Hitler, Goebbels, Stalin... Honorowi obywatele Wrocławia? Wyjaśniamy

Marcin Rybak
Marcin Rybak
Od 1993 roku nadawany jest tytuł „Civitate Wratislaviensi Donatus”
Od 1993 roku nadawany jest tytuł „Civitate Wratislaviensi Donatus”
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Czy nazistowscy i komunistyczni zbrodniarze są „Honorowymi Obywatelami Wrocławia”? - To nieporozumienie – mówi ekspert, historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego, pytany o pojawiające się publicznie sugestie, jakoby takie postacie jak Hitler, Goebbels czy Stalin nadal posiadali ten honorowy tytuł. Wyjaśniamy.

„Dwadzieścia siedem lat temu, między innymi dlatego, by nie łamać tych zasad [zasady, że prawo nie działa wstecz – przyp. M.R] , Rada Miejska Wrocławia nie zdecydowała się na odebranie tytułów honorowych upiorom z przeszłości. Pozostaną więc nimi Adolf Hitler, Herman Goering, Bolesław Bierut, Józef Stalin” – napisał kilka dni temu na facebooku były prezydent Wrocławia, dziś wojewódzki radny Stanisław Huskowski. Tak skończył swój tekst, w którym sprzeciwiał się odbieraniu tytułu „honorowego obywatela” kardynałowi Henrykowi Gulbinowiczowi.

W internetowej encyklopedii „Wikipedia” pod hasłem „Honorowi Obywatele Wrocławia” wymieniono alfabetycznie różne osoby, którym w różnym czasie, przez różne władze polityczne, różnych państw, nadawano tego rodzaju tytuł. Pod literą „B” jest więc profesor Władysław Bartoszewski, pod „Z” Bogdan Zdrojewski, pod „F” Władysław Frasyniuka, pod „H” były prezydent Czech Vaclav Havel (uhonorowany w 2001 roku) oraz... Adolf Hitler, a pod literą „G” wybitny wrocławski artysta Eugeniusz Get – Stankiewicz, a obok nazistowski Minister Propagandy Joseph Goebbels.

Lista "honorowych" Wrocławian według Wikipedii. Magistrat zapowiedział szybką reakcję w tej sprawie
Lista "honorowych" Wrocławian według Wikipedii. Magistrat zapowiedział szybką reakcję w tej sprawie screen

Tymczasem, czym innym jest tytuł nadawany w przedwojennym, niemieckim Breslau, czym innym w czasach komunistycznych, przez różne lokalne władze, a czym innym tytuł „Civitate Wratislaviensi Donatus” ustanowiony w 1993 roku i nadawany od tego czasu różnym wybitnym postaciom.

Senator Bogdan Zdrojewski, sam honorowy obywatel i pierwszy prezydent Wrocławia po 1990 roku, pamięta dyskusję na ten temat prowadzoną w pierwszej kadencji wrocławskiej Rady Miejskiej. Patronował tej debacie przewodniczący rady profesor Stanisław Miękisz.

Ustalono wówczas – przypomina senator Zdrojewski - że nazistowskim zbrodniarzom nie trzeba odbierać honorowego obywatelstwa. Utracili je na mocy różnych aktów prawnych począwszy od wyroków Trybunału w Norymberdze. - Naziści zostali pozbawieni wszelkich praw obywatelskich, wszelkich tytułów – mówi dyrektor Muzeum Miejskiego we Wrocławiu Maciej Łagiewski – nagrodzony przez Radę Miejską honorowym obywatelstwem w ubiegłym roku. - To oburzające – mówi na listę „honorowych Wrocławian” z Wikipedii.

- Nie ma ciągłości prawnej pomiędzy niemieckim Breslau i Wrocławiem od 1945 roku – tłumaczy profesor Krzysztof Ruchniewicz, dyrektor i Kierownik Katedry Historii Najnowszej Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Jego zdaniem nazywanie Hitlera czy Goebbelsa honorowymi obywatelami Wrocławia jest nieporozumieniem. Dzisiejsza Rada Miejska nie miałaby nawet tytułu prawnego by uchwałę o „odebraniu” tego obywatelstwa przegłosować.

