We Wrocławiu nie ma już tramwajów Plus. Miasto się wycofało

Weronika Skupin
17.02.2014 - tramwaje Plus od dziś nie są już Plusami Fot. Janusz Wójtowicz / Polskapresse
Od poniedziałku we Wrocławiu nie ma już tramwajów Plus. To decyzja Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Na przystankach zaklejone są napisy "PLUS" przy liniach 31, 32 i 33. Zniknęły one też z tablic elektronicznych. Linie 31, 32 i 33 nie będą się teraz różniły niczym od pozostałych linii we Wrocławiu. Tak po trzech latach miasto po cichu wycofuje się z projektu, który miał być wizytówką Wrocławia XXI wieku. Urzędnicy tłumaczą, że o likwidację "Plusów" prosili... sami mieszkańcy.

CZYTAJ TEŻ: MPK zwolniło kierowcę, bo nie chciał wozić rowerów. Sąd przyznał MPK rację

Zmiany zostały wprowadzone wraz z feryjnym rozkładem jazdy. Ale po feriach "plusy" już nie wrócą. Pismo w tej sprawie przed kilkoma dniami trafiło do wrocławskiego MPK.

Urzędnicy z wydziału transportu, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z tramwajów Plus, nie chcieli z nami o tym rozmawiać. Odsyłają do biura prasowego ratusza. Julia Wach z tego biura lakonicznie poinformowała tylko, cała nazwa "Plus" nie mieściła się na elektronicznych tablicach przystankowych. Czy nie wystarczyło jednak zamienić słowa "Plus" na znak "+"?Zdaniem Wach, o zmianę prosić mieli sami mieszkańcy, którzy rzekomo pisali w tej sprawie do wydziału transportu.

Wygląda więc na to, że magistrat po cichu wycofuje się z wielkiego projektu, który miał być wizytówką Wrocławia XXI wieku. Wielu wrocławian od początku mocno krytykowało tramwaje Plus. Internauci drwili nawet, że bardziej przypominają "tramwaje Minus".

A wpadek nazbierało się sporo. Oto, za co krytykowano tramwaje Plus.

Nie taki szybki
Według założeń urzędników, tramwaj Plus miał być lekarstwem na wrocławskie korki. Urzędnicy przez lata obiecywali bowiem, że nie będzie musiał zatrzymywać się na światłach. Kiedy wagon będzie zbliżał się do skrzyżowania, komputer miał zmieniać dla niego światło na zielone. Taka sygnalizacja miała działać m.in. na placach Jana Pawła II, Dominikańskim, Społecznym i Grunwaldzkim oraz na skrzyżowaniach Lotniczej z Milenijną, Lotniczej z Metalowców, Mickiewicza z Wróblewskiego i Bardzkiej ze Świeradowską. W praktyce ITS tylko utrudnił życie kierowcom i motorniczym. A tramwaje Plus stały w korkach, tak jak inne linie w mieście.

Niepotrzebnie wysoki koszt
Na tramwaje Plus wybrano Skody 19T, produkowane i zaprojektowane specjalnie na nasze zamówienie. Miasto uparło się, że nowe tramwaje muszą mieć kabiny motorniczych po obu stronach, podobnie jak drzwi. Paulina Tyniec, która odpowiadała wtedy w urzędzie miejskim za ten projekt, tłumaczyła, że co prawda takie wagony będą droższe, lecz nie trzeba będzie wydawać pieniędzy na budowę pętli tramwajowych.
– A to kosztowna inwestycja. Oprócz samej budowy, musielibyśmy zapłacić również za teren, na którym miałaby znajdować się pętla - tłumaczyła wtedy Paulina Tyniec.

