110 nowych autobusów w MPK. Kiedy będą kursować po Wrocławiu?

Marcin Kaźmierczak
Wnętrze mercedesa citaro, zdjęcie ilustracyjne
Wnętrze mercedesa citaro, zdjęcie ilustracyjne Przemyslaw Swiderski
Udostępnij:
50 nowych, przegubowych autobusów trafi do listopada przyszłego roku na wrocławskie ulice. Wcześniej, bo już 7 marca po Wrocławiu zacznie jeździć 60 wydzierżawionych w lipcu pojazdów marki Mercedes Citaro.

Nowe autobusy będą kosztowały 86 mln złotych, a pierwszych pasażerów po mieście będą wozić w listopadzie przyszłego roku. Zastąpią starsze, nawet 16-letnie pojazdy marki Volvo. Dzisiaj MPK ogłosiło przetarg, który rozstrzygnie się na przełomie marca i kwietnia.
– Zarezerwowaliśmy sobie także opcję dokupienia kolejnych 50 autobusów. Musimy jednak znaleźć źródło finansowania. Rozmawiamy na ten temat z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym – informuje Jolanta Szczepańska, prezes wrocławskiego MPK.

Już 7 marca na ulice Wrocławia wyjedzie z kolei 60 wydzierżawionych autobusów marki Mercedes Citaro. Już za kilka dni zaczną przyjeżdżać do siedziby mercedesa w Pietrzykowicach.
– W zasadzie mogłyby jeździć już w lutym, ale mennica wprowadza nowe biletomaty. Nie chcieliśmy jednak montować w nowych autobusach starych kasowników i biletomatów i po miesiącu je zdejmować – wyjaśnia Szczepańska.

W sumie do listopada przyszłego roku MPK zyska 110 nowych autobusów. Dzięki temu latem 2019 r. na trasy będą wypuszczane jedynie posiadające klimatyzację. Z zakupu powinni ucieszyć się także mieszkańcy nie korzystający na co dzień z komunikacji miejskiej. Nowe pojazdy zapewnią redukcję emisji szkodliwego tlenku azotu o 47 proc. Nowe pojazdy będą spełniały normy Euro 6. Te, które zostaną wycofane z użytkowania jedynie Euro 2 i Euro 3.

MPK zamierza także zainwestować w autobusy elektryczne. W ramach wspólnego projektu realizowanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju kupi 7 takich pojazdów.
– Jeśli się sprawdzą, kupimy kolejne 43. Udział w tym projekcie zapewni nam też niższą cenę. Cena rynkowa autobusu elektrycznego to ok. 3 mln zł, w ramach projektu NCBR zapłacimy około 2,2 mln zł. Dla porównania cena pojazdów Mercedes Citaro oscyluje wokół 1,5 mln zł. Do tego 60 proc. pieniędzy będzie pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Jolanta Szczepańska.

Autobusy elektryczne będą testowane na trasie linii K - od ul. Kamieńskiego do ul. Świeradowskiej.
– To długa trasa a do tego przebiega przez centrum, co pozwoli sprawdzić jak autobusy będą sprawdzały się w zagęszczonym ruchu. Na obu pętlach postawimy ładowarki, aby w ciągu 10 minut przerwy dla kierowcy można było doładować baterię. Pełne ładowanie przeprowadzane będzie w nocy – tłumaczy Szczepańska.

W najbliższych dwóch latach we Wrocławiu pojawi się też 40 nowych tramwajów - Moderusów. 16 pojazdów tej marki jeździ już po Wrocławiu. Do sierpnia przyszłego roku pojawi się 30, a w 2019 r. 10 kolejnych.
– Musieliśmy szybko wymienić stare tramwaje i to był priorytet. Teraz chcemy postawić już na w pełni niskopodłogowe. Rozpoczęliśmy też dialog techniczny w sprawie zakupu kolejnych 39 takich tramwajów, z opcją rozszerzenia o kolejne 48 – informuje Szczepańska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 52

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
technik
Co tu dużo pisać, takie właśnie inwestycje w tabor były potrzebne. Stanęli na wysokości zadania.
r
rrr
Serio trzeba ci tłumaczyć, dlaczego nowe autobusy są ważne i potrzebne?
E
Emilaaa
Bardzo dobra wiadomość.
M
Marian
W tym nowym przetargu kupują tramwaje w pełni niskopodłogowe, ze wszystkimi wejściami z niską podłogą...
B
Biały Pan
Też wolałbym Pesę bo Polska i ładniejsza, Electron jest tańszy.
A
Axe
To możesz ponarzekac na te nowe Moderusy...one mają obniżone wejście tylko w niektórych miejscach i mało tej "niskiej podłogi", więc osoby na wózkach, czy o kulach będą wciąż miały w nich problemy ;-)))
M
Marian
Kurczę, dziwna sytuacja. Przyszedłem sobie tradycyjnie jak zawsze ponarzekać, a tu nie ma na co. Nowe autobusy, nowe tramwaje, wszystko jak trzeba, nie ma do czego się przyczepić. Jak żyć, moja dusza cebulaka cierpi.
A
Ania
Co z tego jak wiecznie opóźnione. Ogrzewanie wyłączone dla pasażerów ale kierowca siedzi w ciepłym.
w
wiarus
Jest przecież w tekście napisane, że kupią kolejnych 39 takich tramwajów, z opcją rozszerzenia o kolejne 48, czyli razem może ich być łącznie 87. Co do konkretnego modelu to nikt raczej Elektronowi nie broni spróbowania swoich sił i stanięcia do przetargu, ale ja jednak wolałbym kolejne Twisty od Pesy.
G
Gość
Natychmiast!
G
Gość
Precz z mniejszością niemiecką. Won do niemiec.
G
Gość
K**** jak ja nie lubię szwabów
---
Te Solarisy? Akurat dobrze. Urbino to takie gówno, że po 10 latach nie będzie nawet co z nich zbierać. Wszystkie pozostałe są własnością MPK.
B
Breslauer od 8 pokoleń.
Sklep palce przybyszu z za Buga....
K
Kodziarz
Jestem tuman
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie