Spis treści
Trwa wielkie łatanie dziur na wrocławskich ulicach
Zima w tym roku nie była surowa, lecz nie oszczędziła wrocławskich ulic. Najgorsza pogoda dla nawierzchni asfaltowych jest bowiem wtedy, gdy temperatura często "przechodzi przez 0". Topniejący śnieg wnika przez mikroszczeliny w głąb jezdni, gdzie w dolnych warstwach wielokrotnie przechodzi proces zamarzania i odmarzania. To powoduje pęknięcia, wybrzuszenia i rozwarstwienia, zwłaszcza na drogach o starszej nawierzchni.
Raz ujemne, raz dodatnie temperatury mogą przyspieszyć degradację materiału nawet stukrotnie. Efekt widzieliśmy w styczniu, gdy we Wrocławiu jeździliśmy po tysiącach mniejszych i większych ubytków.
ZDiUM w tym roku rozpoczął pozimowe naprawy ubytków na drogach o powierzchni bitumicznej, betonowej i kamiennej 24 stycznia.
- Do tej pory przeprowadziliśmy prace na blisko 600 ulicach. Wydaliśmy na ten cel ponad 7 mln złotych. Usunęliśmy ubytki o łącznej powierzchni ponad 23 tys. mkw. - mówi "Gazecie Wrocławskiej Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy spółki.
To powierzchnia większa niż trzy pełnowymiarowe boiska piłkarskie.
Gdzie drogowcy pojawią się w najbliższych dniach?
To nie koniec prac remontowych na wrocławskich ulicach. Punktowe naprawy nawierzchni prowadzone są m.in na:
- Głównej (przy przejeździe),
- Ołtaszyńskiej,
- Dąbrowskiego,
- Komuny Paryskiej,
- Opolskiej,
- Tylnej,
- Krzywoustego,
- Kościuszki,
- Żeromskiego,
- Inowrocławskiej,
- Smętnej,
- pl. Legionów.
- W ramach tych prac usuwane (frezowane) jest nie tylko spękanie na głębokości kilku centymetrów, ale też większy obszar nawierzchni bitumicznej sąsiadujący z ubytkiem, na który, po oczyszczeniu i przygotowaniu nawierzchni zgodnie z procesem technologicznym, nakładana jest gorąca masa bitumiczna - tłumaczy nam Tomasz Jankowski.
W najbliższych tygodniach prace będą prowadzone na kolejnych ulicach, również tych osiedlowych.
- ZDiUM otrzymał na ten cel 10 mln złotych, za które będziemy realizować prace na kolejnych ulicach m.in. Robotniczej, Zaporoskiej, Podwale i wielu innych. W ostatnim czasie zauważyliśmy też, że liczba zgłoszeń o nowych ubytkach zmniejsza się, co potwierdza, że nasza praca jest już zauważana i dostrzegana przez kierowców - dodaje nasz rozmówca.
Tu nadal możesz zgłosić dziury w jezdni
Zgłoszenia ubytków w jezdniach, chodnikach czy drogach rowerowych służby dyspozytorskie ZDiUM przyjmują przez całą dobę pod numerem telefonu 19501 i mailem: [email protected].
O szybkości reakcji decyduje kategoria ubytku. Drobne wykruszenie na drodze osiedlowej o minimalnym natężeniu ruchu mają niższy priorytet niż rozległa wyrwa, stanowiąca zagrożenie bezpieczeństwa ruchu na ulicy stanowiącej główną oś komunikacyjną miasta.
Co z programem szybkich wymian nawierzchni?
ZDiUM dodatkowo prowadzi prace na najważniejszych ulicach miasta. Wyremontowano już m.in. al. Hallera i ul. Ślężną. Program powoli dobiega końca.
- W ramach tego zadania wydaliśmy ponad 21,3 mln złotych na wymianę nawierzchni na 22 odcinkach wrocławskich ulic. W ramach tych prac na odcinkach, których konstrukcja podbudowy spełniała określone parametry, usuwana była stara warstwa wiążąca i ścieralna, którą zastępuje nowa nawierzchnia bitumiczna - kończy Tomasz Jankowski.
Programem zostały również objęte ulice: Kamienna, Litewska, Sołtysowicka, Gazowa i al. Karkonoska.
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.0/images/video_restrictions/7.webp)
Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?