Jednak przy stadionie na końcowym przystanku Stadion Wrocław Królewiecka, miasto i tak miało miejsce na pętlę. Z drugiej strony stadionu na Pilczycach pętla jest. Jedyny problem stanowił Gaj - tam rzeczywiście nie było miejsca. Ale korzystają z tej krańcówki tylko linie 31 i 32. Linia 33 jeździ od parku Szczytnickiego do Pilczyckiej - ma więc do dyspozycji dwie pętle. Można śmiało powiedzieć, że na linii 33, bez powodu kursują dwukierunkowe tramwaje. Wrocław niepotrzebnie wydał więc spore pieniądze.
Ile kosztowałby zwykły tramwaj, podobny do Skody? - Koszt wyprodukowania jednego wozu szacujemy na 4,5 do 6 milionów złotych - mówił nam 5 lat temu Jerzy Zając, prezes Protramu. Dla porównania, każda z 31 sztuk dwustronnych Skód zakupionych przez miasto na linie tramwaju Plus, kosztowała 9,4 miliona złotych. Najpierw Wrocław kupił 28 pojazdów, a przed ich dostarczeniem zamówił jeszcze 3 dodatkowe.

Czytaj dalej na kolejnej stronie (kliknij)

Ciężar tramwaju i twarde wózki
Skoda 19T jest za ciężka na wrocławskie torowiska. Biorąc pod uwagę ciężar tramwaju i liczbę jego kół, widać wielkie różnice między Skodą a pozostałymi tramwajami. Nacisk jednego koła popularnego "ogórka" na szynę wynosił 2 tony, Konstala 105N - 2 tony, Protram 205 WrAs - 2 tony, Skody 16T (obsługującej linie 6 i 7) - 3 tony, Skody 19T (obsługującej linie 31, 32 i 33) - 3 tony. Przy tym pojemność "zwykłego" tramwaju (typu Konstal 105N) to około 100 osób, a do Skód wchodzi 260 osób. Gdy tramwaj Plus jest pełny, obciąża jednym kołem szynę na około... 5 ton.
Nie dziwi więc, że tory na Kozanów położone specjalnie pod tramwaj Plus, już są zniszczone. Rok po otwarciu linii na osiedle, zaczęła pękać kostka między szynami. Budowa 4 kilometrów torów na Kozanów trwała ponad rok i kosztowała ok. 105 mln złotych.

Czytaj więcej: Wrocław: Torowisko na Kozanów pęka. Będzie remont? (ZDJĘCIA)

W dodatku Plusy są dłuższe niż inne tramwaje. Mają trzy tzw. wózki, które dzielą je na pięć członów. Są one jednak za mało elastyczne względem siebie. Nie wchodzą w tak ciasne zakręty jak pozostałe tramwaje, np. Protramy. Dlatego nie mogą obsługiwać np. pętli Leśnica - nie pokonałyby pętli, gdyż są zbyt sztywne. Dlatego mówi się, że mają sztywne wózki.

Wózki tramwajów Plus zdaniem motorniczych wypaczają wrocławskie tory, np. na pl. Społecznym, pl. Jana Pawła II. Tramwaje Plus nie tylko niszczą szyny, ale... często się wykolejają.

Czytaj więcej:
Wykolejenia tramwajów przez tzw. sztywne wózki? MPK nie widzi związku
Wrocław: Tramwaj 32 Plus wykoleił się na pl. Jana Pawła II. Były objazdy (ZDJĘCIA)

Hałas
Mało co tak nie hałasuje we Wrocławiu jak... tramwaj Plus. Skody 19T wydają przeraźliwy pisk przy zamykaniu drzwi. To nie subiektywne odczucie, zmierzono to dokładnie. Na Pilczycach czwórka studentów Politechniki Wrocławskiej robiła pomiary głośności na potrzeby swoich prac inżynierskich. Używali kilku sonometrów, z których każdy pokazywał, że w okolicach stadionu jest o wiele za głośno. Norma to 50 decybeli w nocy i 55 w dzień, tymczasem sonometry najczęściej pokazywały między 70 a 75 decybeli. Koncert Queen miał powyżej 70 decybeli, ale rekord pobił... właśnie tramwaj Plus - 82 decybele.
Pasażerowie narzekali też na dokuczliwy pisk.- Dźwięk dochodzi z układów elektronicznych o wysokich częstotliwościach działania, które odpowiadają za układ sterujący tramwajem. To są np. falowniki, które zamieniają prąd stały na prąd zmienny - wyjaśniał Janusz Krzeszowski z MPK. - Ten dźwięk słychać, gdy tramwaj się rozpędza, a ucisza gdy tramwaj jedzie na wybiegu (można to porównać do jazdy na luzie autem).

