MPK zajmie się koleją? Ma licencję

Marcin Kaźmierczak
Udostępnij:
Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Dziś rozmawiamy z Marcinem Muszyńskim z Towarzystwa Miłośników Wrocławia, który uważa, że targ na Świebodzkim należy przenieść, bo utrudnia życie kierowcom MPK.

Jakie ma Pan wspomnienia z Dworcem Świebodzkim?

Świebodzki zawsze będzie mi się kojarzył z dzieciństwem. Pamiętam, jak z rodzicami jeździliśmy ze Świebodzkiego pociągami do babci w kierunku Wołowa. Albo odjeżdżało się z głównego peronu, albo z pobocznego, gdzie nie było wiaty. Pamiętam też dwie kasy w holu głównym, gdzie kupowało się szare, tekturowe bilety z dziurką.

Chciałby Pan znowu korzystać z tego dworca jako pasażer?

Oczywiście, jak najszybciej. Nawet od zaraz. Dworzec Główny staje się coraz bardziej niewydolny. W godzinach szczytu na jednym peronie potrafią stać nawet cztery pociągi. Szósty peron jest tak naprawdę prowizorką, bo nie wjeżdżają na niego pociągi.

Kolej aglomeracyjna jest niezbędna? Gdańsk, Łódź, czy Warszawa pokazują, że można.

Trójmiasto zaczęło dawno przed 1989 rokiem. U nas też można by utworzyć Wrocławską Kolej Miejską, bo sieć torów mamy jedną z najgęstszych w kraju. Dziwię się też, że nikt nie myśli o tramwajach dwusystemowych, które mogłyby jeździć zarówno po torach tramwajowych i kolejowych. Rozkłady też dałoby się dograć w takim przypadku. Tak samo trzeba trzymać kciuki, aby po latach ruszyły pociągi do Kobierzyc i Sobótki, która sprawi, że mieszkańcy miejscowości na południe od Wrocławia, czy choćby Wojszyc i Ołtaszyna przerzuciliby się z samochodów na pociągi. Nie ma się co martwić, że ludzie będą zbyt wygodni i się nie przesiądą, bo co to za przyjemność tracić dwie godziny dziennie w korku.

A co jeśli ktoś będzie chciał się przesiąść na inny pociąg?

Nie wszystkie pociągi w tamtych latach przyjeżdżały na Świebodzki. Można by to rozwiązanie zastosować i teraz. Na Świebodzki mógłby wjeżdżać np. co drugi skład z Głogowa, Jeleniej Góry i Legnicy, zwłaszcza te w godzinach szczytu, które dowożą ludzi do pracy.

Reszta musiałaby się przesiadać do komunikacji miejskiej.

Jest autobus 122 i tramwaje 0, 31 i 32, którymi z pl. Orląt Lwowskich można by dojechać na Dworzec Główny lub autobusowy. Trzeba tylko zmienić zasady działania wspólnego biletu. Mając urbancard można podróżować pociągami po Wrocławiu. Być może trzeba dać możliwość, aby np. z Dworca Świebodzkiego można było dojechać na Główny tramwajem lub autobusem na podstawie biletu kolejowego.

Niektórzy pociągiem chcieliby dojechać na lotnisko. Trzeba dać im taką możliwość?

Gdy jeszcze jeździłem na stałych kursach obsługiwałem linię 106 - jedyną, którą można dostać się na lotnisko. Były takie godziny, że autobus był wypełniony po brzegi. Każda alternatywa jest konieczna, obojętne, czy będzie to pociąg, czy dodatkowe linie autobusowe. Przydałoby się choćby przedłużyć linię 149, która jedzie z pl. Grunwaldzkiego w stronę Kuźnik lub 142 z Zawalnej. Wszystko rozbija się jednak o bazę. Musi powstać zajezdnia przy ul. Kosmonautów. Jeśli zdecydowalibyśmy się na dobudowanie torów i puszczenie pociągów na lotnisko, to część składów powinna odjeżdżać z Dworca Głównego. Korzystaliby z nich podróżni spoza Wrocławia, ale też warto dać możliwość dojazdu ze Świebodzkiego.

