Parkingi "Park & ride" puste, ale zamknięte szlabanem

Celina MarchewkaZaktualizowano 
Parkingi "park&ride" puste, ale zamknięte szlabanem Celina Marchewka
Od dzisiaj, 1 maja dostęp do 9 z 24 parkingów, zlokalizowanych głównie na wlotówkach do miasta, mają już tylko posiadacze karty UrbanCard. Pozostali muszą poszukać sobie innego miejsca, gdzie zostawią samochód.

Parkingi "parkuj i jedź" z założenia skierowane są głównie do osób, które mieszkają poza Wrocławiem lub na obrzeżach, a dojeżdżają do miasta do pracy. Obecnie funkcjonują 24 lokalizacje, na których parkować może łącznie 1450 aut. Do teraz wszystkie były ogólnodostępne, ale od 1 maja na 9 pojawiły się szlabany.

Powodem ma być duże obłożenie miejsc. Zdaniem urzędników samochody zostawiają tam mieszkańcy i pracownicy z pobliskich firm. W takiej sytuacji osoby przyjeżdżające spod Wrocławia, które chciałyby przesiąść się do komunikacji miejskiej i ograniczyć korki, nie mogą wjechać na parking i muszą szukać miejsca gdzie indziej.

Jednak nie we wszystkich zamykanych lokalizacjach faktycznie chętni walczą o miejsce. Jest kilka parkingów, które już wcześniej świeciły pustkami. Jaki jest więc sens ich zamykania? Na przykład kierowcy chcący zostawić auto przy ul. Opolskiej lub koło przystanku kolejowego Wrocław Kuźniki mogą to zrobić bez najmniejszego problemu o każdej porze dnia.

Elżbieta Maciąg z Wydziału Transportu Urzędu Miasta we Wrocławiu zapewnia, że przed podjęciem decyzji o zamknięciu parkingów, były przeprowadzane badania odnośnie ich obłożenia. Ale obiecuje przyjrzeć się tej sytuacji.

- Na wjazdach zainstalowany jest licznik, dzięki któremu będziemy mogli zweryfikować sumę faktycznie parkujących aut. To są miejsca otwarte stosunkowo niedawno, być może sytuacja ulegnie zmianie, kiedy ludzie przyzwyczają się do tych parkingów i zaczną tam zostawiać swoje pojazdy. Jeśli nie, to wówczas będziemy przeprowadzać dalsze analizy - tłumaczy.

Zanim to jednak nastąpi przynajmniej przez kilka najbliższych miesięcy szlaban będzie blokował wjazd na puste parkingi.

Które parkingi "park&ride" zostaną zamknięte od 1 maja?

  • w rejonie pętli tramwajowej Leśnica,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – Boguszowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – gen. Fieldorfa,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Kuźniki,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Grabiszyn,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Ślężna – Kamienna,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Bardzka – Świeradowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Głubczycka,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Karwińska.

Kto w takim razie wjedzie za szlaban?

- posiadacze biletów okresowych zakodowanych na karcie UrbanCard lub w aplikacji (minimum dwudziestoczterogodzinny)
- osoby posiadające uprawnienia do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską: miedzy innymi seniorzy, honorowi dawcy krwi, posłowie i senatorowie, młodzież szkolna i inni zgodnie z regulaminem MPK.

Jeśli komuś przysługują darmowe przejazdy musi udać się do BOK Mennicy i wyrobić Urbancard (jeśli jej nie posiada). Będzie to więc pusta karta, z nienaładowanym biletem, którą trzeba zarejestrować w systemie po to, aby jej posiadacz mógł wjechać na parking (paragraf 2 punkt 3 regulaminu).

Masz bilet okresowy? I tak nie wjedziesz za szlaban

Cztery gminy graniczące z Wrocławiem posiadają umowę o łączonym transporcie publicznym. Na podstawie jednego biletu ich mieszkańcy mogą podróżować i autobusami gminnymi, i wrocławskim MPK. Płaci za oba bilety, ale nie są one kodowane na UrbanCard, więc taka osoba za szlaban "parkuj i jedź" nie wjedzie.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to pewne ograniczenie. Po uruchomieniu systemu sprawdzimy, czy będą głosy od użytkowników borykających się z takim problemem. W zależności od jego skali przeanalizujemy możliwy dostęp dla mieszkańców okolicznych gmin - mówi Elżbieta Maciąg z Wydziału Transportu Urzędu Miasta we Wrocławiu.

W takiej właśnie sytuacji jest pani Karolina, mieszkanka gminy Miękinia. Posiada ona bilet łączony i do tej pory czasami korzystała z parkingów "parkuj i jedź". - Czuję się pokrzywdzona przez to rozwiązanie. Kupuję bilet okresowy, płacę za niego, a nie będę mogła parkować samochodu, ponieważ urzędnicy w swoich planach nie uwzględnili takich osób jak ja. To niesprawiedliwe - mówi.

Wydział Transportu UM prosi o kontakt osoby, które są w podobnej sytuacji, jak pani Karolina.

Kolejne parkingi

Miasto planuje budowę następnych parkingów "park&ride". Urzędnicy chcą pozyskać na ten cel unijną dotację. Pewne są już następujące lokalizacje:

  • przy dworcu kolejowym Osobowice,
  • w okolicy ulicy Kosmonautów,
  • na osiedlu Klecina,
  • przy dworcu kolejowym Wojnów

Parkingi "parkuj i jedź" są darmowe, monitorowane. Część z nich posiada także wiaty rowerowe i tablice informacyjne o najbliższych odjazdach MPK. Wszystkie są czynne w godzinach od 4 do 2 nad ranem. W ciągu tych dwóch pozostałych godzin przeprowadzane ma być sprzątanie i konserwacja.

ZOBACZ TEŻ

Od 1 maja duże zmiany na parkingach Park & Ride

polecane: Flesz - Ukraińcy chcą więcej zarabiać

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 248

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc1
2019-05-08T09:50:32 02:00, astra:

Ponieważ jestem posiadaczem samochodu to nie posiadam Urban Karty bo mi nie jest potrzebna ale sporadycznie jeżdzę do centrum komunikacją i chętnie zostawiam samochód na parkingu. Po takiej zmianie pojadę samochodem.

Nie pojedziesz, bo zaraz będą zakazy stawiać.

J
Jeszcze Mieszkaniec
2019-05-05T10:10:52 02:00, TW Tusk:

Należy zacząć naprawdę walczyć z nadmiarem aut w mieście a nie budować parkingów na 3 aut.

Zmotoryzowana to może być dywizja wojska a nie mieszkańcy wielkiego miasta dla których gmina za grube miliardy zbudowała komunikacje miejska i dotuje ja ogromnymi środkami aby zmniejszyć liczbę jeżdżących autami

Walcz, walcz, ludzie już uciekają do mniejszych miejscowości z tej mieściny. Będzie kolejny powód.

M
Mieszkaniec

Dyskryminacja zniechęcająca do przesiadania się na komunikację miejską osoby, które korzystają z niej od czasu do czasu.

a
astra

Ponieważ jestem posiadaczem samochodu to nie posiadam Urban Karty bo mi nie jest potrzebna ale sporadycznie jeżdzę do centrum komunikacją i chętnie zostawiam samochód na parkingu. Po takiej zmianie pojadę samochodem.

T
TW Tusk

Należy zacząć naprawdę walczyć z nadmiarem aut w mieście a nie budować parkingów na 3 aut.

Zmotoryzowana to może być dywizja wojska a nie mieszkańcy wielkiego miasta dla których gmina za grube miliardy zbudowała komunikacje miejska i dotuje ja ogromnymi środkami aby zmniejszyć liczbę jeżdżących autami

t
troglodyta

Gdybym miał do pracy na 22 i wychodził z niej o 6 rano, to spokojnie bez korków bym do niej dojechał i znacznie mniej czasu zmarnował na dojazd, zamiast bawić się w przesiadkę.

t
troglodyta

W tych godzinach nie ma korków, więc spokojnie jedź dalej samochodem do pracy i mniej czasu na dojazd stracisz.

A
Arr

Najlepszy jest parking w galerii Chodov. Pod dachem. Przy sklepach. Przy stacji metra. Piękna sprawa. A sama galeria jest bliźniaczo podobna do naszej rodzimej Wroclavii. Może by pójść tym tropem i wykorzystać część miejsc w galerii na P&R

a
aefv

to znaczy że nadal jest za dużo aut w mieście i będziemy prowadzili wojne ze zmotoryzowanymi mieszkańcami.

K
KM

Wrocławskie P&R to oczywiście kolejna kompromitacja i wywalone w błoto pieniądze. Taka parodia idei P&R. Parkingi zaprojektowane są w sposób zupełnie nie ergonomiczny w efekcie czego liczba miejsc parkingowych to jakiś żart. Zapraszam mądrych, którzy to projektowali np. do Pragi, gdzie P&R służą tylko do parkowania (bez walenia tam jakiś durnych placów zieleni, wysepek czy upierdliwych krawężników). Jest wielki plac z budą do płacenia na środku. Ilość miejsc: od kilkuset w górę. Tak więc u nas jak zwykle karykatura rozwiązania które sprawdza się doskonale w miejscach gdzie ludzie mają mózgi a nie eko-styropian w głowie.

d
diagnosta

Jak w ogóle śmiesz pracować na 3 zmiany w tym dynamicznym mieście ? Widzisz ile przez Ciebie problemów na władza ! Cóż jestem w takiej samej sytuacji, jak zwykle urzędasy nie ogarniają wielu aspektów, które powinni z racji pełnionej funkcji.

W
Wujek Dobra Rada

Caly narod przerzuci sie wowczas na hulajnogi i bedziemy cywilizacyjna potega morawieckiej Europy.

t
trzeba walczyć

to taka urzędnicza logika ... niestety. Panowie urzędnicy a może przykład z Wałbrzycha dotyczący plastiku? ... zrobimy we Wrocławiu ... prędzej samorząd województwa (UMWD) wyjdzie z taką inicjatywą lub państwowe (Wojewoda).

S
So

golił Wrocławian do żywej kości, to takie porównanie do lichwiarstwa Żydowskiego. Zdrojewski uknuł ten przewał i dał zgodę osobiście.

a
adfv

wspólnego z komfortem ... no może właściciela urbancard

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3