Kolejka gondolowa nad Odrą już w budowie. Pojedziemy nią w październiku (ZDJĘCIA)

Weronika Skupin, fot. Janusz Wójtowicz
Trwa budowa kolejki gondolowej nad Odrą, która od października będzie przewozić studentów Politechniki Wrocławskiej z budynku C-13 przy Wybrzeżu Wyspiańskiego do budynku Geocentrum przy ul. Na Grobli. O szczegółach budowy i samym projekcie opowiedział Gazecie Wrocławskiej kierownik budowy Marek Kalkowski z firmy Mostostal Zabrze.

Warta 12 milionów zł kolejka już budzi emocje, bo robotnicy ogrodzili prawie połowę parkingu przy gmachu C-13, tak zwanym "Serowcu". Część stacji kolei linowej powstaje właśnie na parkingu, a to oznacza, że już na stałe będzie co najmniej kilkanaście miejsc dla samochodów mniej niż teraz. Niektórzy wątpią też, czy 4 mln zł dofinansowania projektu z budżetu miasta to dobry pomysł, skoro wagoniki będą ich zdaniem wątpliwą atrakcją turystyczną.

Budowa zakończy się 14 sierpnia, a po odbiorach technicznych będziemy mogli pojechać kolejką w październiku. Od nowego roku akademickiego pracownicy i studenci Politechniki Wrocławskiej z parkingu gmachu C-13 pojadą na drugi brzeg Odry na ul. Na Grobli. Stacja kolejki będzie się znajdować za mostem Oławskim w lewo, jadąc od strony centrum (między siedzibami firm Hydrokrusz i Promis-Tech).

ZOBACZ: KIEDY PIERWSZY PRZEJAZD KOLEJKI GONDOLOWEJ?

Studenci i pracownicy uczelni nie zapłacą za przejazd. Najprawdopodobniej za darmo pojechać nią można będzie także z Urbancard i legitymacją z zakodowanym biletem MPK. Pozostali będą musieli wydać na bilet kilka złotych. Ile dokładnie? Trwają ustalenia Politechniki Wrocławskiej z urzędnikami magistratu.

Dwa piętnastoosobowe wagoniki będą poruszały się nad Odrą na poziomo zawieszonych linach. Podróż będzie trwała około dwóch minut. - Odległość z jednej stacji do drugiej to dokładnie 385 metrów. Liny będą zawieszone na piętnastometrowych podporach, które postawimy na obu brzegach. Stacja napędowa znajdować się będzie przy ul. Na Grobli, a przy Wybrzeżu Wyspiańskiego lina będzie się zapętlać - mówi kierownik budowy Marek Kalkowski.

Kolejka zasilana będzie z sieci energetycznej, ale w przypadku braku prądu nikt nie zostanie uwięziony w zamkniętej kapsule nad środkiem rzeki. Działać będą bowiem awaryjne agregaty prądotwórcze. Podobną kolejkę Mostostal budował na Kasprowy Wierch, ale w górach jest ona poprowadzona pod kątem, a warunki jej budowy były o wiele cięższe. Ta wrocławska to łatwiejszy projekt i robotnicy mają nadzieję, że nic ich nie zaskoczy.

- Wykonana jest już płyta fundamentowa stacji numer 1, czyli przy ul. Na Grobli. Z Austrii przyjechały słupy, które będą podtrzymywać liny. Wagoniki dostarczone zostaną w połowie lipca - mówi Marek Kalkowski.

Kolejka będzie przechodzić między drzewami. Choć wydaje się, że po obu stronach Odry rosną one gęsto, nie jest zaplanowana żadna wycinka. Wręcz przeciwnie, w planach jest dosadzanie zieleni w pobliżu stacji kolejki.

- Do wagoników nie będą prowadziły żadne schody ani winda. Wejście będzie z poziomu stacji. W przypadku Wybrzeża Wyspiańskiego, czyli stacji numer 2, będzie się ono znajdowało na poziomie ulicy - tłumaczy Kalkowski.