Czytaj więcej: Gdzie we Wrocławiu jest za głośno? Zrób z nami mapę hałasu

Tramwaj nie dojeżdża tam, gdzie miał jeździć
Linia 33Plus pierwotnie miała dojeżdżać na Sępolno. Tak przez lata obiecywali urzędnicy. Okazało się jednak, że tamtejsza pętla do obsługi wagonów Skody się nie nadaje. Tramwaj kończy więc trasę w samym środku parku Szczytnickiego, a pasażerowie muszą tam przesiadać się do "starych" tramwajów.

Brak wyświetlania możliwości przesiadki
Nowoczesny tramwaj Plus miał informować o możliwościach przesiadki. Jednak do tej pory takiego rozwiązania nie ma. W Krakowie funkcjonuje ono świetnie. Okazało się, że Wrocław takiej funkcji nie zamówił. Można to naprawić, ale... zawsze urzędnicy odkładali datę wprowadzenia tego unowocześnienia.

A jak Wy oceniacie tramwaje Plus? Zapraszamy do dyskusji!

Wideo

Komentarze 382

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sdfd
Dżdzownice Made In Skoda.........w całej Polsce nie ma tak debilnych tramwajów........
r
rt
Te nowe tramwaje to wyglądają jakby Hitler to młotkiem klepał......pyrczy,wyrczy,skrzypi toto na zakrętach......dno.....
i
ile wzięli?
w jakim jeszcze mieście w Polsce jeżdżą takie "glizdy" projektowane przez Porsche?

Ktoś za te robaki na torach ładną kasę pod stołem wziął Made in Skoda chyba szkoda...było tyle kasy wydawać.....
O
Ołtaszyn
Pomimo niedawnej przebudowy ul Borowskiej nie przewidziano na niej torowisk tramwajowych i nie ma dojazdu tramwajem dla licznych pacjentów przybywających z Dworca Głównego do Akademii Medycznej przy ul. Borowskiej, ani dla mieszkańców Wojszyc i Ołtaszyna , gdzie rosną jak grzyby po deszczu wielkie osiedla, a jedyna droga dojazdowa dusi się codziennie koszmarnie od korków.
Wybudowano za to w wesołej twórczości torowisko przy ul. Swieradowskiej, całkowicie w poprzek zdrowemu rozsądkowi i podtrzebom dojazdowym okolicznych mieszkańców.
J
Janek
Dzięki fantazji naszych urzędników odnośnie tego projektu wrocławski Protram produkujący tramwaje został doprowadzony do ruiny. Magistrat sobie "ubzdurał" czeskie wehikuły niszcząc wrocławską firmę. Nie przeprowadzono nawet rachunku ekonomicznego. Zmarnotrawiono publiczne pieniądze, ludzie poszli na bruk... Kto za to odpowie? Gdzie lokalny patriotyzm?
K
Karol
Pozdrawiam bezmózgowców we wrocławskim magistracie. Weźcie sobie te tramwaje plus minus załóżcie na głowę :-)
M
Minusowa
Bardzo sie cieszę. Wreszcie widzę czy nadjeżdża 23 czy 33. Wcześniej przez napis "plus" cyfra była mniejsza i gorzej było widać. A przecież tramwaj (poza nowym modelem) nie różnił się od innych linii. Bardzo dobra decyzja!
s
są zamiast
linii 135.... :)
w
wolwa
napisali i tez była niezła wymiana poglądów. Trzeba czytać i być na bieżąco!
p
popularności?
Wysoki wzrost i dobrze skomponowane znajomości. Zwróć uwagę na prosty fakt - kto się awanturuje na forum. Głównie młodzi ludzie korzystający z Internetu. A jak dochodzi do wyborów, to do urn maszeruje karnie starsze pokolenie, poinstruowane szczegółowo na kogo głosować. Pokolenie to charakteryzuje się inercją intelektualną, do pracy się nie śpieszy, więc mu rybka jak jeżdżą tramwaje i autobusy, za to ma wprasowany w mózg obowiązek uczestniczenia w wyborach i "głosowania bez skreśleń", jak to za komuny bywało. Młodzi w dniu wyborów pojadą na przysłowiowe grzyby a po ogłoszeniu wyników znów się będą dziwić, jak to się stało i kto na niego głosował.
I
IB
1. Niekoniecznie. Trasy oczywiście nie mogłyby wieść ulicami bez wydzielonych torowisk, czy po ostrych zakrętach, ale część istniejącej infrastruktury nadawałaby się (ewentualnie po remoncie) do użytkowania przez szybkie tramwaje. Co do różnic w skrajni, są dwa rozwiązania - albo skoncentrować się na wagonach o skrajni równej lub mniejszej od standardowych wrocławskich tramwajów, albo przebudować niektóre istniejące trasy na szerszą skrajnię (np. 20cm szerszą dla wagonów typu B - B80C/D itp.).
2. Wagony, które podałem przykładowo - typ B - mają na tyle wysoko zawieszone pudło, że pod nim spokojnie zmieszczą się bardziej przysunięte do toru perony dla zwykłych tramwajów.
3. Jest to tylko luźny przykład, bez specjalnego przemyślenia. Po dłuższej analizie potrzeb i możliwości zapewne podałbym inne przykłady.
4. Nic nie należy robić na hop-siup, bo łatwo można zrobić hop-dup ;)

