Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaju Plus już nie ma. A co z innymi superinwestycjami?

Marcin Torz
Most Wschodni miał połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem. To wizualizacja skrzyżowania z ul. Olszewskiego
Most Wschodni miał połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem. To wizualizacja skrzyżowania z ul. Olszewskiego
Miasto niespodziewanie wycofało się z projektu tramwaj Plus. Od poniedziałku linie 31, 32 i 33 niczym nie różnią się już od innych we Wrocławiu. Z przystanków i tablic elektronicznych zniknęły słowa "Plus". Oficjalnie miasto tłumaczy, że... prosili o to mieszkańcy. W rzeczywistości jednak po cichu wycofało się z projektu, który miał być wizytówką Wrocławia. Od wczoraj biuro prasowe magistratu nie potrafi odpowiedzieć nam, kto zdecydował o likwidacji tramwajów Plus. Julia Wach z biura mówi tylko, że decyzja zapadła "kolegialnie".

Nie przegap: Tramwaju Plus już nie ma. Miasto się wycofało

Tramwaj Plus to już kolejny wrocławski projekt, którego realizacja rozminęła się z obietnicami. Przypomnijmy kilka innych sztandarowych pomysłów magistratu, które albo w ogóle nie wypaliły, albo okazały się klapą.

Tunel zamiast ul. Kazimierza Wielkiego. W 2005 roku prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił, że ulica Kazimierza Wielkiego zamieni się w tunel. Miał zaczynać się pod placem Dominikańskim, a dalej ciągnąć pod ul. Kazimierza Wielkiego aż do ul. Białoskórniczej. Spod ziemi mieliśmy wyjeżdżać na wysokości skrzyżowania ul. Św. Mikołaja i Nowego Światu. Tunelem miały jeździć także tramwaje. - Tunel mamy zamiar zacząć budować za dwa lub trzy lata -mówił w 2005 roku Rafał Dutkiewicz. Tunelu nie ma do dziś. I nie będzie, bo miasto z projektu zrezygnowało. Ma zamiar jedynie zlikwidować przejście podziemne na ul. Świdnickiej.

Parking pod fosą. Tak, tak, to nie błąd. Kilka lat temu prezydent Rafał Dutkiewicz zapowiedział, że taki obiekt może powstać. Wyznaczono nawet lokalizację: odcinek Podwala wzdłuż budynku dawnego starostwa. Mija jednak czas, a w temacie nic się nie dzieje. Może to i dobrze? Bo taka inwestycja kosztowałaby krocie, a jej zasadność jest wątpliwa. Parkingi wielopoziomowe w centrum Wrocławia na ogół świecą bowiem pustkami.

ITS. To inteligentny system transportu, wraz z tramwajem Plus, miał sprawić ze po Wrocławiu będzie jeździło się lepiej, szybciej, bardziej komfortowo. A jeździ się gorzej. Zauważyli to nie tylko kierowcy samochodów, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej. Cóż, system ponoć wciąż się uczy. Ale czy nauczy się na tyle, aby 109 milionów wydane na ITS można było uznać za zasadny wydatek?

Most Wschodni. Przeprawę, która ma połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem planowali już Niemcy. Polacy przymierzają się do budowy od lat 90... I na razie, nic z tego nie wychodzi. Zmieniają się za to koncepcje. Najpierw trasa miała mieć po dwa pasy w jedną stronę (a przy rozjazdach nawet po kilka), a teraz już mówi się tylko o jednym... Most Wschodni to bardzo ważna przeprawa, zdecydowana większość wrocławian chce tej inwestycji. Ostatnia data realizacji podawana przez urzędników, to 2016 rok. Raczej nieaktualna, bo budowa musiałaby się zacząć teraz, aby zdążyć.

Obwodnica śródmiejska. Chodzi o odcinek od ul. Żmigrodzkiej do al. Jana III Sobieskiego. Droga miała powstać już cztery lata temu. Nie powstała do tej pory i nic nie wskazuje na to, aby coś się zmieniło. W urzędzie nie mają żadnych planów związanych z budową.

Trzy Rynki Wrocławia. Prezydent Dutkiewicz wymyślił, że oprócz Rynku na Starym Mieście, Wrocław będzie miał jeszcze dwa. Pierwszy - koło Hali Ludowej. Ten pomysł jest dobrze realizowany. W zoo powstaje Afrykarium, budowany jest parking przy hali. Do tego działa fontanna multimedialna, jest park Szczytnicki a Hala Ludowa jest atrakcją samą w sobie. Natomiast trzecim rynkiem miały być okolice Stadionu Miejskiego. Co prawda jest na nim coraz więcej atrakcji, jak choćby skoki z dachu areny, czy gokarty, ale wrocławianie, jeśli chcą wejść np. na esplanadę stadionu, są przepędzani przez ochronę. Kiepska to zachęta.

Śródmiejska Trasa Południowa. To droga, o której urzędnicy mówią od lat. Ma łączyć plac Społeczny z pl. Strzegomskim, a po drodze zaplanowano tunele i estakady. Pojawiła się nawet urzędnicza opinia, że ŚTP ma być, jak Pola Elizejskie... Trasa ma kosztować kilka miliardów złotych. Jej budowa większego sensu nie ma, dlatego też zapewne pozostanie w sferze planów.

A oto najnowsze pomysły z ratusza. Ciekawe, co z nich wyjdzie...

Metrobus - szybki ma kursować specjalnym, wydzielonym pasem na Nowy Dwór. Dawniej obiecywano na to osiedle linię tramwajową. Okazała się jednak zbyt droga. Tramwaje miały z resztą jeździć także na Psie Pole a nawet do Siechnic czy Jelcza-Laskowic. Czy ktoś wówczas w to wierzył?

Wypożyczalnia elektrycznych samochodów. Rafał Dutkiewicz chce, by we Wrocławiu można było wypożyczyć elektryczny samochód. Wszystko ma działać podobnie, jak wypożyczalnia rowerów miejskich. Inwestycja ma zostać zrealizowana podczas kolejnej kadencji prezydenta.

Miasteczko filmowe. Ma powstać na Psich Budach. Dutkiewicz liczy, że zbudują je prywatni inwestorzy. Uliczka ma być utrzymana w klimacie XIX wiecznym. - Nie jestem pewien, czy to na pewno się uda, ale trzymam kciuki - mówi prezydent.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska