Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport o wrocławskich torowiskach tramwajowych: są w opłakanym stanie. MPK: spodziewaliśmy się tego

mk
Do zbadania stanu wrocławskich torowisk został przystosowany moderus beta
Do zbadania stanu wrocławskich torowisk został przystosowany moderus beta Paweł Relikowski
Zaledwie 11 procent wrocławskich torowisk tramwajowych jest w stanie dobrym. 55 procent ma stan dostateczny, a 34 procent -niezadowalający. To druzgocące podsumowanie badania torowisk, jakie na zlecenie MPK Wrocław przeprowadziła niemiecka firma.

Specjaliści niemieckiej firmy Deutzer Technische Kohle badali stan wrocławskich torowisk na początku roku 2020. Użyli do tego naszpikowanego elektroniką tramwaju Moderus Beta.

Deutzer po sprawdzeniu 236 km torowisk przedstawił ich stan. Dane pokazują procent torowisk w stanie bardzo dobrym, dobrym i dostatecznym lub niezadowalającym.

  • W stanie bardzo dobrym jest we Wrocławiu zaledwie 5,43% torowisk
  • W stanie dobrym - 5,92%
  • W stanie dostatecznym - 54,68%
  • W stanie niezadowalającym - 33,97%

Jeszcze gorzej wygląda stan samych łuków. Aż 99 procent z nich jest w stanie niezadowalającym. Odcinki proste w stanie dobrym lub bardzo dobrym stanowią 12 procent sieci. W stanie niezadowalającym prawie 28 procent, a w stanie dostatecznym - 60 procent.

Pomiary były robione w ciągu trzech dni: 28 i 29 lutego oraz 1 marca 2020 r. Sprawdzana była geometria toru, wykonano też pomiary szyn. Z przejechanych ponad 200 kilometrów torów 52 kilometry były badane wielokrotnie. Deutzer zapewniał, że wyniki będą znane po 6 tygodniach, jednak MPK długo trzymało je w tajemnicy. Poskutkował dopiero oficjalny wniosek o udostępnienie informacji publicznej - miejski przewoźnik pokazał wyniki badań przeprowadzonych za publiczne pieniądze.

Raport wraz z umową, z której wynika, że badania kosztowały ponad 360 tys. zł otrzymał wrocławianin Tomasz Cheda. Podkreśla, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie ustawa o dostępie do informacji publicznej.

W komentarzu, z którym MPK Wrocław udostępniło Chedzie raport, przewoźnik informuje, że pozyskane dane będą teraz analizowane, ale wskazuje, że nie ma jednoznacznych norm dla torowisk tramwajowych, a eksperci korzystali także z regulacji dla torowisk kolejowych, co nie zawsze daje właściwe wyniki w przypadku tramwajów.

- Jedno jest pewne i niezaprzeczalne: pomiar potwierdził, że wrocławskie torowiska nie są w dobrym stanie, co też jest oczywistym powodem dużej aktywności MPK w ich remontowaniu. Badania firmy Deutzer wspomagają fachowców z MPK w wytyczaniu kierunków i priorytetów działań - przyznaje rzecznik MPK Bartosz Naskręski.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska