Nowe linie tramwajowe i kolejowe, a potem metro. Zobacz plany miasta [MAPY]

Marcin Torz
Kilka nowych linii tramwajowych i aż 25 linii szybkiej kolei miejskiej i kolei aglomeracyjnej. A potem metro. I to od razu trzy linie. Takie plany magistratu na rozwój komunikacji miejskiej przedstawił oficjalnie Grzegorz Roman, pełnomocnik prezydenta Wrocławia ds transportu aglomeracyjnego. Rewolucję komunikacyjną szykuje Biuro Rozwoju Wrocławia.

METRO

Kiedy powstanie we Wrocławiu? Daty na razie nie padają. Miasto wytyczyło jednak wstępnie plany trzech linii i lokalizacje trzydziestu przystanków. - To wstępna koncepcja. Na razie nie ma żadnych konkretnych planów dotyczących budowy metra - zaznacza Grzegorz Roman.

Wszystkie trasy metra mają się zbiegać w centrum Wrocławia, w okolicy pl. Dominikańskiego. A metrem pojedziemy w sześciu różnych kierunkach: w okolice Korony, Gaju, ul. Kamieńskiego, pod nowy szpital wojewódzki (ul. Kosmonautów), a także na Sępolno i Nowy Dwór.

Przypomnijmy, że prezydent Rafał Dutkiewicz zainteresował się budową metra trzy lata temu. Zlecił nawet naukowcom Polskiej Akademii Nauk sprawdzenie, czy w warunkach wrocławskich da się budować podziemną kolejkę. Okazało się, że to możliwe. Ale budowa metra w takim kształcie pochłonęłaby kilkadziesiąt miliardów złotych.

Oto lista przystanków wrocławskiego metra:

Nitka zachodnia:
Szpital Wojewódzki, Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto

- Kierunek południowy tej nitki (od Idzikowskiego): Nowy Dwór, Muchobór Mały, centrum Factory

Nitka wschodnia:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Spoleczny, Stare Miasto

- Kierunek północny tej nitki (od pl. Grunwaldzkiego): Ogród Botaniczny, Jaracza, Kromera, Koszarowa, Sołtysowice

Nitka północna:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto

Nitka południowa:
Stare Miasto, Dworzec Główny, Aquapark, Gaj, Świeradowska, Gaj Południe (zajezdnia)

- kierunek zachodni tej nitki (od Dworca Głównego PKP): Komandorska, Sky Tower, Pretficza, Carrefour, Krzyki

Nowe tramwaje

W planach jest budowa torowisk wzdłuż ul. Popowickiej i Długiej, a także tych na Ołtaszyn i Jagodno. W dalszym etapie miasto myśli też o torowiskach Hubska – Sucha, Powstańców Śl. – Ślężna, pl. Orląt Lwowskich – WPP oraz wzdłuż ul. Wyszyńskiego.

W przyszłości po Wrocławiu mają kursować także tramwaje dwusystemowe (korzystające zarówno z torowisk kolejowych, jak i szyn tramwajowych). Planowane linie:

Pracze – Gądów – Rynek – Biskupin – Ew Swojczyce – Wojnów ( 21+)
Siechnice- Krakowska – pl Społeczny- Rynek- WPP- Nowy Dwór – Leśnica (3+)
Kobierzyce (Świdnica-Dzierżoniów) – Powstańców, - Marino - Oborniki (7+ )

Wrocławska Kolej Metropolitalna

Z miast w okolicy Wrocławia pociągi do stolicy Dolnego Śląska mają jeździć szybko (czas przejazdu do 30 minut) i często (co 30 minut w szczycie i co 60 minut poza szczytem).

Planowane linie (kolej regionalna):

D1 - Oleśnica - Jelcz Laskowice
D2 - Oława - Legnica
D3 - Trzebnica - Świdnica
D4 - Strzelin - Wołów
D5 - Wrocław Główny - Żmigród
D6 - Wrocław Główny - Wałbrzych Główny
D7 Lesnica - lotnisko - Wrocław Zachodni
D8 - Brochów - Kuźniki
D9 - Jelcz Laskowice - Wrocław
D10 - Brochów - Wojnów
D11 - Leśnica - osiedle Sobieskiego
D12 - Bielawa - Trzebnica
D13 - Dworzec Świebodzki - Dworzec Zachodni
D14 Dworzec Świebodzki - Pracze Odrzańskie

Planowane linie (kolej miejska):

M1 - Zakrzów - Siechnice
MT2 -Lesnica - Siechnice
M3 - Lotnisko - Dworzec Główny
MT4 - Pracze Odrzańskie - Stadion Olimpijski
MT6 - Kobierzyce - Oborniki Śląskie
WKM1 - Brzeg - Oleśnica
WKM2 - Strzelin - Wołów
WKM3 - Oborniki Śląskie - Jelcz Laskowice
WKM4 - Kąty Wrocławskie - Środa Śląska
WKM5 Sobótka - Trzebnica
WKM6 Dworzec Nadodrze - Jelcz Laskowice

W pierwszym etapie, być może już w 2015 roku, planowane jest uruchomienie przez MPK w oparciu o istniejącą infrastrukturę 1-2 linii miejskich / metropolitalnych. Będzie to możliwe po zakupie 5-7 pociągów. Pierwsza linia mogłaby zostać uruchomiona na trasie Długołęka – Siechnice lub Oleśnica - Jelcz.

