Wyburzą estakadę na pl. Społecznym. Co ze Śródmiejską Trasą Południową [WIZUALIZACJE]

JEW
Wizualizacje przebieg Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu - koncepcja programowo-przestrzenna Wizualizacje: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta/Biprogeo Projekt
Śródmiejska Trasa Południowa to jedna z tych wielkich wrocławskich inwestycji, o których jeszcze 8-10 lat temu mówiło się we Wrocławiu całkiem poważnie. W tym czasie powstały nawet wizualizacje pokazujące cały przebieg trasy od placu Społecznego do placu Strzegomskiego. Temat wraca w momencie podjęcia decyzji o wyburzeniu jednej z estakad na placu Społecznym. To właśnie zmiana jego zabudowy była jednym z elementów całego planu.

Niestety Śródmiejska Trasa Południowa nigdy do tej pory nie została wpisana do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego miasta, czyli dokumentu wskazującego najważniejsze przedsięwzięcia na najbliższe lata we Wrocławiu, wraz ze źródłami ich finansowania (budżet miejski oraz dotacje unijne).

Idea budowy drogi odciążającej ścisłe centrum miasta pojawiła się już w latach 90. Jednak pracowano nad nią z pełną powagą już za kadencji Rafała Dutkiewicza. Droga miała się zaczynać z jednej strony właśnie na placu Społecznym. Była mowa o reorganizacji ruchu - zburzeniu tzw. ślimaków i zabudowie samego placu. Ruch na osi wschód-zachód (od mostu Grunwaldzkiego do ul. Oławskiej) miał się odbywać górą. Natomiast samochody z mostu Pokoju w kierunku placu Wróblewskiego i ul. Pułaskiego miały jechać pod placem.

Właśnie budowa tunelu rozpoczynającego się przy urzędzie wojewódzkim i kończącego już na Pułaskiego (widać go dobrze na wizualizacjach) była kluczowym elementem planowania ruchu w rejonie placu Społecznego. Ciekawostką jest fakt, że na całej Śródmiejskiej Trasy Południowej projektanci przewidzieli aż 4 tunele. Drugi tunel miał powstać na skrzyżowaniach ze Ślężną i Borowską, trzeci miał znaleźć się w pobliżu Sky Tower, a czwarty na placu Strzegomskim. Do tego koncepcja przewidywała estakadę nad nieczynnymi torami kolejowymi za dworcem Świebodzkim, która połączyłaby ul. Szpitalną z Robotniczą.

Oto cały przebieg planowanej trasy: Plac Społeczny - Pułaskiego - Dyrekcyjną - Szczęśliwa - Zaporoska - Szpitalna - wiadukt nad torami za dworcem Świebodzkim i dalej Robotniczą aż do pl. Strzegomskiego.

Kilka lat temu powstał nawet szacunkowy kosztorys dla całej trasy. W czasie, gdy do ruchu oddawano wartą około 4 miliardów złotych obwodnicę autostradową Wrocławia, szacowano że Śródmiejska Trasa Południowa kosztowałaby od 2 do 3 miliardów złotych.

CZYTAJ TAKŻE: ESTAKADA NA PLACU SPOŁECZNYM BĘDZIE WYBURZONA W 2019 ROKU

Jeszcze po 2012 roku magistrat twierdził, że plan nie został zarzucony, a jedynie przesunięty w czasie. Gdy w 2016 roku wycofano się z planu wyburzania kilku kamienic przy ulicy Pułaskiego (w pobliżu skrzyżowania z Małachowskiego) te wizje mocno się oddaliły. Bez przeprowadzenia ruchu poszerzoną ulicą Pułaskiego nie ma mowy u budowie tej trasy. ŚTP nie znalazła się także w obowiązującym Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2015-2019.

Magistrat informuje co prawda, że za pośrednictwem ministerstwa inwestycji i rozwoju będzie szukało doradcy, który opracuje formułę przebudowy placu, jednak nie ma tutaj na razie mowy o układzie komunikacyjnym. Wiele wskazuje na to, że estakada zostanie rozebrana, bo taka jest konieczność (powód, to fatalny stan techniczny), a kierowcy nie dostaną w tym miejscu nic w zamian.

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze 242

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mm

Liczę, że sprawą wyburzenia estakad zajmą się NIK i CBA.

G
Gość

Beton beton, jeeeeeee....