A co z komunistami? Jak Stalin czy Władysław Gomułka? Wrocławski magistrat powołuje się na uchwałę z 1990 roku, z pierwszej kadencji samorządu. - W 1990 roku przyjęto uchwałę w sprawie wykazu aktów prawa miejscowego podjętych przed 1990 rokiem i nadal obowiązujących. W tym wykazie nie ma uchwał dotyczących nadawania honorowego obywatelstwa Wrocławia po roku 1945 – mówi rzecznik Urzędu Miasta Arkadiusz Filipowski. Krótko mówiąc honorowe tytuły z czasów komunistycznych magistrat uważa za niebyłe.

Senator Zdrojewski pamięta jednak, że był z tym duży problem. Prawnicy – m. in. rządowi – na początku lat 90 tych przekonywali bowiem, że Rada Miejska nie mogła odnieść się do wszystkich honorowych tytułów. A tylko do tych, które nadawał komunistyczny odpowiednik późniejszej Rady Miejskiej. A niektóre honorowe obywatelstwa były nadawane w innej formule prawnej. Właśnie dlatego, żeby ostatecznie odciąć się od przeszłości, ustanowiono nagrodę „ Civitate Wratislaviensi Donatus”. I od 1993 to jedyne, obowiązujące honorowe obywatelstwo naszego miasta.

Dlaczego więc władze Wrocławia nie reagują? Gdy w przestrzeni publicznej pojawiają się informacje jakoby ludobójcy byli honorowymi obywatelami? Arkadiusz Filipowski zapewnia, że reakcje są, a każdy, kto pyta o tę kwestię, dostaje informacje o uchwale z 1990 roku oraz o tym, że tytuły przyznane przed 1945 rokiem w polskich Wrocławiu nie obowiązują.

Przemysław Gałecki z magistratu obiecał nam, że będzie reakcja na listę honorowych obywateli z Wikipedii. Na razie nadal hasło to zawiera tylko i wyłącznie listę nazwisk, bez rozróżnienia kto, kiedy i w jakiej formule prawnej otrzymał honorowe obywatelstwo.

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 listopada, 16:43, niestety:

Hitler, Goebbels, Stalin - brakuje tylko kaczyńskiego

I thuska

S
Staliniec

Wrocław jak i cały Śląsk oraz Pomorze Zachodnie, Warmia i Mazury to ziemie niemieckie dane Polakom pod tymczasowe zarządzanie - taki jest oficjalny ich status. Polacy dostali te ziemie pod zarządzanie tylko i wyłącznie dzięki swojemu wybawcy i obrońcy - JÓZEFOWI WISSARIONOWICZOWI STALINOWI. Gdyby nie Stalin to byście chóója mieli i chóója zarządzali.

M
Marcin

Jacy naziści to NIEMCY byli.

n
niestety

Hitler, Goebbels, Stalin - brakuje tylko kaczyńskiego

d
dziwne
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

17 listopada, 23:23, Gość:

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

18 listopada, 6:55, ekspert za 5 zł:

PPopieram to wyjątkowo tępa jednostka ,i mam takie pytanie jak ktoś miał dziadka w niemieckiej armii a mowa o Gdańsku ,to jest Niemiec czy nazista ?

18 listopada, 10:16, Gość:

A więc idąc tym tokiem rozumowania, po wojnie AK-owców mordowali Polacy a nie komuniści.

18 listopada, 10:53, Gość:

W większości, ci komuniści to byli Polacy.

Zgadzam się , dla czego pan teraz, tytułował się towarzysz ?

w
wroclauer
17 listopada, 22:49, Staliniec:

WKatyniumordowaliNiemcy. Dowody, zeznania świadków, fakty.Przekazane przez pijanego Jelcyna Polakom w 1992r dokumenty to nieudolne fałszywki z których śmieje się cały świat. W latach 2008-2010 w akredytowanym laboratorium kryminalistycznym dokonano ekspertyzy dokumentu Berii do Stalina, która wykazała fałszerstwo w 50 miejscach (czcionki, papier, podpisy, rozstępy pomiędzy literami) gdzie w prawie rosyjskim już przy 7 oznakach uznaje się dokument za sfałszowany. Strony 1, 2 i 3 są napisane czcionką która nie widnieje na żadnym innym dokumencie w archiwach ZSRR z lat 40 tych. Człowiek, który opublikował wyniki tej ekspertyzy - Wiktor Iljuchin - został zlikwidowany już w 2011r. wkrótce po publikacji. Ekshumowane wiosną 1943 zwłoki polskich oficerów były w o wiele lepszym stanie niż powinny być po 3 letnim okresie rozkładu (1940 - 43). Dobrze zachowane tkanki mózgowe i mięśniowe i ścięgna wskazywały na około 1,5 roczne przebywanie w ziemi (data mordu II półrocze 1941). Podobna ekspertyza została przeprowadzona odnośnie odzieży. Zapiski w znalezionych przy zwłokach dokumentach były z datami 1941 co dobitnie pokazuje, ze w 1941r. oficerowie jeszcze żyli. Istnieli świadkowie, głównie miejscowi kołchoźnicy, którzy widzieli polskich oficerów żywych w 1941r. wykonujących roboty drogowe pod nadzorem Sowietów. Kucharki na niemieckiej posesji były świadkami rozstrzeliwań jesienią 1941, ich zeznania zostały potwierdzone ponownie w latach 90 tych. Istniał protokół operacyjny Einsatzgruppen z 1941r. do naczelnego dowództwa III Rzeszy o rozstrzelaniu w okolicach Smoleńska dużej ilości Żydów, bolszewików i Polaków. Fragment listu z poczty polowej z 06 października 1941r jednego z obergefreiterów do gefreitera: „…w Katyniu trwa masakra polskich oficerów…” Wacław Pich – jeden z polskich oficerów – został postrzelony przez pijanego Niemca w głowę tak, że rana nie była śmiertelna. Po odzyskaniu przytomności zdołał wydostać się z mogiły i uciec. Złożył zeznania w 1953 i nigdy ich nie odwołał. Bzdurne zeznania Friedricha Ahrensa (głównodowodzącego rozstrzeliwaniami) w procesach norymberskich, który powiedział, że odkrył groby widząc wilka kopiącego dół na głebokość 1,5m (1 lipca 1946, 168 dzień procesów, vol. 17). 11 z 13 “międzynarodowych” ekspertów powołanych przez samego Gebelsa badających zbrodnię katyńską na podstawie stanu zwłok i dokumentów znalezionych przy oficerach zaprzeczyło, że mord miał miejsce w 1940r. Zostali zmuszeni do międzylądowania w Białej Podlaskiej i do podpisania protokołu z datą mordu 1940r. “Międzynarodowych” bo pochodzili z krajów kolaborujących z Niemcami. Pociski w czaszkach oficerów jak i sznury, którymi były skrępowane ręce oficerów były produkcji niemieckiej. Roman Świątkiewicz – więzień łagru w Workucie i Norylsku – pracował razem z Niemcami, którzy otwarcie opowiadali o żywych polskich oficerach w 1941r. w Katyniu po zdobyciu terenów wokół Smoleńska. W Norylsku spotkał Władysława Żaka – polskiego oficera, którego Rosjanie przenieśli za wcześniejsze przestępstwa z Katynia do łagru w Norylsku w czerwcu 1941. Trybunał norymberski wyrokiem z 1 października 1946 uznał Geringa, Keitela, Jodla i innych niemieckich zbrodniarzy winnymi zabicia 11 tyś. polskich oficerów w lesie katyńskim koło Smoleńska we wrześniu 1941. A to heca. Prześlijcie dalej tę prawdę. Upadnie Katyń - upadnie cała polityka III RP. Komuniści to byli dobrzy ludzie, którzy nigdy nikogo nie mordowali. Publicznie nawołuję do propagowania komunizmu!

Twoje wynurzenia podpadają pod przepisy dot. zakłamywaniu historii, ale myślę że najlepiej jak byś został przepady przez specjalistę i wylądował tam gdzie rezydują napoleonowie itp. goście

Z
Zbigniew Czernikowski
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

17 listopada, 23:23, Gość:

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

A idąc waszym tokiem rozumowania wychodzi że naziści byli niewinni i nikogo nie zamordowali.

G
Gość
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

17 listopada, 23:23, Gość:

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

18 listopada, 6:55, ekspert za 5 zł:

PPopieram to wyjątkowo tępa jednostka ,i mam takie pytanie jak ktoś miał dziadka w niemieckiej armii a mowa o Gdańsku ,to jest Niemiec czy nazista ?

18 listopada, 10:16, Gość:

A więc idąc tym tokiem rozumowania, po wojnie AK-owców mordowali Polacy a nie komuniści.

W większości, ci komuniści to byli Polacy.

b
bb

Zapytanie: Co stoi na przeszkodzie by dokonać weryfikacji tytułów ? do obecnych -aktualnych czasów? nie posiłkując się kruczkami prawnymi, uzasadniającymi posiadanie nieuzasadnione tytuły???

G
Gość
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

17 listopada, 23:23, Gość:

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

18 listopada, 6:55, ekspert za 5 zł:

PPopieram to wyjątkowo tępa jednostka ,i mam takie pytanie jak ktoś miał dziadka w niemieckiej armii a mowa o Gdańsku ,to jest Niemiec czy nazista ?

A więc idąc tym tokiem rozumowania, po wojnie AK-owców mordowali Polacy a nie komuniści.

c
cat brand

Wszyscy jak muchy do gowna wracają do tego tematu... Aż dziwi mnie to, że ludzie nie mają poważnych problemów...

R
ReadMore

Moim zdaniem nie powinno odbierać się tytułu honorowego obywatela żadnemu z wymienionych w artykule. Dlaczego? Bo są częścią naszej historii, a nasza historia jest jaka jest, czy to się komuś podoba czy nie.

e
ekspert za 5 zł
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

17 listopada, 23:23, Gość:

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

PPopieram to wyjątkowo tępa jednostka ,i mam takie pytanie jak ktoś miał dziadka w niemieckiej armii a mowa o Gdańsku ,to jest Niemiec czy nazista ?

G
Gość
17 listopada, 18:55, Jacek:

Panie Rybak a gdzie ci słynni naziści mieszkali i żyli ? Tak pytam z ciekawości i zastanawiam się jak przyjdzie Panu napisać o obozach koncentracyjnych to jak Pan napisze Niemieckie,Polskie czy Nazistowskie? Dochodzę do wnisku ze napisze Pan Polskie.A więc gwoli wyjaśnienia nie naziści tylko NIEMCY!!! Wbi Pan sobie to do tego pustego redaktorskiego łba.Rozumiem że pracuje Pan u niemieckiego pracodawcy i nie wypada Panu pisać źle o Niemcach.Więc jeszcze raz głośno i wyraźnie to NIEMCY rozpętały drugą wojnę światową.To Niemcy stworzyli obozy koncentracyjne i ludobójstwo.

17 listopada, 19:22, Zbigniew Czernikowski:

Doucz się człowieku. Naziści używa się zamiennie z Niemcami. Jak ktoś pisze że to nie byli naziści jest zwykłym ignorantem.

Naziści zamiennie z Niemcami? Chłopie. Czy ty kurs historii na podstawówce zakończyłeś? Widziałeś kiedyś mapę polityczną Europy z krajem "Naziści"? Niemcy to naród. Naziści to zwolennicy ideologii nazistowskiej (nie koniecznie tylko Niemcy).

G
Gość
17 listopada, 19:59, Staliniec:

Wy kórvy je ban e! Gdyby nie Stalin to byście wszyscy już dawno ulotnili się przez kominy krematoryjne w 1000 letniej III Rzeszy.

W zje by pie r dolone!

Co Wy tam palicie? Machorka to to nie jest.

Dodaj ogłoszenie