Jazda nową obwodnicą już się opłaca. Oto nasz test!

Przemysław Wronecki, Jerzy Wójcik
Zegarkiem i licznikiem zmierzyliśmy, czy lepiej jechać przez centrum, czy obwodnicami
Zegarkiem i licznikiem zmierzyliśmy, czy lepiej jechać przez centrum, czy obwodnicami fot. janusz wójtowicz
Obwodnica autostradowa, nawet bez mostu na Odrze, może usprawnić jazdę po Wrocławiu.

Choć ciągle nie jest gotowy jeden z kluczowych fragmentów autostradowej obwodnicy Wrocławia (ten łączący lotnisko z ul. Kosmonautów, a dalej z trasą na Poznań), już teraz jazda obwodnicą się opłaca. Sprawdziliśmy to wczoraj na trasie z Leśnicy na Psie Pole oraz z Psiego Pola do Bielan Wrocławskich. Czas podróży przez obwodnicę i przez centrum był niemal identyczny.

- Dlatego zdecydowanie lepiej wybrać obwodnicę - twierdzi Krzysztof Wicentowicz z Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara. - Mniej męczy się kierowca, który może przewidywać znacznie wcześniej różne zdarzenia na drodze. W lepszej kondycji jest także nas samochód, w którym nie musimy cały czas przełączać biegów i hamować na każdym skrzyżowaniu - dodaje.

- Obwodnica autostradowa, nawet jeśli nie jest otwarta jeszcze w pełni, na pewno przyda się, by ominąć samą ulicę Krzywoustego - twierdzi Jan Jankowiak, wrocławianin, który jako jeden z pierwszych pokonał nowy fragment obwodnicy. - Na Krzywoustego w najlepszym przypadku stracę 15 minut, a obwodnicą jadę prawie bez przestojów - dodaje.

Oto nasze wrażenia z testu wrocławskiej obwodnicy.

Leśnica - CH Korona (przez centrum): 34 min 40 sek, 19,5 km jazdy. Pierwszy korek już przy wyjeździe z Leśnicy, tracimy 5 minut. Mieliśmy szczęście, że robotnicy remontujący Kosmonautów akurat mieli przerwę, ale korek dopadł nas przed pl. Jana Pawła II. Tam wysiadły światła. Stracony czas i nerwy, czy ktoś w nas nie wjedzie. Jeszcze gorzej przy Ruskiej, gdzie akurat betoniarka za-blokowała dwa pasy ulicy. Dwie zmiany światłeł na pl. Grun-waldzkim i 5 minut do tyłu, w szczycie można tu postać jeszcze dłużej. Co prawda bez korka na Kochanowskiego, ale ból zębów od jazdy po dziurach.

Leśnica - CH Korona (wariant z wykorzystaniem autostrad): 34 min 20 sek, 28,9 km. Na trzy cykle zatrzymał nas lewoskręt w ul. Milenijną z Lotniczej - strata 5 minut. Bezproblemowo przejechaliśmy przez Żmigrodzką. Kiedy zjechaliśmy z obwodnicy na Psie Pole, trzeba było chwilę się zastanowić, jak jechać dalej. Bo poza tabliczką Wrocław nie było żadnej informacji, jak dalej dotrzeć do celu.

Długołęka - Bielany Wrocławskie (drogą krajową nr 8 przez miasto): 37 min 30 sek, 23,5 km. Po drodze żadnego korka, co należy traktować w kategoriach cudu. Na tej trasie można stracić czas na pl. Społecznym, Pułaskiego oraz Wyścigowej i Karkonoskiej. Mimo utrzymywania dozwolonej prędkości na całym odcinku zabrakło "zielonej fali".

Długołęka - Bielany Wrocławskie (obwodnicami): 37 min 50 sek, 36 km. Na 8 min zatrzymały nas dopiero światła na skrzyżowaniu ul. Milenijnej i Popo-wickiej. Uciążliwa była Strze-gomska, bo trzy razy staliśmy na czerwonym świetle.

List kierowcy do projektanta obwodnicy Wrocławia
W piątek, po otwarciu drogi łączącej AOW z trasą nr 8, w korku stanęła aleja Jana III Sobieskiego. Przy skrzyżowaniu z łącznikiem zwężono ją do jednego pasa. Poniżej drukujemy list, jaki nasz Czytelnik, Krzysztof Olszewski, wysłał wczoraj w tej sprawie do projektanta drogi.
Skrzyżowanie łącznika Długołęka z DK8 to wielka porażka. Nie wiem, kto wpadł na pomysł, aby główną drogę wylotową zwęzić do jednego pasa, a potem jeszcze zainstalować sygnalizację świetlną! Nie trzeba być ekspertem, aby przewidzieć, jaki to wywoła efekt. Proszę tam pojechać (najlepiej w piątek po południu) i zobaczyć efekt swojej twórczości: kilkukilometrowy korek.
I to zaraz po oddaniu do użytku fragmentu bardzo drogiej inwestycji, która teoretycznie powinna polepszyć, a nie pogorszyć warunki ruchu w tym miejscu! Proszę nie mówić, że po oddaniu do użytku drogi S8 na odcinku Wrocław - Oleśnica wszystko będzie OK. Nie będzie - nikt mieszkający we wschodniej części Wrocławia nie będzie korzystał z łącznika, bo musiałby nadrobić wiele kilometrów. Dodatkowo ruch (duży) będą nadal tworzyć mieszkańcy okolic Długołęki (w dużej części pracujący we Wrocławiu) i klienci wielu dużych, pobliskich firm (np. Selgrosa).
Jeden pas takiego ruchu nie obsłuży! Mogę zrozumieć, że ze względów ekonomicznych nie zaprojektowali tu Państwo węzła 2-poziomowego ale CZEMU TYLKO JEDEN PAS NA GŁÓWNYM KIERUNKU???
Po co taki "lejek" (po obu stronach ww. skrzyżowania są po 2 pasy dla każdego kierunku)? Naprawdę wygląda to przykład wyjątkowej bezmyślności. Nawet jak dostali Państwo od "inteligentnych" urzędników "zalecenie", aby zniechęcić kierowców od przejazdu przez Psie Pole i zachęcić do obwodnicy - to jest jakaś granica absurdu.
Krzysztof Olszewski
Wrocław

Zobacz odpowiedź GDDKiA na list naszego Czytelnika

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olek

W sytuacji takich korków trzeba pisać do Brukseli. Poważnie.
I napisać, że inwestycja finansowana ze środków unijnych doprowadziła do pogorszenia sytuacji drogowej (tu opisać dokładnie o jakie sytuacje chodzi, bo rzecz jasna coś tam się dzieki obwodnicy poprawiło. Ale chodzi o te korki na skrzyżowaniu, tu jest porażka).
Wtedy Bruksela zagrozi zwrotem dotacji i coś się będzie musiało stać, żeby do tego nie doszło. Może projektanci i budowniczowie poprawią to co spartaczyli.

B
Byly kierowca

....ktoremu tiry nie pasuja. Moda jakas u was na wsi czy co?

K
Krzysiek

Ciekawe są te porównania, ale ja proponuję zrobić jeden z opisanych testów w drugą stronę.
Proponuję zrobić test od C.H. Korony do Leśnicy, zwłaszcza w piątek po południu.
Jeśli "tester" chciałby skorzystać z obwodnicy to powinien dojechać do Długołęki i skręcić w lewo, w łącznik. Jak po 2 godzinach jazdy dojedzie w końcu do Mirkowa to odechce mu się AOW. Przez miasto będzie 10 razy szybciej. A to wszystko dzięki cudownemu skrzyżowaniu w Długołęce.

L
Levy

Mało tego tam krajowa 8 i międzynarodowa E67 ma jedną jezdnie po jednym pasie i jeden pas w jednym kierunku, po za wyjątkami przed kotliną i w kotlinie kłodzkiej - czy naprawdę nie można się zmobilizować panowie Politycy i lobbować za S8 aż do Kudowy Zdr.
A wracając do sprawy zarówno węzeł Magnice jak i Długołęka powinny mieć identyczne rozwiązanie jak wjazd i wyjazd z Oleśnicy

M
Michal

To chyba jakieś nieporozumienie,

Taki test trzeba przeprowadzic w czasie trwania roku szkolnego dzieci i studentow - wtedy gdy jest najwiekszy ruch na Wrocławskich ulicach. I bedzie oczywiste ze jadac przez miasto odcinek np Dlugoleka - Bielany wroclawskie zajmie zdecydowanie dluzej niz obwodnicą.

d
danny

koniecznie bo to co tam sie teraz dzieje jest straszne. Mysle ze koszt tego pasa przy koszcie calej obwodnicy jest naprawde niewielki.

J
Janusko

Wyjazd (19.27) z ulicy Pilczyckiej 83 trasą przez most Milenijny , Żmigrodzką ,wjazd na WOA (odległość 10,1 km) , węzeł pawłowicki potem zjazd z łącznika na 1 skrzyżowaniu ze światłami w prawo w kierunku Ramiszowa i Pawłowic anastępnie dojazd do ryneczku na Psim Polu . Po przejechaniu 21 km dojazd dojazd na godz 19.46, czyli czas jazdy ... 19 min :)

m
mafia

latam dosyc czesto i jestem zadowolony ze takie zajefajne miasto jak wrocek wkoncu sie doczekalo takiej drogi. Mam nadzieje ze tirowcy za przejazd beda slono bulic!!!

t
ten_niez_z_i

Oczywiście przejazd się uda, gdy nie trafimy akurat na zawalidrogi, które jadą sobie wesoło środkowym pasem, gdy prawy wolny. PLEBS! Najlepsi są tacy, którzy widząc oznakowanie zjazdu myślą, że z prawego pasa będą zmuszeni do skorzystania z niego (jest tak tylko w jednym przypadku, całkiem naturalnie zresztą, w miejscu gdzie kończy się droga klasy autostrady i przechodzi w drogę ekspresową nadal w ciągu AOW; tuż za zjazdem na A4). Albo ci, którzy jadąc od Magnic nie wybierają prawego pasa w miejscu, gdzie on się zaczyna (wraz przejściem drogi na klasę autostrady).

Ale pocieszam was wszystkich kierowców! Polskie prawo w ogóle nie wzięło pod uwagę wyróżnienia autostrad i na każdej drodze poza terenem zabudowanym wyposażonej w trzy pasy można wyprzedzać z prawej! Nie przejmujcie się więc zawalidrogami, nie mrugajcie na nich, nie trąbcie, niech sobie jadą nawet lewym 70 km/h (taki przypadek też miałem), można ich wyprzedzać z PRAWEJ STRONY! LEGALNIE! Coś niewyobrażalnego w Niemczech, za co groża ogromne mandaty w Polsce jest nie tylko legalne, ale niech stanie się zwyczajem dobrych kierowców. Nie denerwujmy się na ludzi sunących środkowym pasem całe 80 km/h, którzy nie widzą nic poza czubkiem własnego nosa. Jedźmy z prawej, jest to legalne, niech stanie się naszym wyróżnikiem w Europie!

P.S. A policja niech sobie stoi na wjazdach i sprawdza ciężarówki.... albo ściga motocyklistów 200 na godzinę, może w końcu się wsuną z tą prędkościa w jegomościa pseudonim "sześćdziesiąt-pasem-środkowym" i zaczną przywracać ład. Bez zmiany prawa się jednak nie obędzie.

t
ten_niez_z_i

Właśnie po to powstaje AOW, na niej nie ma przejazdów kolejowych. Wtedy naturalnym będzie przejazd karetki na lotnisko przez np. Legnicką i węzeł AOW Kosmonautów w stronę lotniska. Bez przejazdów kolejowych, a i pacjentów jest gdzie odwieźć, np. zjazd z A8 na A4, z A4 Karkonoską i do wyboru Weigla lub Borowska. A jak powstanie już nowy szpital na zachodzie miasta to karetka będzie mogła wrócić na ten sam węzeł Kosmonautów. Nie wiem co z Via Romana (wschodni rogalik naszego rysującego się powoli ringu), ale jeśli i ta droga w ciągu kilku lat powstanie to karetka będzie mogła nawet pacjentów po zawale odwozić bezpośrednio do szpitala specjalistycznego na Kamieńskiego: obwodnicą wschodnią na Długołękę, tam wjazd na AOW, powrót w stronę Sułowskiej i łącznikiem żmigrodzkim, który połączy AOW z Obwodnicą Śródmiejską (właśnie budują) przejazd wprost na tyły ulicy Kamieńskiego... Tego typu obwodnice są idealne dla karetek, gdyż mimo nadwyżki kilometrów, mogą one tam płynnie i szybko przejechać bez spowolnień typowych dla ulic miejskich.

Ł
Łukasz Cz.

To obwodnice buduje sie po to by w takim samym czasie omijac/przejezdzac przez miasto? Dobre ;) skoro jest tak samo to po co przeplacac? :)

l
l

a conajmniej ktos z ggdka powinien sie wypowiedizec co planuja z tym zrobic

t
tadeusz

czemu jeszcze nie ma odpowiedzi na te zarzuty .
i nie będzie bo możecie sobie pisać a
a ludzie którzy to robią już kupują sobie helikoptery

s
skynet

Zróbcie test jak zacznie się szkoła a najlepiej studia :-) Proponuje listopad :-) Wtedy proponuję porównać wyniki...

b
byrcyn

mieści się we wrocławskiej normie; czyli wydane ciężkie miliony na usprawnienie przejazdu, a po oddaniu okazuje się, że czas przejazdu jest dłuższy. Jak choćby sławetne już Krakowska, Grabiszyńska, Klecińska do Hallera, czy zjazd z mostu Milenijnego do Legnickiej, itd., itp., itd. ..... a i jeszcze ronda - no i łuki, itd. itp. ...

Dodaj ogłoszenie