Dolnośląskie projekty w programie Kolej Plus. Które linie kolejowe do remontu?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Dolny Śląsk złożył do programu Kolej Plus projekty o wartości 800 mln zł
Dolny Śląsk złożył do programu Kolej Plus projekty o wartości 800 mln zł Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Udostępnij:
Cztery projekty z Dolnego Śląska przeszły do trzeciego etapu naboru wniosków do programu Kolej Plus. Na odnowionych w jego ramach liniach kolejowych województwo musi zagwarantować utrzymanie co najmniej 4 pary pociągów dziennie przez 5 lat.

Zakończył się drugi etap naboru projektów do programu Kolej Plus. W ramach tego rządowego programu do roku 2028 będzie uzupełniona infrastruktura kolejowa w miejscach i na liniach kolejowych wskazanych przez samorządy. Projekty, które zostaną zakwalifikowane do realizacji otrzymają dofinansowanie w wysokości 85 procent. 15 procent będzie musiało pochodzić z budżetów wnioskodawców. Aby wziąć udział w programie, samorządy, oprócz przygotowania dokumentów aplikacyjnych wraz z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi i wynikami konsultacji społecznych muszą zagwarantować, że na modernizowanych liniach będzie jeździło co najmniej 4 pary pociągów przez 5 lat.

- W listopadzie 2020 r. wpłynęło 79 wniosków. Do drugiego etapu naboru do Kolei Plus samorządy zleciły opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla 47 projektów. W tej puli jest 39 liniowych i 8 punktowych - dotyczących budowy nowych przystanków. Szacowana wartość wniosków przekracza 16 mld zł i obejmuje około 1300 km linii kolejowych - informował po pierwszym etapie rzecznik spółki PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Dolny Śląsk do drugiego etapu zgłosił 4 projekty, których koszt realizacji szacowany jest na 800 mln zł. Projekty urzędu marszałkowskiego do programu Kolej Plus to:

  • poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław,
  • rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój,
  • poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem,
  • rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia.

- Co do piątego projektu, który pierwotnie wskazywaliśmy, czyli rewitalizacji linii nr 181 na odcinku Oleśnica - Kępno, wiadomo już, że zarządzające tą linię PKP Polskie Linie Kolejowe SA same opracują studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Tymoteusz Myrda z zarządu województwa dolnośląskiego.

ZOBACZ TAKŻE:

Jak informuje PKP PLK najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy z województwa śląskiego - 15, wielkopolskiego, małopolskiego i lubelskiego - po 5, dolnośląskiego i mazowieckiego - po 4. Z województwa łódzkiego i lubuskiego wpłynęły po dwa projekty, a z opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego po jednym projekcie.

25 listopada rozpoczął się etap oceny złożonych wniosków. PKP PLK za trzy miesiące przedstawi listę rankingową projektów, która następnie będzie musiała zostać zaakceptowana przez ministra infrastruktury. Czas na realizację zgłoszonych projektów jest do 2028 r. Program wart jest 6,6 mld zł, z czego 5,6 mld zł będzie pochodziło z budżetu państwa.

Konferencja ministra zdrowia Adama Niedzielskiego

Wideo

Dodaj ogłoszenie