Spis treści
Rok 2023 na budowie dolnośląskiego odcinka S3 - zaglądamy do gigantycznego tunelu
Droga ekspresowa S3 to obok autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 najważniejsza trasa na Dolnym Śląsku. Gdy zakończy się jej budowa - jeszcze zyska na znaczeniu. Dodatkową atrakcja będzie możliwość podróży jednym z najdłuższych tuneli w kraju.
Budowany obecnie odcinek, a w zasadzie dwa odcinki, biegną od łącznika na wysokości Bolkowa do granicy państwa w Lubawce. Dziś skupiamy się na pierwszym fragmencie - Bolków - Kamienna Góra.
Ten odcinek to dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Dalsza część tekstu pod mapą
Mapa powstających odcinków S3 na Dolnym Śląsku
Perła powstającej drogi ekspresowej S3 - Tunel TS-26
Tunel TS-26 w ciągu powstającej drogi ekspresowej S3 to było zdecydowanie największe wyzwanie - tak przed projektantami, jak i później wykonawcami. Jego drążenie rozpoczęło się niemal dokładnie dwa lata temu - w grudniu 2020.
Na jakim etapie są prace? Najbardziej zaawansowane są właśnie w przypadku tuneli. Te są gotowe w ok. 80 proc. W dłuższym tunelu TS-26 wykonywana jest obudowa ostateczna. Układana jest izolacja wodna, następnie zbrojenie i betonowanie przyczółków i sklepienia. Zakończenie prac związanych z betonowaniem obudowy ostatecznej planowane jest w III kw. 2023 r.
W krótszym tunelu TS-32 betonowana jest jego kalota. W branży mostowej, gdzie zaawansowanie wynosi ok. 71 proc. Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł.
Ciekawostki o budowie S3 na Dolnym Śląsku
- zakłada się wbudowanie ok. 214 tys. ton mas bitumicznych, co jest równoznaczne z wagą 21 wież Eiffla,
- podczas jednego zabioru, wiercono od 150 do 190 otworów strzałowych. Na ich wypełnienie potrzeba było od 100 do 140 kg materiału wybuchowego na każdy metr bieżący,
- w ramach realizacji obudowy ostatecznej tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie łącznie ok. 94 tys. m3 betonu, co pozwoliłoby na wykonanie 32 kopuł Hal Stulecia we Wrocławiu.
To w tym miejscu połączy się funkcjonujący już odcinek S3 z tym, który dopiero powstaje:
Nie przeocz
- Nasze miasto 300 lat temu. Fantastyczny Wrocław na dawnych rycinach [ZOBACZ]
- Mieszkańcy ponad 30 ulic zostaną bez prądu! Znamy dokładne adresy i godziny wyłączeń
- Wrocławianie oddali hołd bohaterom w 160. rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego
- Buka? Strach na wróble? Kolejne "upiory" we Wrocławiu. Jest ich więcej! [ZDJĘCIA]
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Tak nazywały się wrocławskie osiedla zaraz po wojnie. Odnaleziono wyjątkową mapę!
- Historia Przejścia Świdnickiego we Wrocławiu. Tak się zmieniało przez lata [ZDJĘCIA]
- Restauracja Ghvino i Śpiew rok po "Kuchennych rewolucjach". Rady Gessler pomogły?
- Tego tunelu nie ma na żadnej mapie. Był częścią historii kolei na Dolnym Śląsku
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?