Abstrahując od T+, ciekawym (i w moim ocenie dobrym) usprawnieniem komunikacji byłoby odrestaurowanie i przywrócenie dawnych funkcji Dworca Świebodzkiego (bez jakichś wydumanych galerii sztuki, ale ze zwykłymi kasami i lokalami usługowo-handlowymi wewnątrz), by skierować na niego kolej regionalną i aglomeracyjną (głównie połączenia KD, i niektóre Regio). Do tak przygotowanego dworca dostawiłoby się podziemne perony dla szybkiej kolei miejskiej, która w tunelu zatrzymywałaby się dalej pod Pl. Dominikańskim, Placem Grunwaldzkim i Zaciszem, a następnie po wyjeździe z tunelu kierowała dalej na Psie Pole, zaś w drugą stronę - po torach kolejowych - na Gądów, Nowy Dwór, Żerniki i dalej wariantowo Lotnisko/Leśnicę.
z
zxczxc
Na jednym tramwaju 4-5 mln przepłacone, a tramwajów 30. Jakieś 120 milinów !! Plus 100 za ITS. To coś więcej niż wakacje. Chyba że liczysz zakup wyspy na własność, budowę lotniska i luksusowy odrzutowiec.
T
Troy
Też się ciągle drapię po czole i zastanawiam gdzie tkwi fenomen popularności Dutkiewicza? Przecież ten gość wszystko partoli! Żaden zrealizowany przez jego ludzi projekt nie jest nawet w małym procencie użyteczny publicznie. Nie pisząc już o planach, których w ogóle nie zrealizował... Za to co mu się udało to skutecznie zadłużyć Wrocław i zaniedbać istniejącą infrastrukturę.
m
mem
Zostaw @wrocławianina w spokoju. Człowiek napisał, że nic się nie zmienia, a TY tworzysz teorie spiskowe.
z
zajmujecie mi cenny czas
Pierwszy raz komentuje jaki kolwiek post w internecie, ale tak jak ktoś wcześniej już napisał za przeproszeniem g ó w n o to kogokolwiek obchodzi czy jest przy nazwie plus czy go też nie ma.
Dodaj ogłoszenie