Co piąta skarga to reklamacja na przedwczesny odjazd. - Chcę to zmienić - mówi Władysław Smyk, prezes MPK. - Nasi pasażerowie są w stanie ze zrozumieniem podejść do opóźnień i chwilę poczekać na autobus czy tramwaj. Za to widok odjeżdżającego z przystanku przed czasem pojazdu zwyczajnie ich irytuje - dodaje.
Niektórzy kierujący już dostali wyliczenie, na ile przystanków przyjeżdżają przed czasem, na ile docierają dokładnie według rozkładu, a na ile się spóźniają. - Dostałem taką rozpiskę. Wynika z niej, że z 13 proc. przystanków odjeżdżam przed czasem. Mam jeździć wolniej i stać dłużej na przystanku, bo inaczej będą kary - oburza się jeden z kierowców autobusu. I tłumaczy: - Często na trasie nie ma zatok. Mam stać na drodze? Policja wlepi mi mandat. Jeśli nie przyjadę przed czasem na przystanek, spóźnię się na całej trasie, bo rozkłady są źle rozpisane.
Paweł Petrykowski, rzecznik dolnośląskiej policji, przyznaje, że czas obsługi pasażerskiej na przystanku może być różny. Zabrania się jednak postoju w obrębie przystanku. Jeśli kierowca nie obsługuje pasażerów, jest to traktowane właśnie jako postój, a tym samym nielegalne. Za postój w zatoce i na pasie ruchu w odległości 15 m od słupka przystankowego grozi 100 zł mandatu i 1 punkt karny.
Rocznie miejskie autobusy zatrzymują się na przystankach 38 mln razy, a tramwaje 26 mln. Z analizy wynika, że nierzadko kierowcy odjeżdżają z pętli o wiele za wcześnie. Potwierdzają to mieszkańcy. - Na przystanku "Mosty Warszawskie" muszę być co najmniej pięć minut przed rozkładem, bo składy notorycznie przyjeżdżają i odjeżdżają wcześniej - mówi Maria Walczak z Karłowic.
Od niedawna MPK dysponuje narzędziem, dzięki któremu może śledzić kursy przystanek po przystanku. - Pojazdy, które jadą szybciej niż wynikałoby to z rozkładu jazdy, podświetlają się na mapie na niebiesko. Dyspozytorzy obserwują mapę, łączą się przez radio z kierującym i proszą, by skorygował tempo jazdy - mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.
Na razie nie było żadnych konsekwencji dyscyplinarnych. Prezes Smyk tłumaczy, że chodzi o korygowanie zachowań. - O sankcjach będziemy myśleć w dalszej kolejności - dodaje.
Skargę na odjeżdżających przed czasem złożymy w Biurze Obsługi Pasażera MPK, ul. Prusa 75-79, tel. 71 321 72 71, lub mejlem: [email protected].
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?