Jaką korzyść dla wrocławian i turystów ma przynieść kolejka? Trudno, żeby stanowiła atrakcję samą w sobie. Przy obu stacjach nie ma bowiem ciekawych miejsc do zobaczenia. Najwcześniej w latach 2017-18 ma być wyremontowana wieża ciśnień, ale trudno wierzyć, że znajdzie się na to 160 milionów złotych. Poza tym do przystanku Na Grobli przy krzyżówce z ul. Okólną dojeżdża tylko jeden autobus - 120, jadący w dodatku ul. Kościuszki Najbliższy przystanek tramwajowy to pl. Wróblewskiego. Podobne problemy są z Wybrzeżem Wyspiańskiego - tu także nie ma komunikacji miejskiej, a najbliższy przystanek jest przy moście Grunwaldzkim.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 59

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

i
inż.

2 minuty to może trwać sam przejazd nad Odrą, a zanim cała brać studencka wejdzie do wagonika, miną kolejne 2 min. (co najmniej), później wyjść też muszą... Załóżmy 5 minut dla każdej grupy i już mamy blisko godzinę dla 100 osób. Będzie tak, jak już napisano - pojada profesorowie, a studenciki będą zaiwaniać na piechotę tak jak dotychczas. I tyle będziecie mieli z waszej atrakcji, na którą składa się całe miasto.

J
Jerzy

Lepiej nie przyznawaj się, kim jesteś, bo taki "student" to wstyd dla każdej uczelni!

i
inż.

Jak w 15 minut da się przejść piechotą? Tak ma wyglądać to "usprawnienie" komunikacyjne za 12 milionów? Zajęcia na różnych kierunkach lub dla różnych roczników przeważnie rozpoczynają się o tej samej lub zbliżonej godzinie. Co będzie, jak na transport będzie czekać nie 100, ale kilkuset studentów? Nawet przez godzinę wszyscy nie przedostaną się na drugą stronę rzeki, a w miarę upływu czasu będą dochodzić kolejni na następne zajęcia. Już widzę te bójki nad Odrą kto pojedzie, a kto będzie czekał. Albo: "Psiepjasiam panie pjofesiozie za spóśnienie, ale siom kojki na djugim bziegu Odji" ;) Są kierunki (np. na zaocznych) gdzie na jednym roku studiuje kilkuset studentów - ile będzie trwał przewóz tych osób na drugą stronę?

Żal bierze, jak widzę takich "studentów", którzy prostych rzeczy nie potrafią policzyć. Jak ty będziesz później projektował mosty, obliczał przepustowość etc., studenciku? Lepiej na przyszłość nie przyznawaj się, gdzie studiujesz, bo taki "student" to wstyd dla każdej uczelni.

r
rhudi

kurka wodna, to na te studia takich matołów biorą

t
trep

W sumie mostów też mamy dużo ... wiec po co most wschodni... zróbmy taką wielką kolejkę linową - wycinek mostu na 2 auta, 4 rowery i 8 pieszych jeżdżący na linach między brzegami - to dopiero będzie atrakcja dla turystów !

p
publiczno-prywatnym

odbieram jako ewidentną ironię. Wielka szkoda, że jak się ludek zapieni ze złości to przestaje wyłapywać drobne niuanse i podteksty. Fajnie jest oglądać sitcomy, chociaż informują kiedy należy się śmiać. A w kwestii mitologii starożytnych Greków - przewoźnik miał na imię Charon a nie Haron.

a
ale pierwsi sa do

poprawiania czyichś "literowek"

S
Studenciak

Och będę płakał ; ( A Ty? Jakie masz wykształcenie?

E
Ewa

Do stadionu przynoszącego straty dołączy kolejka. Chyba że Dupkiewicz wybuduje obok fontannę i szpilkostradę jako atrakcje turystyczne. Kilka złotych za niespełna 400 metrów to pomysł paranoika. Taksówka kosztuje 2 zł za kilometr.

C
Cebulak

O to chorery jedne panie kolejky nadwodne robio za nosze podatky a gdze moje peniadze???

?

Cztery miliony, jakie dołożono z naszych podatków do niepotrzebnej kolejki to tyle, ile "oszczędza miasto" rocznie po ograniczeniu linii komunikacji publicznej skazując dziesiątki tysięcy mieszkańców na dłuższe dojazdy do pracy i domu. Taka to i troska o mieszkańca.

w
wrocek

Sam jesteś nie douczony debil. Tak cię uczą na uczelni, wyrażać się o innych? Mamy właśnie takich uczonych, ktorzy podeimują takie decyzję.