Te wizualizacje to jakieś bajki dla dzieci? Przecież nawet nie starczyło kasy na "przystanek XXI wieku" nad przejściem świdnicki. Tam miał być sufit napina y czy inna kartka nad głowami pasażerów. A co mamy? Zwykle wiaty i tyle :D

Wrocławska megalomania i czas przyszły ("będzie", "zrobimy") w pełnej krasie

R
Realista

Na tych wizualizacjach ruch jak w latach 60 ubiegłego wieku. Przy takim założeniu to się nawet może podobać ale z pewnością się nie sprawdzi za kilkanaście lat.

C
Czytelnik

Ładnie wygląda i chyba tylko tyle w tym temacie, bo we Wrocławiu nigdy na to kasy nie będzie

o
olo

Czy na to cudo na wizualizacji jest już projekt, pozwolenie, wykonawca kasa? Jeśli nie, to jest to kolejna manipulacja agistratu ...

G
Gość

"najmądrzejsze" jest chyba ograniczenie 4-krotne liczby miejsc parkingowych pod największym urzędem w mieście; to się nazywa inżynieria społeczna

jedynym powodem takiego stanu w realu może być depopulacja i usunięcie 2/3 ludzi na ziemi

o
observator

Zasypać tunele na pl. Dominikańskim (jazda w dół i pod górę - czysta strata), zamknąć most Grunwaldzki (obok są inne mosty to po co tyle - to marnotrawstwo). Co by tu jeszcze spieprzyć ... ? Na Odrę też przyjdzie czas.

G
Gość

A gdzie drzewa, park? Widzę sam beton.

Nie można wybudować jebitnego ronda, nawet z tunelem z od jednego czy drugiego mostu zaś na środku zrobić park? Tylko kasa się liczy? Betonowanie każdego skrawka?

G
Gość

Zamknijmy most Grunwaldzki i zróbmy piękny deptak z kawiarniami. Od pl. Grunwaldzkiego aż do rynku. Gdzie nie gdzie niech jeżdżą dorożki a szczęśliwa gawiedź spacerując w niehandlowe niedziele niech podziwia ten piękny zabytkowy zakątek Polski.

G
Gość

Będę swoim dieslem stał w korki i spokojnie dymił.

z
zły wrocławianin

Szczyt głupoty magistratu! Nie pierwszy, na pewno nie ostatni, ale jeden z największych! Właśnie przejechałem się estakadą, spokojnie, płynnie, nad torami tramwajowymi w dwie strony prowadzącymi, na ruchliwą ulicą ..., a jakiś ograniczony umysłowo urzędnik będzie mi wmawiał, że jak zrobi się w tym miejscu skrzyżowanie naziemne ze światłami, to nie wpłynie to na płynność ruchu ... Jakim trzeba być ignorantem i złośliwym typem, żeby tak twierdzić?! A poza tym, jako mieszkańca Wrocławia, nie interesuje mnie wizja, tylko, czy: jest już projekt tego, co ma tam być?; jest pozwolenie na budowę?; są na to pieniądze?; jest zakończony proces przetargowy i wyłoniony wiarygodny wykonawca? Czy też magistrat, w swych chorych wizjach, szykuje mieszkańcom wieloletni syf komunikacyjny? Przypuszczam, że działki już rozdzielono ...

G
Gość

Ale ciekawy jestem jak to wszystko się zasra, ludzie z Ołbina będą na miasto jechali przez Drobnera albo przez piastowską tam też wszędzie po jednym pasie i też się zasra..... tak zasra.

o
obserwujący

Głupota i kolejna nieprzemyślana i nieprzygotowana inwestycja pod dyktando deweloperów i dziwnych tzw. miłośników Wrocławia!

g
gostek

na pl. Społecznym powinno powstać czteropasmowe rondo o średnicy 300 m, a w centrum ronda wielopoziomowy parking na 4000 samochodów i tyleż hulajnóg elektrycznych.

M
Maciu Pipciu
2019-07-11T10:40:04 02:00, Wstrzymać wyburzanie!!!!:

Co za idiotyczny pomysł. Jak burzyc to od razu zaczynać nowa przebudowę a na to trzeba zarezerwować kase I mieć rozstrzygniety przetarg

Nie bój, nie bój. Przetarg będzie, tylko nie na estakady, a na działki pod zabudowę na Placu Społecznym.

Daje jakieś dwa miesiące i na tych łamach pojawią się wizualizacje i artykuły o tym, że duże skrzyżowanie nie ma tam sensu i trzeba cały plac zabudować, najlepiej galerią handlową, bo w pobliżu nie ma. Dla złagodzenia opinii publicznej odda się jakąś działkę pod uczelnię, albo bibliotekę i ludzie wszystko łykną, zwłaszcza gdy się postraszy PiS-em.

Korki pewnie rozwiąże się wprowadzając opłaty za wjazd do centrum.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3