Wideo

Komentarze 351

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Q
Qaszxsdewxc vbfg

Qwaszxcs Code
Dwe

a
aqqa

Chętnie pojechałbym sobie z zachodniego na mikołajów... Albo jeszcze lepiej z kleciny na mikołajów! To jakie teraz jest połączenie, to jakiś totalny śmiech na sali, tam się jedzie tyle z kleciny ile na psie pole! Ale kogo tam obchodzi klecina, gdzie jeździ jedno pieprzone 133 co 30 minut w kierunku brochowa... Albo 107 które jedzie tam robiąc tak duże kółko jak tylko może... D ratuje sytuację, ale zazwyczaj stoi w korku albo jedzie co pół godziny... 17 dopiero z krzyków więc pół godziny na piechotę... Najpierw powinno się uporządkować ten barłóg który jest! W każdym normalnym europejskim mieście 90% linii jedzie do jakiegoś punktu zbiorczego w centrum najprostszą trasą, i jest kilka linii jeżdżących po obrzeżach- u nas to jakaś paranoja. Połączenie zadu*ia z zadu*iem i to okrężną drogą! Płacimy im za drapanie się po du*ach chyba w tych biurach bo nic innego do głowy mi nie przychodzi!

s
student

Dobrze że chociaż myślą o Oławie, z roku na rok mamy coraz mniej pociągów

J
JJ

Po co robić komunikacje w miejscach, gdzie dojazdy są proste ? Nie lepiej skomunikować inne części miasta ? Jak np. Stabłowice z centrum ? Powstają nowe osiedla, które w ogole polaczenia nie mają... Ehhh chyba nigdy się nie doczekamy myslacych władz :(

S
Stańczyk

Niestety, wrocławianie, jak kobiety, lubią być oszukiwani.

S
Stańczyk

Jest gorzej. On to marzenie wywołał w podświadomości wielu wyborców; jak przed 80. laty pewien malarz w podświadomości Niemców.

w
wieszcz

Owszem, jeśli wybierzemy prezydenta spoza rządzącego od niemal 12. lat układu PO-Du-PiS.

R
Roman Diesel

Z roku na rok na funkcjonowanie komunikacji zbiorowej przeznacza się coraz mniej pieniędzy. A te linie to będą obsługiwane w ramach czynu społecznego? O samych kosztach budowy nie wspominając... Tania kiełbasa wyborcza!!!

R
Robotnica trzeciej zmiany

Najpierw trzeba zainwestować w to, co jest, czyli linie kolejowe, a potem planować bodaj odrzutowce na Ołtaszyn. No i pytanie: kto ma jeździć pociągami do Wrocławia Zachodniego, skoro miasto nie ma pieniędzy na chodniki i ścieżki wzdłuż głównej ulicy, prowadzącej do tej stacji, czyli Avicenny? Przecież to jest martwa stacja.

p
pracująca niepełnosprawna

witam-marzy mi się komunikacja miejska od ul.J.Pawła- do Leśnicy autobus 403(kiedyś był)Nie dość że
skrócono trasę to jeszcze rzadko jeździ.A tyle mieszkań sprzedano w tym rejonie-podróż z pracy i do pracy to koszmar" Litości Panie Prezydencie Wrocławia"

G
Giq

Z tych wszystkich pomysłów jeden na pewno będzie zrealizowany - tramwaj na Nowy Dwór (a dokładnie to jego brak). A potem odtrąbi się sukces, bo "przecież zgodnie z założeniami tramwaju na Nowy Dwór nie zbudowaliśmy."

b
bbfd

wiadomo rok wyborczy... kiedyś czytałem w jakiejś gazecie, że we Wrocławiu jest nie możliwa budowa metra ze względu na to, iż nasze miasto znajduje się na dawnych terenach bagnistych i w tunelach stała by woda a nie wagony kolejki O.o

W
Wrockanin

To będzie bajka na miarę magistrackich fantazji.

O
Ola

a nie Siechnicy. to tak jakbyś mówił jadę do Katowicy aniżeli do Katowic

pozdrawiam ;)

G
Grzechu

tylko przypilnuj zeby cie zaprosili na otwarcie lini metra do Siechnicy zeby nie bylo tak jak ostatnio. Nalezy cie sie przeciez ty to wszystko wymysliles.

Dodaj ogłoszenie