Tramwajem z centrum na Nowy Dwór w 20 minut. Oto trasa

    Tramwajem z centrum na Nowy Dwór w 20 minut. Oto trasa

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    .
    1/16
    przejdź do galerii

    . ©Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

    Trasa tramwajowa na Nowy Dwór będzie miała 7 kilometrów długości. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, poprowadzi wzdłuż drogi za Domarem (między Braniborską a Robotniczą na terenach kolejowych), następnie wzdłuż Robotniczej, Strzegomskiej, do skrzyżowania z ul. Rogowską. W środę pokonaliśmy ją na rowerach.
    Jest już gotowy projekt tego fragmentu trasy. Drugą częścią inwestycji będzie budowa torowiska na ul. Rogowskiej, od skrzyżowania ze Strzegomską do pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór, dzięki czemu linia tramwajowa otoczy od zachodu i północy osiedle, na którym obecnie żyje prawie 17 tys. wrocławian.

    W ubiegłym tygodniu Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na trasę tramwajową na Nowy Dwór, a wczoraj mieliśmy okazję przekonać się, którędy w terenie poprowadzą tory. Tramwajem na Nowy Dwór pojedziemy jesienią 2020 r.

    Wzdłuż całej trasy powstaną ścieżki rowerowe, a tam, gdzie ich nie ma - chodniki, którymi pasażerowie dotrą do przystanków. Tych może powstać nawet 15. W większości mają być zlokalizowane przy obecnych przystankach autobusowych.

    Tramwaj ma być alternatywą dla autobusów i samochodów korkujących codziennie rano i po południu ul. Strzegomską i Robotniczą. W godzinach szczytu dojazd z osiedla do pl. Orląt Lwowskich lub pl. Jana Pawła II potrafi zająć nawet ponad pół godziny. Tramwaj 7-kilometrową trasę pokona w 20 minut. Po drodze zatrzyma się na 12 przystankach. Od pl. Orląt Lwowskich do Gądowianki będzie ich aż 10, a więc średnio co 400 metrów.

    Na budowie linii tramwajowej zyskają także rowerzyści. Wzdłuż torów powstanie ścieżka rowerowa, która połączy istniejące już fragmenty drogi dla rowerów na ul. Strzegomskiej.

    Według wstępnych szacunków, inwestycja będzie kosztowała około 220 mln zł.

    TRASA TRAMWAJU NA NOWY DWÓR

    . Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press


    Trasa tramwaju na Nowy Dwór poprowadzi nowym przebiegiem ul. Robotniczej - tzw. ulicą Noworobotniczą. Tory pobiegną w szpalerze drzew. Powstanie też nowy wiadukt nad linią kolejową Wrocław – Legnica.

    Do tramwaju jadącego na Nowy Dwór wsiądziemy na placu Orląt Lwowskich - na istniejących przystankach w pobliżu Podwala.
    Pierwszy nowy przystanek znajdzie się po 300 metrach, przy Dworcu Marchijskim. Dalej linia tramwajowa poprowadzi pomiędzy ul. Braniborską a Robotniczą. W tej chwili jest tam brukowana droga pomiędzy magazynami na terenie kolejowym a Domarem. Bruk zniknie. Zastąpi go asfalt, a na nim torowisko. Wzdłuż torów poprowadzą: ścieżka rowerowa i chodnik. Nowa droga będzie nieprzejezdna dla samochodów.

    Jak informuje Monika Pec-Święcicka, na tym odcinku zasadzonych zostanie kilkadziesiąt dębów i klonów. Wzdłuż całej trasy tramwajowej zasadzonych zostanie 750 drzew.

    Następnie tramwaj zatrzyma się na tyłach Domaru. Droga w tym miejscu będzie miała 16 metrów długości. - W tym miejscu mamy dziś nieuporządkowaną sytuację właścicielską. PKP zobowiązały się jednak przekazać część swojego terenu - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w magistracie.

    Po kolejnych 500 metrach dojedziemy do istniejącego wiaduktu nad ul. Smolecką, która łączy pl. Strzegomski z ul. Robotniczą. W tej chwili na wiadukcie rosną drzewa i krzaki.

    - Wiadukt zostanie kompletnie przebudowany. Będzie miał około 30 metrów długości i 16 szerokości. Trzeba będzie go wzmocnić, żeby wytrzymał obciążenia generowane przez tramwaje - mówi Sławomir Kanik, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

    Tramwaj zatrzyma się na przystanku, który powstanie przed wiaduktem.

    Ścieżka rowerowa pobiegnie po południowej stronie torów. Jak informuje Daniel Chojnacki, miejski oficer rowerowy, dobudowane zostaną zjazdy na ul. Strzegomską, Góralską i Tęczową.

    Czterysta metrów dalej tramwaj zatrzyma się przy ul. Śrubowej, tuż przy biurowcach Green Tower, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się przystanek linii 23. - Nowe przystanki powstaną na wylotach w kierunku centrum. W tym miejscu możliwość wjazdu na torowisko zyskają też autobusy. Nowe torowisko wepnie się w istniejące kawałek dalej za wiaduktem, po którym biegnie linia kolejowa Wrocław - Poznań - wyjaśnia Sławomir Kanik.

    Ważne zmiany - również dla kierowców - nastąpią w pobliżu Wrocławskiego Parku Przemysłowego, gdzie pętlę mają w tej chwili tramwaje linii 23. Ulica Robotnicza od skrzyżowania z ul. Fabryczną - w tej chwili jednokierunkowa - zostanie wyłączona z ruchu samochodowego. Jedynie mieszkańcy domu przy pętli będą mogli dojechać do swojej posesji. Po obu stronach torowiska zbudowane zostaną pasy rowerowe. Kawałek za pętlą nowa ul. Robotnicza zacznie się wznosić i utworzy wiadukt nad linią kolejową Wrocław - Legnica.

    - Wiadukt pozwoli uniknąć na trasie tramwaju wąskich gardeł - zauważa Monika Kozłowska-Święconek. Wiaduktem poprowadzony zostanie także ruch autobusów. Budowla będzie się kończyła na wysokości Wyższej Szkoły Bankowej. Ścieżka rowerowa zostanie puszczona już pod wiaduktem.

    Kolejny przystanek - już dziesiąty - znajdzie się przy Centrum Zarządzania Kryzysowego. W tym miejscu torowisko przetnie południową jezdnię Strzegomskiej, aby „wpiąć się” w pas zieleni pomiędzy jezdniami. W ten sposób tramwaj pojedzie aż do istniejącego przystanku przy ul. Nowodworskiej, a dalej wydzielonym pasem dla autobusów pomiędzy jezdniami - podobnie jak na tzw. osi Grunwaldzkiej.

    Choć początkowo trasa tramwaju miała kończyć się na skrzyżowaniu Strzegomskiej z Rogowską, ostatecznie zakończy się na pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Na początkowym odcinku ul. Rogowskiej torowisko zostanie poprowadzone środkiem jezdni. Na łuku przed skrzyżowaniem z ul. Sukielicką tory rozejdą się ku krawędziom jezdni, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Kierowcy zyskają też lewoskręt z ul. Rogowskiej w Sukielicką.

    Przystankiem końcowym będzie pętla przy ul. Rogowskiej. Pomiędzy nią a stacją Wrocław Nowy Dwór powstanie parking Parkuj i Jedź na blisko 60 miejsc. Poprawione zostaną też dojścia z peronów stacji na pętlę.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (170)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nw

    mn (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    projekt glupi i kosztowny. O wiele latwiej z Lotniczej-Ostatnim groszem. Wszystkiego 20 min na piechote

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ojojojo

    Biaľy Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Trzeba uważać. Kiedyś pomyślałem, spierdzę się, przecież i tak zaraz wysiadam.
    I się zes...łem!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odpierdol się od mojej ksywy

    Biały Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Biały Pan jest tylko jeden. HWDL czyli huj w dupę lewactwu !


