Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi "Park & ride" puste, ale zamknięte szlabanem

Celina Marchewka
Parkingi "park&ride" puste, ale zamknięte szlabanem
Parkingi "park&ride" puste, ale zamknięte szlabanem Celina Marchewka
Od dzisiaj, 1 maja dostęp do 9 z 24 parkingów, zlokalizowanych głównie na wlotówkach do miasta, mają już tylko posiadacze karty UrbanCard. Pozostali muszą poszukać sobie innego miejsca, gdzie zostawią samochód.

Parkingi "parkuj i jedź" z założenia skierowane są głównie do osób, które mieszkają poza Wrocławiem lub na obrzeżach, a dojeżdżają do miasta do pracy. Obecnie funkcjonują 24 lokalizacje, na których parkować może łącznie 1450 aut. Do teraz wszystkie były ogólnodostępne, ale od 1 maja na 9 pojawiły się szlabany.

Powodem ma być duże obłożenie miejsc. Zdaniem urzędników samochody zostawiają tam mieszkańcy i pracownicy z pobliskich firm. W takiej sytuacji osoby przyjeżdżające spod Wrocławia, które chciałyby przesiąść się do komunikacji miejskiej i ograniczyć korki, nie mogą wjechać na parking i muszą szukać miejsca gdzie indziej.

Jednak nie we wszystkich zamykanych lokalizacjach faktycznie chętni walczą o miejsce. Jest kilka parkingów, które już wcześniej świeciły pustkami. Jaki jest więc sens ich zamykania? Na przykład kierowcy chcący zostawić auto przy ul. Opolskiej lub koło przystanku kolejowego Wrocław Kuźniki mogą to zrobić bez najmniejszego problemu o każdej porze dnia.

Elżbieta Maciąg z Wydziału Transportu Urzędu Miasta we Wrocławiu zapewnia, że przed podjęciem decyzji o zamknięciu parkingów, były przeprowadzane badania odnośnie ich obłożenia. Ale obiecuje przyjrzeć się tej sytuacji.

- Na wjazdach zainstalowany jest licznik, dzięki któremu będziemy mogli zweryfikować sumę faktycznie parkujących aut. To są miejsca otwarte stosunkowo niedawno, być może sytuacja ulegnie zmianie, kiedy ludzie przyzwyczają się do tych parkingów i zaczną tam zostawiać swoje pojazdy. Jeśli nie, to wówczas będziemy przeprowadzać dalsze analizy - tłumaczy.

Zanim to jednak nastąpi przynajmniej przez kilka najbliższych miesięcy szlaban będzie blokował wjazd na puste parkingi.

Które parkingi "park&ride" zostaną zamknięte od 1 maja?

  • w rejonie pętli tramwajowej Leśnica,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – Boguszowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – gen. Fieldorfa,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Kuźniki,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Grabiszyn,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Ślężna – Kamienna,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Bardzka – Świeradowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Głubczycka,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Karwińska.

Kto w takim razie wjedzie za szlaban?

- posiadacze biletów okresowych zakodowanych na karcie UrbanCard lub w aplikacji (minimum dwudziestoczterogodzinny)
- osoby posiadające uprawnienia do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską: miedzy innymi seniorzy, honorowi dawcy krwi, posłowie i senatorowie, młodzież szkolna i inni zgodnie z regulaminem MPK.

Jeśli komuś przysługują darmowe przejazdy musi udać się do BOK Mennicy i wyrobić Urbancard (jeśli jej nie posiada). Będzie to więc pusta karta, z nienaładowanym biletem, którą trzeba zarejestrować w systemie po to, aby jej posiadacz mógł wjechać na parking (paragraf 2 punkt 3 regulaminu).

Masz bilet okresowy? I tak nie wjedziesz za szlaban

Cztery gminy graniczące z Wrocławiem posiadają umowę o łączonym transporcie publicznym. Na podstawie jednego biletu ich mieszkańcy mogą podróżować i autobusami gminnymi, i wrocławskim MPK. Płaci za oba bilety, ale nie są one kodowane na UrbanCard, więc taka osoba za szlaban "parkuj i jedź" nie wjedzie.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to pewne ograniczenie. Po uruchomieniu systemu sprawdzimy, czy będą głosy od użytkowników borykających się z takim problemem. W zależności od jego skali przeanalizujemy możliwy dostęp dla mieszkańców okolicznych gmin - mówi Elżbieta Maciąg z Wydziału Transportu Urzędu Miasta we Wrocławiu.

W takiej właśnie sytuacji jest pani Karolina, mieszkanka gminy Miękinia. Posiada ona bilet łączony i do tej pory czasami korzystała z parkingów "parkuj i jedź". - Czuję się pokrzywdzona przez to rozwiązanie. Kupuję bilet okresowy, płacę za niego, a nie będę mogła parkować samochodu, ponieważ urzędnicy w swoich planach nie uwzględnili takich osób jak ja. To niesprawiedliwe - mówi.

Wydział Transportu UM prosi o kontakt osoby, które są w podobnej sytuacji, jak pani Karolina.

Kolejne parkingi

Miasto planuje budowę następnych parkingów "park&ride". Urzędnicy chcą pozyskać na ten cel unijną dotację. Pewne są już następujące lokalizacje:

  • przy dworcu kolejowym Osobowice,
  • w okolicy ulicy Kosmonautów,
  • na osiedlu Klecina,
  • przy dworcu kolejowym Wojnów

Parkingi "parkuj i jedź" są darmowe, monitorowane. Część z nich posiada także wiaty rowerowe i tablice informacyjne o najbliższych odjazdach MPK. Wszystkie są czynne w godzinach od 4 do 2 nad ranem. W ciągu tych dwóch pozostałych godzin przeprowadzane ma być sprzątanie i konserwacja.

ZOBACZ TEŻ

We Wrocławiu znajdują się obecnie 23 parkingi Park & Ride. Nie wszystkie z nich są ogólnodostępne, niektóre przeznaczone są wyłącznie dla stałych użytkowników wrocławskiej  komunikacji. Będą one od 1 maja funkcjonować na nowych zasadach.Oto najważniejsze z nich.

Od 1 maja duże zmiany na parkingach Park & Ride

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska