Tramwaju Plus już nie ma. A co z innymi superinwestycjami?

Marcin Torz
Most Wschodni miał połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem. To wizualizacja skrzyżowania z ul. Olszewskiego
Miasto niespodziewanie wycofało się z projektu tramwaj Plus. Od poniedziałku linie 31, 32 i 33 niczym nie różnią się już od innych we Wrocławiu. Z przystanków i tablic elektronicznych zniknęły słowa "Plus". Oficjalnie miasto tłumaczy, że... prosili o to mieszkańcy. W rzeczywistości jednak po cichu wycofało się z projektu, który miał być wizytówką Wrocławia. Od wczoraj biuro prasowe magistratu nie potrafi odpowiedzieć nam, kto zdecydował o likwidacji tramwajów Plus. Julia Wach z biura mówi tylko, że decyzja zapadła "kolegialnie".

Nie przegap: Tramwaju Plus już nie ma. Miasto się wycofało

Tramwaj Plus to już kolejny wrocławski projekt, którego realizacja rozminęła się z obietnicami. Przypomnijmy kilka innych sztandarowych pomysłów magistratu, które albo w ogóle nie wypaliły, albo okazały się klapą.

Tunel zamiast ul. Kazimierza Wielkiego. W 2005 roku prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił, że ulica Kazimierza Wielkiego zamieni się w tunel. Miał zaczynać się pod placem Dominikańskim, a dalej ciągnąć pod ul. Kazimierza Wielkiego aż do ul. Białoskórniczej. Spod ziemi mieliśmy wyjeżdżać na wysokości skrzyżowania ul. Św. Mikołaja i Nowego Światu. Tunelem miały jeździć także tramwaje. - Tunel mamy zamiar zacząć budować za dwa lub trzy lata -mówił w 2005 roku Rafał Dutkiewicz. Tunelu nie ma do dziś. I nie będzie, bo miasto z projektu zrezygnowało. Ma zamiar jedynie zlikwidować przejście podziemne na ul. Świdnickiej.

Parking pod fosą. Tak, tak, to nie błąd. Kilka lat temu prezydent Rafał Dutkiewicz zapowiedział, że taki obiekt może powstać. Wyznaczono nawet lokalizację: odcinek Podwala wzdłuż budynku dawnego starostwa. Mija jednak czas, a w temacie nic się nie dzieje. Może to i dobrze? Bo taka inwestycja kosztowałaby krocie, a jej zasadność jest wątpliwa. Parkingi wielopoziomowe w centrum Wrocławia na ogół świecą bowiem pustkami.

ITS. To inteligentny system transportu, wraz z tramwajem Plus, miał sprawić ze po Wrocławiu będzie jeździło się lepiej, szybciej, bardziej komfortowo. A jeździ się gorzej. Zauważyli to nie tylko kierowcy samochodów, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej. Cóż, system ponoć wciąż się uczy. Ale czy nauczy się na tyle, aby 109 milionów wydane na ITS można było uznać za zasadny wydatek?

Most Wschodni. Przeprawę, która ma połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem planowali już Niemcy. Polacy przymierzają się do budowy od lat 90... I na razie, nic z tego nie wychodzi. Zmieniają się za to koncepcje. Najpierw trasa miała mieć po dwa pasy w jedną stronę (a przy rozjazdach nawet po kilka), a teraz już mówi się tylko o jednym... Most Wschodni to bardzo ważna przeprawa, zdecydowana większość wrocławian chce tej inwestycji. Ostatnia data realizacji podawana przez urzędników, to 2016 rok. Raczej nieaktualna, bo budowa musiałaby się zacząć teraz, aby zdążyć.

Obwodnica śródmiejska. Chodzi o odcinek od ul. Żmigrodzkiej do al. Jana III Sobieskiego. Droga miała powstać już cztery lata temu. Nie powstała do tej pory i nic nie wskazuje na to, aby coś się zmieniło. W urzędzie nie mają żadnych planów związanych z budową.

Trzy Rynki Wrocławia. Prezydent Dutkiewicz wymyślił, że oprócz Rynku na Starym Mieście, Wrocław będzie miał jeszcze dwa. Pierwszy - koło Hali Ludowej. Ten pomysł jest dobrze realizowany. W zoo powstaje Afrykarium, budowany jest parking przy hali. Do tego działa fontanna multimedialna, jest park Szczytnicki a Hala Ludowa jest atrakcją samą w sobie. Natomiast trzecim rynkiem miały być okolice Stadionu Miejskiego. Co prawda jest na nim coraz więcej atrakcji, jak choćby skoki z dachu areny, czy gokarty, ale wrocławianie, jeśli chcą wejść np. na esplanadę stadionu, są przepędzani przez ochronę. Kiepska to zachęta.

Śródmiejska Trasa Południowa. To droga, o której urzędnicy mówią od lat. Ma łączyć plac Społeczny z pl. Strzegomskim, a po drodze zaplanowano tunele i estakady. Pojawiła się nawet urzędnicza opinia, że ŚTP ma być, jak Pola Elizejskie... Trasa ma kosztować kilka miliardów złotych. Jej budowa większego sensu nie ma, dlatego też zapewne pozostanie w sferze planów.

A oto najnowsze pomysły z ratusza. Ciekawe, co z nich wyjdzie...

Metrobus - szybki ma kursować specjalnym, wydzielonym pasem na Nowy Dwór. Dawniej obiecywano na to osiedle linię tramwajową. Okazała się jednak zbyt droga. Tramwaje miały z resztą jeździć także na Psie Pole a nawet do Siechnic czy Jelcza-Laskowic. Czy ktoś wówczas w to wierzył?

Wypożyczalnia elektrycznych samochodów. Rafał Dutkiewicz chce, by we Wrocławiu można było wypożyczyć elektryczny samochód. Wszystko ma działać podobnie, jak wypożyczalnia rowerów miejskich. Inwestycja ma zostać zrealizowana podczas kolejnej kadencji prezydenta.

Miasteczko filmowe. Ma powstać na Psich Budach. Dutkiewicz liczy, że zbudują je prywatni inwestorzy. Uliczka ma być utrzymana w klimacie XIX wiecznym. - Nie jestem pewien, czy to na pewno się uda, ale trzymam kciuki - mówi prezydent.

Wideo

Komentarze 114

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zxczxc

Ale kierownictwo Protramu najwyraźniej nie wznosiło peanów na cześć Wielkiego Mistrza Dynamizmu wystarczająco gorliwie i dlatego Wielki Sternik postanowił dwukrotnie przepłacić za tramwaje. Właściwie to trzykrotnie, bo jakaś jedna trzecia pieniędzy zostałaby we Wrocławiu w podatkach.

ż
że

jeszcze miał był Łuk Triumfalny ku czci i amfiteatrum na rondzie Powstańców Śląskich.

l
lot

A gdzie karta turystyczna na Euro za 4 mln zł?

K
Krasnal Adamu

Od początku źle realizowany i oszukańczy - niezmiennie się zgadzam.
Ale wycofanie się? Mylisz czytanie ze zrozumieniem z nadinterpretacją.

F
F

To teraz powinny wrocic sekundniki, i dobrze!!!

k
kpiarz

Oczywiście, sportów nieolimpijskich.

w
wieszcz

Gorzej. Nie zastawione, tylko sprzedane.

t
tantus

Temat metra pewnie będzie równie "intensywnie obracany" (copyright Grzegorz Roman), jak temat kolei miejskiej...

J
Jerko

Do sukcesów Dutkiewicza trzeba jeszcze dopisać zastawienie miejskich budynków na 10 lat. Bo tramwaje Skodyza 12 mln zł sztuka to wyraźny sukces. Protram zbudował dla Krakowa za 6 mln zł. Wrocław traci czas i unijne dotacje, miasto cofa się zamiast rozwijać.

t
tutejszy

Za niegospodarnosc wyrażoną poprzez "szkody wielkich rozmiarów" grozi do 10 lat pierdla. Tam jest miejsce obecnej mamei i jego przydoopasów

O
Ola

Nie ujęte tutaj- program 100 kamienic, urbancard dla szkół- to już w ogóle przekręt- fotografowanie dzieci w szkołach (ciekawe, jak wybrano fotografów, którzy zarobili grubą kasę), zgromadzenie danych i fotek wszystkich uczniów- i nic.

G
Gość

brak mu wiertolota też elektrycznego.to w przyszłej kadencji?

T
Troy

Ten artykuł, to podsumowanie to najlepszy gwóźdź do trumny, którą pieczołowicie budował sobie przez tych parę lat Dutkiewicz i jego magistrackie partacze. To co proponowali już przed Euro 2012 było na granicy absurdu i głupoty. Najbardziej boli to, że Ci idioci próbują winę za swoją lekkomyślność w podejmowaniu decyzji zrzucić na mieszkańców. To szczyt bezczelności! Od początku większość fachowców wypowiadała się, że tramwaj plus w tej konwencji, którą proponował magistrat (a później wykonał) jest już nawet w teorii kompletną porażką i projektem nie do zrealizowania! Nawet 10-latek potrafił zauważyć, że fizyki się nie da oszukać. No ale cóż... Dutkiewicz nie raz nam już udowodnił, że będzie próbować "kijem Wisłę zawracać". Szkoda, że nie bawi się za swoje lecz za publiczne pieniądze. I dlatego mam nadzieję, że za te zabawy za parę lat słono zapłaci. Nie tylko politycznie ale również prawnie!
No i mam teraz w sumie retoryczne pytanie. Skoro tramwaj plus już nie istnieje to znaczy, że likwidujemy ITS? Przecież został "zaprojektowany" i zbudowany specjalnie pod właśnie linie, którą jeździły tramwaje plus. Niestety obawiam się, że jedynym spadkiem po działalności Dutkiewicza będzie wiele projektów w tym mieście, które będą bardzo drogie w utrzymaniu, ale ich przydatność społeczna będzie niska lub żadna. Taki oto król Maciuś Pierwszy :) Zastanawiam się tylko kto miałby tego naszego "Maciusia" zastąpić... Horyzont niestety nie wygląda zbyt ciekawie :/

R
Rycho

Helikoptery ( dla tych , którym się bardzo śpieszy ) a dla pozostałych kolejka linowa na Muchobór Wielki.
Nikt nie da Ci tyle , ile obieca Ci polityk przed wyborami .

e
eod

na biedronki - markety oczywiście

Dodaj ogłoszenie