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a ty do kogo to piszesz

    Biały Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    polskiego nie znasz nieuku?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na Nowy Dwór w 20 minut? Normalka.

    MKoro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 6

    Autobus ze Świebodzkiego jedzie nawet krócej. Pod jednym oczywiście warunkiem: że się złomiarze nie wyroili na drogi jak szczury. Powinno być 50 złotych za prawo do jazdy po mieście. Dziennie. I...rozwiń całość

    Autobus ze Świebodzkiego jedzie nawet krócej. Pod jednym oczywiście warunkiem: że się złomiarze nie wyroili na drogi jak szczury. Powinno być 50 złotych za prawo do jazdy po mieście. Dziennie. I żadnych zniżek, rabatów czy abonamentów. Natychmiast się okaże, że dróg mamy aż za dużo...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do pedała koko

    Biały Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

    A może by tak dla ciebie i takich pedałów jak ty wprowadzić 50 zł opłaty dziennej za jqzdę rowerkiem lub mpk.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ty biały cieciu

    DWR (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    spierdalaj z forum!Ty czerwony lewaku.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pod warunkiem

    ewelińcia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    pod warunkiem, że tramwaj nie będzie zatrzymywał się na wszystkich głupkowatych przystankach pod tytułem Robotnicza i Centrum Zarządzania Kryzysowego... jakby już nie szło przedreptać tych 200 m w...rozwiń całość

    pod warunkiem, że tramwaj nie będzie zatrzymywał się na wszystkich głupkowatych przystankach pod tytułem Robotnicza i Centrum Zarządzania Kryzysowego... jakby już nie szło przedreptać tych 200 m w jedną lub drugą stronę...!!!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Haha

    --- (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Jakoś kierowcy nie potrafią przedreptać 50 m do samochodu i parkują nielegalnie, to dlaczego inni mają "przedreptać"?
    Poza tym wcale nie jest 200 m, bo jeszcze trzeba do tych przystanków z wnętrza...rozwiń całość

    Jakoś kierowcy nie potrafią przedreptać 50 m do samochodu i parkują nielegalnie, to dlaczego inni mają "przedreptać"?
    Poza tym wcale nie jest 200 m, bo jeszcze trzeba do tych przystanków z wnętrza WPT i WPP dojść i się robi nawet kilometr! Dla wielu kierowców samochodów (zresztą widać to po brzuchach tzw. Januszy) jest to wręcz abstrakcja, a dlaczego dojeżdżający komunikacją miejską mają dodatkowe metry mieć? Oni jeżdżą tą komunikacją miejską za karę, czy ma to być wygodny transport?!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prawdą jest to, że od 20 lat tam powinna być linia tramwajowa

    mieszkaniec, pieszy, kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Współczucie dla wszystkich, którzy obecnie pracują w tej, a bardzo mocno rozwiniętej, strefie, gdzie na lotnisko jedzie aż jeden autobus - 106. Dojazd na rano, albo powrót po południu, to wyczyn.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dziękuje

    za troskę (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    ale przesiadka na rower rozwiązała problem. Gorąco polecam innym.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    20 min ? Co tak długo ?

    Biały Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    Rozumiem 7-8 min ale nie 20.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wesołe

    Biały Pan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    20 minut to ja jadę do swojej Trzebnicy!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A skąd kasiora ?

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11

    Miasto chyba bank obrabowalo :nowy dwór ,długa , most nad Odrą -wór inwestycji a na razie po 5x powtarza przetargi z braku kasy na byle naprawę.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie byłoby korków w stronę PL Orlot Lwowskich

    wroc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    Jakby Dupkiewicz nie wydzielił bus pasa na robotniczej. wiele razy widziałem ,że autobusy częso jeżdża nie po bus pasie tylko po normalnym uniemożliwiając ominięciebusa przez auto

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do Smolca

    Januszz4 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    Niezależnie od skrętu w Rogowską druga odnoga powinna prowadzić do Smolca. Rejon miasta za Rondem Pileckiego ma gęstą zabudowę stale się powiększającą, a ul. Mińska czy Avicenny są niemiłosiernie...rozwiń całość

    Niezależnie od skrętu w Rogowską druga odnoga powinna prowadzić do Smolca. Rejon miasta za Rondem Pileckiego ma gęstą zabudowę stale się powiększającą, a ul. Mińska czy Avicenny są niemiłosiernie zatłoczone. Jedyną przeszkodą są tory kolejowe przed Rondem Pileckiego, ale budowa wiaduktu technicznie jest chyba w tym miejscu możliwa.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A po co do Smolca

    Motorniczy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Smolec to już nie Wrocław. Za transport publiczny odpowiadają władzę lokalne, a gmina Kąty Wrocławskie nie da grosza za budowę, remonty torowiska czy później kursowanie tramwaju. Ewentualnie po...rozwiń całość

    Smolec to już nie Wrocław. Za transport publiczny odpowiadają władzę lokalne, a gmina Kąty Wrocławskie nie da grosza za budowę, remonty torowiska czy później kursowanie tramwaju. Ewentualnie po kilku latach zrezygnuję bo za kosztowne i będą zmarnowane pieniądze.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jesli nie do Smolca

    Januszz4 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    to przynajmniej na Muchobór. W tej chwili jedyną komunikacją zbiorową na to rozrastające się i ciasne osiedle są autobusy stojące w korkach na wąskich ulicach dojazdowych. Gdyby jeszcze można...rozwiń całość

    to przynajmniej na Muchobór. W tej chwili jedyną komunikacją zbiorową na to rozrastające się i ciasne osiedle są autobusy stojące w korkach na wąskich ulicach dojazdowych. Gdyby jeszcze można poszerzyć te ulice i zrobić drugi pas jezdni w każdym kierunku. Ale raczej się nie da, bo taka jest zabudowa. Tramwaj rozwiązałby ten problem. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bedzie trudno

    Motorniczy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    W mojej ocenie przez zabudowę, dużo niskich bloków i domku (szeregów), protesty mieszkańców, a w związku z tym brak możliwości poszerzenia drogi, szczególnie po skrzyżowaniu Mińskiej/Roślinnej, nie...rozwiń całość

    W mojej ocenie przez zabudowę, dużo niskich bloków i domku (szeregów), protesty mieszkańców, a w związku z tym brak możliwości poszerzenia drogi, szczególnie po skrzyżowaniu Mińskiej/Roślinnej, nie za wiele by to pomogło. Tramwaj bez wydzielone torowiska utknął by w tych samych korkach co autobusy,zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zamiast torów, wystarczy zrobić Nowe wydzielone PASY dla AUTOBUSÓW .

    Garmix (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    Cała trasa może przecież zostać przebudowana, poszerzona, a nowe wydzielone pasy dla busów spowodują brak korków, szybszy dojazd do centrum niż tranwajem i nie trzeba robić problemu mieszkańcą ND....rozwiń całość

    Cała trasa może przecież zostać przebudowana, poszerzona, a nowe wydzielone pasy dla busów spowodują brak korków, szybszy dojazd do centrum niż tranwajem i nie trzeba robić problemu mieszkańcą ND. A widać to na trasie Netto-ogródki, jazda jest szybsza.
    Tranwaje cześciej niż autobusy mają wypadki, są mniej konfortowe dla pasażera, awarie na trasie itp.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ech

    --- (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Przecież będą na tej trasie jeździły autobusy. Po tych torach, jak na wielu trasach we Wrocławiu.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo