Zakończył się drugi etap naboru projektów do programu Kolej Plus. W ramach tego rządowego programu do roku 2028 będzie uzupełniona infrastruktura kolejowa w miejscach i na liniach kolejowych wskazanych przez samorządy. Projekty, które zostaną zakwalifikowane do realizacji otrzymają dofinansowanie w wysokości 85 procent. 15 procent będzie musiało pochodzić z budżetów wnioskodawców. Aby wziąć udział w programie, samorządy, oprócz przygotowania dokumentów aplikacyjnych wraz z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi i wynikami konsultacji społecznych muszą zagwarantować, że na modernizowanych liniach będzie jeździło co najmniej 4 pary pociągów przez 5 lat.
- W listopadzie 2020 r. wpłynęło 79 wniosków. Do drugiego etapu naboru do Kolei Plus samorządy zleciły opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla 47 projektów. W tej puli jest 39 liniowych i 8 punktowych - dotyczących budowy nowych przystanków. Szacowana wartość wniosków przekracza 16 mld zł i obejmuje około 1300 km linii kolejowych - informował po pierwszym etapie rzecznik spółki PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Dolny Śląsk do drugiego etapu zgłosił 4 projekty, których koszt realizacji szacowany jest na 800 mln zł. Projekty urzędu marszałkowskiego do programu Kolej Plus to:
- poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław,
- rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój,
- poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem,
- rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia.
- Co do piątego projektu, który pierwotnie wskazywaliśmy, czyli rewitalizacji linii nr 181 na odcinku Oleśnica - Kępno, wiadomo już, że zarządzające tą linię PKP Polskie Linie Kolejowe SA same opracują studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Tymoteusz Myrda z zarządu województwa dolnośląskiego.
ZOBACZ TAKŻE:
- Wrocławski budżet 2022. Rekordowa dziura i wydatki! Na co pójdą miliardy?
- Pamiętacie te ceny? Tyle kosztowały najpopularniejsze produkty 20 lat temu
- Śmierć rowerzysty we Wrocławiu. Jak doszło do tragedii? [ZDJĘCIA]
- Wrocławianie od lat czekają na całoroczne lodowisko. Czy się doczekają?
- Co dalej w sprawie śmierci Artura Walczaka? Prokuratura wyjaśnia
- Chłopiec w samej bluzie na placu zabaw na Klecinie. Gdzie byli rodzice?!
- Na bramkach na A4 korki. Trwają prace i odliczanie do demontażu szlabanów
- Rozbrajająca awantura Lempart ze sprzątaczką. To nagranie trzeba zobaczyć!
- Jazz Klub Rura we Wrocławiu wznowi działalność? Miejsce czeka na nowego gospodarza
- Poznali się „w tramwaju”, a dziś są małżeństwem i… oboje pracują jako motorniczowie
- Weekend we Wrocławiu. Sprawdź, co będzie się działo [IMPREZY, WYDARZENIA]
- Miasto z piernika otwiera się we Wrocławiu. Gdzie je zobaczymy? [ZDJĘCIA]
Jak informuje PKP PLK najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy z województwa śląskiego - 15, wielkopolskiego, małopolskiego i lubelskiego - po 5, dolnośląskiego i mazowieckiego - po 4. Z województwa łódzkiego i lubuskiego wpłynęły po dwa projekty, a z opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego po jednym projekcie.
25 listopada rozpoczął się etap oceny złożonych wniosków. PKP PLK za trzy miesiące przedstawi listę rankingową projektów, która następnie będzie musiała zostać zaakceptowana przez ministra infrastruktury. Czas na realizację zgłoszonych projektów jest do 2028 r. Program wart jest 6,6 mld zł, z czego 5,6 mld zł będzie pochodziło z budżetu państwa.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?