S
Student PWR

Widać, że większość z was nie ma zielonego pojęcia po co jest to budowane. Oficjalnie ma to pomóc w transporcie studentów na zajęcia do budynków które znajdują się po drugiej stronie odry. Osobiście nie mam tam zajęć, ale 15 minut np. z B4 to za mało. Taka gondola ma za małą przepustowość, to prawda. 10 osób na 2 minuty, 100 osób w 20. Powinno wystarczyć, aby studenci mogli spokojnie dostać się na zajęcia nie biegnąc. Bardzo wygodne rozwiązanie choć koszt do funkcjonalności to pomyłka zupełna. Nie bronię tego, też nie neguję. Wkurzają mnie tylko matoły, które czytają ten artykuł i zupełnie nie mają pojęcia po co (oficjalnie) jest ta gondola. Najlepsi są debile, którzy nawet matury nie mają i płaczą, że pieniądze miasta są wydawane : ( Jak strasznie o nie! Lepiej daliby dofinansowanie na piwo czy coś : ( Sam pewnie skorzystam z tego raz, żeby zobaczyć jak to działa, ale nie płaczę. Serio, jestem z Wrocławia, moi rodzice płacą podatki i wolę żeby na coś takiego zostały wydane pieniądze niż przepieprzone, albo zdefraudowane. Ta kolejka postoi przez lata i nada prestiżu uczelni. I płacz, że mniej miejsc do parkowania. Kolejny argument debili, którzy albo nie są z PWr albo są ignorantami. Koło C7 powstaje parking tak dla waszej wiadomości. Płatny? Pewnie tak, ale część będzie na to stać, dlatego zwolnią się standardowe, darmowe miejsca... Włącznie myślenie ludzie i nie płaczcie za każdym razem ja coś się zmienia. To że jedna inwestycja nie jest do końca opłacalna nie oznacza, że należy negować wszystko co robi miasto...

S
Student PWR

Widać, że większość z was nie ma zielonego pojęcia po co jest to budowane. Oficjalnie ma to pomóc w transporcie studentów na zajęcia do budynków które znajdują się po drugiej stronie odry. Osobiście nie mam tam zajęć, ale 15 minut np. z B4 to za mało. Taka gondola ma za małą przepustowość, to prawda. 10 osób na 2 minuty, 100 osób w 20. Powinno wystarczyć, aby studenci mogli spokojnie dostać się na zajęcia nie biegnąc. Bardzo wygodne rozwiązanie choć koszt do funkcjonalności to pomyłka zupełna. Nie bronię tego, też nie neguję. Wkurzają mnie tylko matoły, które czytają ten artykuł i zupełnie nie mają pojęcia po co (oficjalnie) jest ta gondola. Najlepsi są debile, którzy nawet matury nie mają i płaczą, że pieniądze miasta są wydawane : ( Jak strasznie o nie! Lepiej daliby dofinansowanie na piwo czy coś : ( Sam pewnie skorzystam z tego raz, żeby zobaczyć jak to działa, ale nie płaczę. Serio, jestem z Wrocławia, moi rodzice płacą podatki i wolę żeby na coś takiego zostały wydane pieniądze niż przepieprzone, albo zdefraudowane. Ta kolejka postoi przez lata i nada prestiżu uczelni. I płacz, że mniej miejsc do parkowania. Kolejny argument debili, którzy albo nie są z PWr albo są ignorantami. Koło C7 powstaje parking tak dla waszej wiadomości. Płatny? Pewnie tak, ale część będzie na to stać, dlatego zwolnią się standardowe, darmowe miejsca... Włącznie myślenie ludzie i nie płaczcie za każdym razem ja coś się zmienia. To że jedna inwestycja nie jest do końca opłacalna nie oznacza, że należy negować wszystko co robi miasto...

a
ale za podatników kasę !

PWr i UM wydają/trwonią pieniądze PODATNIKÓW.

Nie załapują się nawet na kilkusetne miejsca w rankingach więc zamiast edukować będą za Harona robić.....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3