Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 200 km bez stacji paliw na trasie S8-A4

Przemysław Wronecki
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Janusz Wójtowicz
Jadąc z Warszawy w kierunku granicy trasami S8 i A4 prawie przez 200 kilometrów nie zatankujemy paliwa. Na nowej trasie do stolicy zatankujemy dopiero za rok, bo nie ma chętnych na prowadzenie stacji benzynowych.

Kierowcy narzekają, że na nowym odcinku S8 nie ma żadnych stacji benzynowych. W najbliższym czasie nie powstaną. - Gdy jedziemy S8 z Warszawy w kierunku zachodniej granicy, to pierwszą stację benzynową napotkamy dopiero na autostradzie A4 pod Legnicą. To prawie 200 kilometrów - mówi Antoni Kowalczyk ze Zgorzelca.

Ostatnio jechał z Warszawy i postanowił skorzystać z otwartych pod koniec 2013 r. odcinków S8 w województwach wielkopolskim i łódzkim. Dodaje, że to skandal, by na drodze o takim standardzie nie było stacji benzynowych. - Gdy ktoś się zagapi i wjedzie na ekspresówkę "na rezerwie", to potem musi się po polach rozglądać, czy nie reklamuje się tam jakaś stacja benzynowa, gdzieś poza trasą. Bo inaczej może stanąć i czekać, aż laweta go ściągnie na najbliższy zjazd - przekonuje Kowalczyk.

Jadąc od węzła Walichnowy w kierunku Legnicy do najbliższej stacji jest 181 km, a w kierunku Opola - 129 km. W tym drugim przypadku najbliższa stacja znajduje się przy węźle Bielany Wrocławskie.

Do lutego 2015 r. ma powstać pierwsza stacja benzynowa PKN Orlen na dolnośląskim odcinku S8 przy Miejscu Obsługi Podróżnych "Michałowice". Ma ona obsługiwać kierowców jadących w kierunku Warszawy. Znajdzie się tam także restauracja. Orlen będzie dzierżawił teren przez 20 lat za 130 tys. zł miesięcznie oraz oddawać 3,5 proc. dochodów ze stacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niestety, na razie GDDKiA ma problem ze znalezieniem firmy, która chciałaby wybudować swoją stację na bliźniaczym MOP po drugiej stronie jezdni (kierunek do Wrocławia). - GDDKiA już dwukrotnie ogłaszała przetarg na jego dzierżawę. Nie zgłosił się żaden chętny. Obecnie trwają przygotowania do kolejnego przetargu - wyjaśnia Michał Radoszko z wrocławskiego oddziału GDDKiA.

W przygotowaniu jest również przetarg na dwie stacje benzynowe na odcinku wielkopolskim. Mają one być zlokalizowane między Kępnem a Wieruszowem, na wysokości miejscowości Kierzno.

Po stronie północnej ma stanąć tylko stacja, a po południowej stacja z hotelem. MOP-y są połączone ze sobą przejściem podziemnym. Dzięki temu z motelu będą mogli również skorzystać kierowcy jadący w kierunku Wrocławia.

Dr Jakub Bogucki, analityk portalu e-petrol, przekonuje, że sytuacja poprawi się, gdy będzie już gotowa cała trasa. - Wtedy jadąc do Warszawy czy Łodzi większość osób będzie chciała zatankować na trasie, zamiast zjeżdżać z niej i tracić niepotrzebnie czas - przekonuje specjalista.

Na nowe stacje dłużej przyjdzie nam poczekać na autostradzie A4 z Wrocławia do Krzywej. Nie wyznaczono dotychczas konkretnego terminu modernizacji tej trasy. Na pewno nie rozpocznie się wcześniej niż w 2015 roku.

Szacuje się, że rozbudowa A4 potrwa nawet cztery lata. Przybędzie pas awaryjny, a być może na niektórych fragmentach także trzeci pas. Z wstępnego projektu wynika, że pojawi się 8 MOP-ów. Gdzie staną stacje paliw? Jeszcze nie wiadomo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska