MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Takie były rowery w PRL-u. Oto popularne modele, które mają wzięcie u kolekcjonerów [zdjęcia]

Sandra Szymańska
Jubilat, wigry, gazela, wagant, mustang – pamiętasz te rowery z PRL-u? Ten rodzaj transportu był wówczas najbardziej popularny. Niemały swój udział miała produkcja firmy Romet z Bydgoszczy. Dziś rowery z II połowy lat 80. i 90. dostają drugie życie.

Jest ekologiczny i stać na niego każdego. Rower to niewątpliwie wygodny i tani sposób poruszania się po okolicy: do szkoły, pracy lub rekreacyjnie. Szczególnie w czasach PRL-u był wyjątkowo popularny. W tamtych czasach nie każdy mógł sobie pozwolić na auto.
W Polsce pierwszy rower – samojazd - skonstruował warszawski malarz Edmund Perl. Był to model z drewna o trzech kołach.
Pierwsza produkcja rowerów w Polsce rozpoczęła się w 1917 roku w zakładzie F. Zawadzkiego. Początkowo było to 17 sztuk, w latach trzydziestych - 60 sztuk dziennie. Wkrótce powstały dalsze wytwórnie prywatne. W 1929 roku powstała Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia w Warszawie, która zajmowała się produkcją rowerów marki "Łucznik" na skalę przemysłową. Roczna produkcja w tym okresie to 80 000 sztuk.

Po II wojnie światowej, w 1949 roku, powstała największa polska fabryka rowerów. Była to firma Romet z Bydgoszczy. Przedsiębiorstwo skupiało kilkanaście zakładów produkcyjnych w Bydgoszczy, Poznaniu oraz Czechowicach-Dziedzicach.

W szczytowych latach produkcja Rometu osiągała miliona sztuk rocznie. Na polskich ulicach królowały modele: Wigry, Jubilat, Zenit, Konsul, Gazela, Kometa, Wagant, Passat, Meteor, Orkan, Jaguar, Huragan, Universal, Reksio, Flaming. W roku 1991 zakłady zostały przekształcone w spółkę akcyjną o nazwie Zakłady Rowerowe "Romet" Spółka Akcyjna. W wyniku nieudanego procesu prywatyzacyjnego zakład został postawiony w stan upadłości i w 1998 roku sąd wystawił go na sprzedaż. Zakład R-1 zlikwidowano. Część zakładu R-2 w Poznaniu zlikwidowano, część przekazano w prywatne ręce.

Zobacz popularne rowery z PRL wystawione na sprzedaż na OLX:

Rower wciąż jest przedmiotem zainteresowania nie tylko profesjonalnych cyklistów. To ekologiczny i szybki środek komunikacji, szczególnie w zakorkowanych miastach. Na drogach można zauważyć nie tylko nowoczesne modele, ale też te, które były hitem w czasach PRL-u, a dziś ich właściciele dają im drugie życie.

***
Czytaj w serwisie pomorska.pl
Tak wyglądają kultowe samochody PRL-u - niektóre są sporo warte.Oto klasyka motoryzacji na zdjęciach
Takie są kolekcjonerskie hity PRL-u Te starocie są rozchwytywane i mogą być warte krocie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Gdzie na wakacje w sierpniu i we wrześniu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Takie były rowery w PRL-u. Oto popularne modele, które mają wzięcie u kolekcjonerów [zdjęcia] - Express Bydgoski

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska