Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy wybudują Czechom autostradę do Polski. To fragment połączenia Wrocław - Praga. Zobacz wizualizacje

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Granica polsko-czeska w pobliżu Lubawki. W tym miejscu kończy się dziś droga ekspresowa S3. Nawierzchnię doprowadzono do granicy, ale samochody tutaj nie dojeżdżają, tylko muszą opuścić drogę na wcześniejszym węźle.W tym miejscu na przełomie 2027 i 2028 roku powinien już istnieć dalszy ciąg trasy szybkiego ruchu Wrocław - Praga. Za budowę przygranicznego odcinka czeskiej autostrady D11 będzie odpowiadał polski wykonawca - Budimex.
Granica polsko-czeska w pobliżu Lubawki. W tym miejscu kończy się dziś droga ekspresowa S3. Nawierzchnię doprowadzono do granicy, ale samochody tutaj nie dojeżdżają, tylko muszą opuścić drogę na wcześniejszym węźle.W tym miejscu na przełomie 2027 i 2028 roku powinien już istnieć dalszy ciąg trasy szybkiego ruchu Wrocław - Praga. Za budowę przygranicznego odcinka czeskiej autostrady D11 będzie odpowiadał polski wykonawca - Budimex. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Czesi właśnie rozstrzygnęli przetarg na wykonawcę budowy autostrady D11 przy granicy z Polską. Kluczowy, górski fragment połączenia Wrocław - Praga wybuduje polska firma Budimex. Dzięki temu nasza droga ekspresowa S3, która dziś kończy się w okolicach Lubawki, będzie miała swój dalszy ciąg. Ponad 20-kilometrowy odcinek przez czeskie góry, ma powstawać 54 miesiące, czyli 4,5 roku. Prace ruszą najszybciej, jak to możliwe, zaraz po podpisaniu umowy.

Spis treści

Przełom 2027 i 2028 roku, to realny termin oddania do użytku przez Czechów, kluczowej dla nas drogi D11, która razem z naszymi trasami S3 i autostradą A4, połączy Wrocław z Pragą. Najważniejszy fragment czeskiej autostrady, który w górach w okolicach Lubawki, połączy się istniejącą już polską ekspresówką S3, wybudują Czechom Polacy. Właśnie rozstrzygnięto przetarg, który wygrała największa polska firma budowlana - Budimex. Jeśli nie będzie żadnych formalnych zastrzeżeń do wyników przetargu, to Polacy będą budowali dalszy ciąg drogi ekspresowej S3 w Czechach.

Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska
Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska ŘSD ČR: Ředitelství silnic a dálnic České republiky

Autostrada D11 Praga - granica z Polską. Przebieg drogi

Odcinek autostrady D11 Trutnov - granica państwa, o którym mowa, liczy sobie 21 kilometrów i 200 metrów. na trasie prowadzącej przez górski teren, zaplanowano dwa tunele oraz kilka estakad. Na tym odcinku zostaną wybudowane trzy węzły drogowe oraz dwa miejsca obsługi podróżnych - nazywane przez Czechów odpocivkami. Wartość prac, które ma wykonać Budimex to około 11,3 mld koron czeskich netto, czyli około 2 mld złotych.

Tak wygląda przebieg całego czeskiego fragmentu autostrady D11 od granicy polsko-czeskiej do Pragi. Istniejące już odcinki zaznaczono na zielono, te w budowie lub przygotowaniu (m.in. ten przygraniczny) na czarno:

Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska
Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska ŘSD ČR: Ředitelství silnic a dálnic České republiky

Oto przebieg, ponad 20-kilometrowego, przygranicznego odcinka D11, który będzie budowany przez polski Budimex:

Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska
Wizualizacje czeskiej autostrady D11, odcinek 1109: Trutnov - granica polsko-czeska ŘSD ČR: Ředitelství silnic a dálnic České republiky

ZOBACZCIE WIĘCEJ WIZUALIZACJI FRAGMENTU NOWEJ TRASY WROCŁAW - PRAGA:

Granica polsko-czeska w pobliżu Lubawki. W tym miejscu kończy się dziś droga ekspresowa S3. Nawierzchnię doprowadzono do granicy, ale samochody tutaj nie dojeżdżają, tylko muszą opuścić drogę na wcześniejszym węźle.W tym miejscu na przełomie 2027 i 2028 roku powinien już istnieć dalszy ciąg trasy szybkiego ruchu Wrocław - Praga. Za budowę przygranicznego odcinka czeskiej autostrady D11 będzie odpowiadał polski wykonawca - Budimex.

Polacy wybudują Czechom autostradę do Polski. To fragment po...

Przełom 2027 i 2028 roku, to termin zakończenia budowy całej już czeskiej D11, wynikający z umowy, która ma być podpisana z Budimexem. Wcześniej jednak Czesi, podczas spotkań ze stroną polską na poziomie ministerialnym, deklarowali, że drogę być może uda się skończyć wcześniej. Padały tam optymistyczne terminy: 2025 lub 2026 rok.

ZOBACZ TAKŻE:

Jaki jest stan prac na S3?

Droga ekspresowa S3 jest niemal gotowa na całej swojej długości. Ostatnie prace prowadzone są jeszcze w okolicach Świnoujścia i Bolkowa. To właśnie na Dolnym Śląsku we wrześniu tego roku został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej.

- Droga ekspresowa S3 docelowo połączy granicę polsko-czeską i zespół portów Szczecin-Świnoujście. Jest najważniejszą drogą zachodniej Polski, przebiegającą w układzie północ-południe i na granicy będzie w Lubawce, łączyć się z czeską drogą D11. Jej budowa usprawni transport towarów pomiędzy polskimi portami a Europą Środkową – mówił w 2022 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dla Czechów, ten budowany układ komunikacyjny, będzie najlepszym i najszybszym sposobem dojazdu na Morze Bałtyckie. To ważne ze względów ekonomicznych, ale także turystycznych. Wszak Czesi dostęp do morza, jak do tej pory, mieli tylko przy wykorzystaniu zabawnych memów. Zobacz poniżej:

ZOBACZ TEŻ:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska