Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont mostów Osobowickich we Wrocławiu. Wspólna jezdnia dla aut i MPK, kładki dla pieszych nie będzie

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Organizacja ruchu na mostach Osobowickich budziła emocje
Organizacja ruchu na mostach Osobowickich budziła emocje Paweł Relikowski / Polska Press
Uzgodniony podczas konsultacji społecznych wariant remontu mostów Osobowickich zakłada wspólną jezdnię w stronę centrum dla aut i pojazdów komunikacji publicznej. Mieszkańcy walczyli o zachowanie lewoskrętu w ul. Osobowicką oraz oddzielną kładkę dla pieszych i rowerzystów.

Mosty Osobowickie po remoncie będą miały torowisko z buspasem oraz oddzielną jezdnię dla samochodów w kierunku od centrum Wrocławia, wspólny pas ruchu dla aut, autobusów i tramwajów jadących do centrum, dwukierunkową drogę rowerową i chodniki po obu stronach. Zostanie zachowany lewoskręt z mostu w ulicę Osobowicką. Rury wodociągowe i kanalizacyjne będą schowane pod chodnikami. Pogorszy się przepustowość mostów: jak wskazują urzędnicy, na wlocie z ul. Bałtyckiej o dwa procent, a dla reszty kierunków pozostanie na obecnym poziomie i to tylko pod warunkiem wprowadzenia systemu ITS.

Takie założenia organizacji ruchu to efekt konsultacji społecznych, które prowadzone były w kwietniu 2021 r. Trzy elementy były najważniejsze: mieszkańcy osiedli położonych po północnej stronie Odry walczyli o zachowanie lewoskrętu i zrezygnowanie z "nawrotki" prowadzącej do ul. Osobowickiej, co się udało. Kładka obok mostu miała pozwolić na zrobienie oddzielnych pasów ruchu w obu kierunkach dla samochodów i pojazdów komunikacji publicznej. Gdy okazało się, że kładki nie będzie, część biorących udział w konsultacjach proponowała, by powstał chodnik z drogą rowerową tylko po jednej stronie mostu, dzięki czemu możliwe byłoby zrobienie oddzielnych jezdni.

"Dla mnie ten wariant jest kompromisem. Cieszy to, że zostanie lewoskręt z mostu. Bardzo chciałam, żeby możliwe było zrobienie obok mostów osobnej kładki dla pieszych i rowerzystów, ale zdawaliśmy sobie sprawę, że to duża, skomplikowana i droga inwestycja" - komentuje przewodnicząca zarządu osiedla Osobowice-Rędzin Joanna Nawrot i dodaje, że miasto wysłuchało i zaakceptowało część rozwiązań proponowanych przez mieszkańców.

Największym rozczarowaniem dla wielu jeżdżących przez mosty Osobowickie okazuje się wspólny pas ruchu w stronę centrum Wrocławia. Joanna Nawrot wskazuje, że konserwator zabytków nie pozwoliłby na poszerzenie mostu i przyznaje, że pomysł wspólnej jezdni właśnie w stronę centrum był jej.

"Ja bym się tak strasznie nie martwiła. Będzie działał ITS, myślę, że sobie z tymi dwoma procentami nieźle poradzimy. Jeśli komunikacja ma mieć pierwszeństwo, to muszą być wypuszczone też samochody, które będą pomiędzy tramwajami czy autobusami. Poza tym walczymy o to, żeby mniej aut wjeżdżało do Wrocławia, to bądźmy konsekwentni, z miasta wypuśćmy, ale na wjeździe do miasta troszeczkę trzeba zniechęcić" - przekonuje Nawrot.

Konsultacje zostały zakończone. W czasie ich trwania zebrano około 400 opinii. Szacowana wartość remontu mostów Osobowickich to około 63 mln zł. Na podstawie przyjętego wariantu w połowie roku 2022 ma powstać dokumentacja projektowa. Później będą podejmowane dalsze decyzje i ewentualnie ogłaszany przetarg. Jeśli uda się znaleźć wykonawcę, roboty mogłyby rozpocząć się w 2023 r.

Mosty Osobowickie powstały na przełomie wieków XIX i XX. Od 1976 r. są w rejestrze zabytków. Duży remont przeszły pod koniec lat 80. ubiegłego wieku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska