Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

TAT na Jagodno nabiera kształtów. Tak wygląda na zdjęciach z drona! Kiedy pojedziemy trasą?

Ulica Buforowa była już raz rozbudowywana. W latach 2016-2019 trwały prace nad poszerzeniem jezdni, wyznaczeniem osobnych pasów do skrętów na osiedla mieszkaniowe i poprowadzenie dodatkowego pasa dla miejskich autobusów.
Ulica Buforowa była już raz rozbudowywana. W latach 2016-2019 trwały prace nad poszerzeniem jezdni, wyznaczeniem osobnych pasów do skrętów na osiedla mieszkaniowe i poprowadzenie dodatkowego pasa dla miejskich autobusów. Paweł Relikowski / Polska Press
Od skrzyżowania ul. Bardzkiej i Świeradowskiej widać już postępy prac nad trasą autobusowo-tramwajową na Jagodno. Wykonawca wydzielił już przestrzeń na jezdnię, po której już w 2025 roku będą jeździły autobusy. A kiedy tramwaj? To największa kość niezgody między urzędnikami a mieszkańcami. Zobacz budowę TAT na Jagodno na naszych zdjęciach!

Budowa TAT na Jagodno – prace przebiegają sprawnie

Wzdłuż ul. Bardzkiej i Buforowej powstaje trasa autobusowo-tramwajowa na wrocławskie Jagodno. W ramach inwestycji powstanie 2,7 km jezdni dla autobusów, pętla przy ul. Kajdasza, parking park&ride, 5 par przystanków oraz nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a także wyrośnie nowa zieleń.

Zobacz też: Tak obecnie wygląda powstająca na Dolnym Śląsku droga S3

- Prace idą bardzo sprawnie. Wykonawca zajął się przebudową infrastruktury drogowej, odwodnieniem i podziemnymi sieciami. To czynności, które zawsze wymagają największego wkładu pracy i największej uwagi, a z pozoru są niewidoczne. Ale „wychodzimy” już spod ziemi, przestrzeń na jezdnię jest już wyznaczona krawężnikami – mówi „Gazecie Wrocławskiej” Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.

Postęp prac widoczny jest najlepiej przy rondzie Wolnej Ukrainy (tuż przed wiaduktem kolejowym w kierunku centrum). Koszt całości wynosi 42,7 mln złotych, z czego 40 milionów to dofinansowanie z rządowego programu „Polski Ład”.

Tak wyglądają prace przy ul. Buforowej – zobacz!

To trasa dla tramwaju czy buspas? Zdania są podzielone

Pierwsze autobusy wyjadą na trasę w 2025 roku. Tramwaje – jeszcze nie wiadomo ze względu na brak właściwych do tego przepisów. A co stoi na przeszkodzie, aby realizować jednocześnie trasę dla autobusów i tramwajów jednocześnie?

Największym problemem jest naziemna linia kolejowa nr 285 do Świdnicy przez Sobótkę. Tory kolejowe nie mogą bowiem krzyżować się z szynami tramwajowymi. To wywołuje dyskusję. Krystian Adamski z Rady Osiedla Jagodno podaje, że aktualnie nie powstaje żaden TAT na Jagodno.

- Zgodnie z dokumentacją przetargową jest to tylko buspas dostosowany pod przyszłą, ewentualną modernizację do standardu trasy autobusowo – tramwajowej w nieznanej przyszłości. [...] Gdyby Władze Wrocławia po deklaracjach ze strony Władź Państwowych o przystąpieniu do przygotowania takich przepisów, podjęły szybkie i sprawne działania projektowe to inwestycję budowlaną można by w znaczącym zakresie wykonywać już jako docelową w formie TAT bez konieczności zrywania i ponownego układania asfaltu lub wymiany słupów z oświetleniowych na oświetleniowo – trakcyjne. - mówi radny.

Trasa nazywana jest więc buspasem, bo termin dla tramwaju nie jest wyznaczony.

Miasto zapewnia: jesteśmy na to przygotowani

- Szereg rzeczy związana z dokumentacją projektową jest przygotowanych po to, żeby można było docelowo w organizacji „puścić” w tym miejscu tramwaj – zapewnia Krzysztof Świercz.

Rzecznik Wrocławskich Inwestycji podkreśla, że geometrycznie trasa jest przystosowana do ułożenia w przyszłości w jej śladzie torowiska tramwajowego. Zostały m.in. zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, trasa jest dostosowana do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy obu typów pojazdów. Podbudowa pod korytarz będzie już przygotowana pod obciążenia tramwajami.

- Na tyle, ile będziemy w stanie, dostosujemy trasę dla tramwajów. Czeka nas projektowanie i wykonywanie infrastruktury tramwajowej, np. przystanków, długości peronów, a także fundamentów pod słupy trakcyjne. Podbudowa pod nawierzchnię trasy spełnia wszelkie paramtery pod inwestycję tramwajową. Gdy tylko będzie możliwość, wykonawca będzie mógł sfrezować nawierzchnię bitumiczną i położyć tory na nawierzchni betonowej. Wszystko to zostało przewidziane – zapewnia nasz rozmówca.

Ulica Buforowa była już raz rozbudowywana. W latach 2016-2019 trwały prace nad poszerzeniem jezdni, wyznaczeniem osobnych pasów do skrętów na osiedla mieszkaniowe i poprowadzenie dodatkowego pasa dla miejskich autobusów.

TAT na Jagodno nabiera kształtów. Tak wygląda na zdjęciach z...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska