Pierwszy taki przejazd kolejowy w Polsce. Dodatkowe światła nie wpuszczą kierowców

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
Pierwszy w Polsce przejazd kolejowo-drogowy z dodatkową sygnalizacją świetlną zaczął działać w piątek na ul. Średzkiej w Leśnicy. W ubiegłym roku doszło tam do 160 wypadków.

Światła pojawiły się 40 metrów przed rogatkami na pasie w kierunku centrum. To pierwsze takie urządzenie w Polsce. Jeśli sprawdzi się, kolejne zamontowane zostanie na jednym z przejazdów w Rzeszowie.

- To linia magistralna i jednocześnie jeden z najbardziej zakorkowanych wjazdów do Wrocławia - tłumaczy wybór lokalizacji Zbigniew Gzik, dyrektor zakładu Linii Kolejowych.

Urządzenie przy pomocy skanera i systemu kamer analizuje, czy jest wolna przestrzeń za przejazdem, aby kierowca mógł bezpiecznie z niego zjechać w chwili, gdy może się na nim pojawić pociąg.

- Jeżeli urządzenie wykryje, że za przejazdem nie ma miejsca do zjazdu, włączy się czerwone światło, które dla kierowcy powinno być zakazem wjazdu. Ta strefa ochronna ma aż 80 metrów, a więc zmieszczą się w niej co najmniej dwa TIR-y - mówi Zbigniew Gzik.

W ubiegłym roku na Dolnym Śląsku doszło do 8 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. - W trzech wypadkach uczestniczyły samochody, do dwóch doszło na przejazdach z sygnalizacją świetlną, a do jednego na przejeździe oznakowanym. W pozostałych uczestniczyli piesi - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Pod względem wypadków i niebezpiecznych zdarzeń drogowych przejazd na ul. Średzkiej w Leśnicy jest najniebezpieczniejszym we Wrocławiu i jednym z najbardziej niebezpiecznych w Polsce. Służby techniczne PKP PLK w ubiegłym roku interweniowały tam ponad 160 razy.

- Aż do 60 proc. tych zdarzeń doprowadzali kierowcy ciężarówek, a więc zawodowi, od których w pierwszej kolejności powinno się wymagać przestrzegania przepisów. Zdarzały się przypadki nawet zawracania na przejeździe - wspomina Mirosław Siemieniec. - Przestrzeń przed i za przejazdem była pomalowana kolorem czerwonym, co miało jednoznacznie pokazywać, że nie można na nią wjechać, a kierowcy i tak łamali przepisy. Często dochodziło do wyłamywania rogatek, bo jakoś musieli opuścić przejazd, aby uniknąć zderzenia z pociągiem - dodaje.

W tym roku we Wrocławiu doszło do jednego wypadku na przejeździe - niestety śmiertelnego. 6 stycznia na przejeździe na ul. Szczecińskiej pod pociąg relacji Węgliniec - Białystok wpadł mężczyzna. Na przejeździe znalazł się pomimo zamkniętych rogatek.

We Wrocławiu, razem z przejazdem na ul. Średzkiej, są w sumie 62 przejazdy kolejowo-drogowe. Kierowcy narzekają, że na niektórych trzeba czekać nawet kilkanaście minut, choć nie widać zbliżającego się pociągu.

Jednym z przykładów może być inny przejazd kolejowy w Leśnicy - przy ul. Trzemielowickiej Położony jest na jednej z najruchliwszych tras kolejowych, po której kursuje dziennie ponad 50 pociągów osobowych w kierunku Legnicy, Węglińca, Zgorzelca, Lubania Śląskiego.

- Jeżeli pociągi ruszają ze stacji, a część z nich rusza z Leśnicy, czas przejazdu może być dłuższy. Również wówczas, gdy z przeciwnej strony nadjeżdża pociąg, czas oczekiwania może się zwiększyć. Podobnie, jeśli wyjeżdża cięższy skład towarowy, to czas dojazdu i przejazd może być dłuższy - tłumaczy Mirosław Siemieniec.

Takich miejsc, gdzie pociągi często są powodem zamknięcia rogatek, jest więcej we Wrocławiu - m.in. przejazd na ul. Poprzecznej na Sołtysowicach, czy przejazd na ul. Boya-Żeleńskiego. Kierowcy długo stoją także na przejeździe na ul. Robotniczej. Biegnie tam linia, po której jeżdżą głównie składy towarowe.

O tym, jak długo czekamy na przejeździe decyduje, kto nim steruje. Na 26 we Wrocławiu pracuje dróżnik. Automatycznych rogatek jest we Wrocławiu 14. Jeden posiada sygnalizację dźwiękową i świetlną. Są też dwa przejściach dla pieszych, gdzie samochody nie mają wjazdu na torowisko. Dwanaście oznakowanych jest krzyżem św. Andrzeja i znakiem stop.

Na siedmiu ruchem steruje... maszynista zbliżającego się pociągu. - Skład zatrzymuje się przed przejazdem, pracownicy pociągu wysiadają i zatrzymują ruch. Kiedy przejedzie, wsiadają z powrotem do pociągu - tłumaczy Mirosław Siemieniec.

Przejazd kierowany przez obsługę pociągu znajduje się m.in. na ul. Karkonoskiej.
Kiedy przejazdem operuje dróżnik, minimalny czas zamknięcia rogatek, zanim przejedzie pociąg, to dwie minuty. Z kolei jeśli zamykane są automatycznie, czas, od kiedy pociąg najedzie na czujnik, do wjazdu na przejazd to minimum 45 sekund.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 66

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zigi

Niestety sygnalizacja nie daje sobie rady w mrozy i w czasie śniegu. ostatni tydzień rano po 6 korek przed przejazdem a za nim pusto az do krzyżówki bo sygnalizator pokazuje co chwila czerwone. W czasie opadów śniegu działo sie tak samo.

G
Gość

Gratuluje rzecznikowi i dyrekcji PKP, iż po 160 interwencjach (nie wypadkach), przestali obwiniać kierowców i wprowadzili rozwiązanie systemowe.... Nie jest idealne, nie usuwa korków, nie udrażnia skrzyżowania powodującego zatrzymania kierowców na przejeździe kolejowym ale przynajmniej uchroni ich od mandatów i PKP od notorycznej wymiany połamanych szlabanów :))))
Mam nadzieje, iż jest to skutek naszych komentarzy, propozycji i pomysłów prezentowanym pod artykułami GW. Wcześniejsze wypowiedzi rzecznika nie dawały takich przesłanek ;)
Jednak zawsze lepiej zareagować późno niż w cale ;) Do szczęścia brakuję skończonej obwodnicy Leśnicy, która zmniejszy korki przed nowymi światłami :) Warto czekać chociaż w korkach.......

a
asd

Nie, bo nie dostali takiego zlecenia od Michalaka.
Za to tylko patrzeć, jak namiętnie będą opisywać mieszkańców Wysokiej - bo to źli, niedobrzy ludzie i nie pozwalają nierobom michalakowym się wykazać tuż przed wyborami.
No i mają czelność na głos mówić o żałosnej niekompetencji miastowych urzędników, którzy od ćwierćwiecza wschodnią obwodnicę budują i skończyć jej nie mogą :D

a
asd

Tuż po skręcie z Karkonoskiej w Zwycięską (tory biegną wzdłuż Karkonoskiej).... Jest przejazd i tam faktycznie maszynista wysiada, bo musi najpierw ołtaszyńskie cebulactwo, które na światłach stoi, przegonić z torów.
Z racji tego, że Ołtaszyn jest najważniejszy, to w czterech literach mają fakt, że stoją na torach.... a pociąg czasami tam jednak jeździ.

:::

Odkrycie Ameryki!!!

m
m,ż,k :)

gdzie na Boya jest przejazd kolejowy o_O
dla wrocławskich p*****ów przejazd i wiadukt to widocznie to samo :D

A
Agr

największy pożytek będzie, gdy sam siebie zlikwidujesz...

G
Gość

Jakie automatyczne, oba przejazdy obsługiwane są przez dyżurnego ruchu. Wypowiadanie się w sprawach, w których nie masz pojęcia jest żałosne. Droga hamowania dla pociągu jest o wiele większa niż dla samochodu, dlatego z odpowiednim wyprzedzeniem należy zabezpieczyć przejazd aby pociąg nie musiał hamować.

N
Normalny

Gdzie na Karkonoskiej jest przejazd? Jak to maszynista zamyka przejazd? Coś, gdzieś dzwoni, ale nie wiadomo gdzie.

E
EWA

dzisiaj po 20 minutach stania przed opuszczonym szlabanem ja i inni kierowcy rozjeżdżaliśmy uliczki Leśnicy by wydostać się z niej drugim otwartym przejazdem kolejowym. To jest skandal nie przejazd. Od mieszkańca leśnicy dowiedziałam się, że tak jest kilka razy na dzień bo "ON CIĄGLE SIĘ PSUJE"

L
Leśniczanin

Czy szanowna gazeta raczy zająć się tematem gotowej(?) obwodnicy bez chodnika!?

A
Antysłoik

Gamoniu dziennikarski, na Sołtysowicach nie ma ulicy Poprzeczne.

d
dlugo_pis

...latami brak rozwiązań do czasu tragedii...tir z ładunkiem niebezpiecznym lub cysterna kiedys udrozni zakorkowane przejazdy kolejowe...a leśnica potrzebuje ronda wokół jednokierunkowego!

W
Wujek Dobra Rada II

...korek bedzie zaczynal sie juz w Lubinie! :)

W
Wujek Dobra Rada

Jeszcze zasieki tak wybudujcie i rozwincie kolczatki :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3