A targowisko na Świebodzkim? Należy je przenieść?
Targ sprawia olbrzymie problemy kierowcom MPK. Pętla przy dworcu jest notorycznie zastawiona przez samochody handlujących na tamtejszym targu. W ostatni weekend doszło do sytuacji, że autobusy w ogóle nie mogły zawrócić. Musimy liczyć na straż miejską, a kierowcy przez te kilka godzin muszą szukać innego miejsca na nawrót. Targ przeniósłbym na obrzeża, np. w okolice młyna Sułkowice.

Mało kto wie, ale wrocławskie MPK ma licencję na przewozy kolejowe. Jak do tego doszło?

Licencję przyznał Urząd Transportu Kolejowego jakieś osiem, dziewięć lat temu. Był wtedy wykonany przejazd pilotażowy szynobusem przy współpracy z Przewozami Regionalnymi i Deutsche Bahn. Szynobus jeździł po Wrocławiu. Później to niestety ucichło i więcej MPK nie korzystało już z tej licencji.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tymon
MPK nie jest od kolei, w innych miastach też tego zakłady komunikacji miejskiej nie prowadzą, mogą jedynie współpracować i pomagać przewoźnikowi kolejowemu. Poza tym te gadki, że 9 lat temu mieli licencje są już dawno nieaktualne, bo od tego czasu przepisy zmieniły się mnóstwo razy. Nawet wówczas, gdy przeprowadzono test nie robiono tego na licencji MPK, więc wypowiedź z wywiadu może być pod tym względem myląca i wprowadzająca w błąd.
....
Waterloo station centrum miasta i wiele innych węzłów komunikacyjnych na całym świecie.
Tylko u nas nic się nie opłaca, jak otwierają drogi szybkiego ruchu to przez rok świętują medale premie itp. Droga po jednym pasie w obu kierunkach rewelacja k.....rwa jego mać.I w d**** mam czy mnie zminusujecie czy nie.
P
Ps
Oczywiście w tej kwestii , podkreślam to, gdyż znam wielu ludzi idę mnie mądrzejszych w innych dziedzinach. Dudi zwalił sprawę , gdyż nie myśli kategoriami jak z rozmachem rozwinąć komunikacyjnie Wrocław. Bardziej liczy się wodotrysk i muzeum. Akurat sztuka jest ważna, podobnie jak inne rzeczy. Ale priorytetem rozwoju miasta powinna być gospodarka. A to tego trzeba silnych instytucji, szkolnictwa i dobrej komunikacji oraz służby zdrowia. Wobec tego co robi pchli targ w środku miasta na Dworcu Świebodzkim? Bóg wie jeden i cyganie po co tam targ? Tam powinny być teren rekreacji i dworzec kolejowy ale dla kolejki miejskiej. Wrocław potrzebuje prostych szybkich połączeń wschód - zach i pn- pd. Ten dworzec jest tak naprawdę w centrum. Trzeba go tylko połączyć jakoś z Dominikańskim i Grunwaldzkim oraz Dworcem GL. To rozwiązało by większość problemów komunikacyjnych.
J
Jan
Swiebodzki jest bardzo dobra linia przesiadkowa. Niestety Miejskie Padło Komunikacyjne nie poradzi sobie z tematem bo będzie tak jak z autobusami, pomimo protestów zrobią swoje. Dobre trasy tak ciebie zmodyfikuja ze ludzie przestają jeździć. Cyrk na kółkach !!!
S
Stan
Czytałeś w ogóle ten tekst? Pytam oczywiście retorycznie, bo wiem, że nie.
m
mozg
niestety, kiedy kto myśłał./po wojnie/
Swiebodzki był do czegoś stworzony.!!!
ALe ok. 30 lat temu madre glowy , wymyslily ze zamkna Dworzec Swiebodzki , bo po co.!!!
Chyba przyszedl czas na powrot do "starej" koncepcji, bo jak pokazuja lata nalezalo ta koncepcje rozwinac i bylo by dzis super.
Niestety ludzie bez wyobrazni zmarnowali rozwoj wrocka przez ostatnie dziesieciolecia.
P
Puchatek
I odpowiedzieć. Kiedyś , przed wielu, wielu laty z Dworca Świebodzkiego przestały odjeżdżać pociągi i dworzec przestał pełnić funkcję stacji kolejowej. Jak pan Marcin myśli, dlaczego? Ano dlatego, że nie było chętnych do korzystania z tej stacji kolejowej. Koszty wielokrotnie przewyższały uzyskiwane korzyści. Czy coś się zmieniło od tamtego czasu? Tak , zmieniło. Rozwinęła się komunikacja samochodowa, ta zbiorowa jak i indywidualna. W sezonie letnim stało się popularne poruszanie się na rowerze. Przybyło autobusów MPK i tramwajów. Mówiąc krótko, nastąpił rozwój cywilizacyjny, jakościowy i ilościowy. Dlatego dla tego budynku i przyległego terenu należy znaleźć inną funkcję niż stacji kolejowej. Na obecną chwilę dworzec jest znakomitym miejscem na targowisko. Równie dobrą lokalizacją na miejskie targowisko jest tylko stadion na Pilczycach
j
janek
Z Grunwaldzkiego jadąc na Kuźniki, można przecież co któryś kurs zrobić na lotnisko. Czytanie ze zrozumieniem boli oj boli.
P
Pawel
Trzeba ją wy burzyć na koszt inwestora a osoby odpowiedzialne za zgodę na budowę takiej atrapy dworca autobusowego pociągnąć do odpowiedzialności karnej.
P
Pawel
Nowa galeria handlowa kosztem dworca autobusowego jakoś GW nie przeszkadza, choć generuje korki i odebrała nam szansę na sensowny kolejowo-autokarowy węzeł komunikacyjny. Co więcej pojawiła się cała seria entuzjastycznych artykułów, jaka to wroclavia jest fajna i wcale nie tandetna. W zamian GW regularnie publikuje materiały o tym, jakie złe jest targowisko na dawnym dworcu świebodzkim i że należy je przenieść lub zlikwidować. Mam wrażenie, że ktoś napalił się na te grunty i pojawiła się potrzeba takiego zmanipulowania Wrocławian, aby nikt nie protestował, gdy zlikwidują targowisko... a po czasie zamiast "uroczystego otwarcia dworca" pojawi się kolejny biurowiec, lub supermarket.
W
Wybitny Strateg
... kolej będzie piec ciastka, ciastkarze będą szyć garnitury, krawcy naprawią krany, hydraulicy będą profesorami ... a profesorowie? Niech jadą!!!
W
Wielce zyczliwy
Aby zadowolić Pana Marcina i jego czeredę Gmina Wrocław powinna zaciągnąć kredyt i przywrócić stan dworca i jego funkcję, jak za czasów jego dzieciństwa. Kartonowe bilety z dziurką da się zrobić. Może być tylko problem z babcią z okolic Wołowa. Jak babcia jeszcze żyje, to OK, ale jak nie żyje lub się przeprowadziła, to skąd wziąć nową.
e
ewq
no to teraz dopiero pieniazki beda wyplywac z MPK do przyjaciol :)
P
Piotr
następny artykuł głupi G.W .niech STRAŻ MIEJSKA weżmie się do roboty i w niedziele posprząta handluących przed dworcem ,a nie daje mandaty za 50 zł .I się śmieą z wszystkich.
B
Biały Pan
Tam przynajmniej jest duży parking.
Dodaj ogłoszenie