Wyburzą estakadę na pl. Społecznym. Co ze Śródmiejską Trasą...

    Wyburzą estakadę na pl. Społecznym. Co ze Śródmiejską Trasą Południową [WIZUALIZACJE]

    JEW

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wizualizacje przebieg Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu - koncepcja programowo-przestrzenna
    1/33
    przejdź do galerii

    Wizualizacje przebieg Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu - koncepcja programowo-przestrzenna ©Wizualizacje: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta/Biprogeo Projekt

    Śródmiejska Trasa Południowa to jedna z tych wielkich wrocławskich inwestycji, o których jeszcze 8-10 lat temu mówiło się we Wrocławiu całkiem poważnie. W tym czasie powstały nawet wizualizacje pokazujące cały przebieg trasy od placu Społecznego do placu Strzegomskiego. Temat wraca w momencie podjęcia decyzji o wyburzeniu jednej z estakad na placu Społecznym. To właśnie zmiana jego zabudowy była jednym z elementów całego planu.
    Niestety Śródmiejska Trasa Południowa nigdy do tej pory nie została wpisana do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego miasta, czyli dokumentu wskazującego najważniejsze przedsięwzięcia na najbliższe lata we Wrocławiu, wraz ze źródłami ich finansowania (budżet miejski oraz dotacje unijne).

    Idea budowy drogi odciążającej ścisłe centrum miasta pojawiła się już w latach 90. Jednak pracowano nad nią z pełną powagą już za kadencji Rafała Dutkiewicza.
    Droga miała się zaczynać z jednej strony właśnie na placu Społecznym. Była mowa o reorganizacji ruchu - zburzeniu tzw. ślimaków i zabudowie samego placu. Ruch na osi wschód-zachód (od mostu Grunwaldzkiego do ul. Oławskiej) miał się odbywać górą. Natomiast samochody z mostu Pokoju w kierunku placu Wróblewskiego i ul. Pułaskiego miały jechać pod placem.

    Właśnie budowa tunelu rozpoczynającego się przy urzędzie wojewódzkim i kończącego już na Pułaskiego (widać go dobrze na wizualizacjach) była kluczowym elementem planowania ruchu w rejonie placu Społecznego. Ciekawostką jest fakt, że na całej Śródmiejskiej Trasy Południowej projektanci przewidzieli aż 4 tunele. Drugi tunel miał powstać na skrzyżowaniach ze Ślężną i Borowską, trzeci miał znaleźć się w pobliżu Sky Tower, a czwarty na placu Strzegomskim. Do tego koncepcja przewidywała estakadę nad nieczynnymi torami kolejowymi za dworcem Świebodzkim, która połączyłaby ul. Szpitalną z Robotniczą.

    Sonda

    Czy Wrocław potrzebuje dziś Śródmiejskiej Trasy Południowej?



    Oto cały przebieg planowanej trasy: Plac Społeczny - Pułaskiego - Dyrekcyjną - Szczęśliwa - Zaporoska - Szpitalna - wiadukt nad torami za dworcem Świebodzkim i dalej Robotniczą aż do pl. Strzegomskiego.

    Kilka lat temu powstał nawet szacunkowy kosztorys dla całej trasy. W czasie, gdy do ruchu oddawano wartą około 4 miliardów złotych obwodnicę autostradową Wrocławia, szacowano że Śródmiejska Trasa Południowa kosztowałaby od 2 do 3 miliardów złotych.

    CZYTAJ TAKŻE: ESTAKADA NA PLACU SPOŁECZNYM BĘDZIE WYBURZONA W 2019 ROKU


    Jeszcze po 2012 roku magistrat twierdził, że plan nie został zarzucony, a jedynie przesunięty w czasie. Gdy w 2016 roku wycofano się z planu wyburzania kilku kamienic przy ulicy Pułaskiego (w pobliżu skrzyżowania z Małachowskiego) te wizje mocno się oddaliły. Bez przeprowadzenia ruchu poszerzoną ulicą Pułaskiego nie ma mowy u budowie tej trasy. ŚTP nie znalazła się także w obowiązującym Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2015-2019.

    Magistrat informuje co prawda, że za pośrednictwem ministerstwa inwestycji i rozwoju będzie szukało doradcy, który opracuje formułę przebudowy placu, jednak nie ma tutaj na razie mowy o układzie komunikacyjnym. Wiele wskazuje na to, że estakada zostanie rozebrana, bo taka jest konieczność (powód, to fatalny stan techniczny), a kierowcy nie dostaną w tym miejscu nic w zamian.


    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (178)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Poważny węzeł komunikacyjny

    groder (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    naruszanie tak obciążonego układu komunikacyjnego i bardzo ważnego, bez wcześniejszego odciążenia - 100% bajpasami , zakończonej w 100% Śródmiejskiej Obwodnicy - nie wolno ruszać tego " krwiobiegu...rozwiń całość

    naruszanie tak obciążonego układu komunikacyjnego i bardzo ważnego, bez wcześniejszego odciążenia - 100% bajpasami , zakończonej w 100% Śródmiejskiej Obwodnicy - nie wolno ruszać tego " krwiobiegu miasta".zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PORONIONY PROJEKT!

    ekuzi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Paranoja i bezsens. Wrocław stoi na wodzie i wszelkie inwestycje wgłąb gruntu sa z góry skazane na bardzo wysokie koszty wykonania, a następnie utrzymania w dobrym stanie! Jaki ćwok znowu planuje...rozwiń całość

    Paranoja i bezsens. Wrocław stoi na wodzie i wszelkie inwestycje wgłąb gruntu sa z góry skazane na bardzo wysokie koszty wykonania, a następnie utrzymania w dobrym stanie! Jaki ćwok znowu planuje tunele, skoro widać jak często trzeba zamykać tunel na Dominikańskim i jakie on rodzi problemy? Poza tym najłatwiej - wyburzyć i nie dać nic w zamian w dość newralgicznym punkcie miasta. Żenujący brak szacunku dla mieszkańców.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Paraliż całego miasta

    go (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10

    Skończcie najpierw barany to co zaczęliście: Obwodnica Wsch miała być oddana na 2012, Aleja Wielkiej Wyspy czeka, bez tych realizacji nie ma co ruszać bo sparaliżujecie miasto tak, że już nawet...rozwiń całość

    Skończcie najpierw barany to co zaczęliście: Obwodnica Wsch miała być oddana na 2012, Aleja Wielkiej Wyspy czeka, bez tych realizacji nie ma co ruszać bo sparaliżujecie miasto tak, że już nawet ostatnie głąby nie zagłosują na Sutro-wiczów.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może zacznijmy od budowy a nie od bużenia

    Kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 3

    Bądźmy konstruktywni zbudujmy najpierw nowe drogi, żeby było gdzie przenieść ruch a potem bużmy to co już jest.
    Tak śródmiejska trasa południowa jest potrzebna, ale już nie powstaje zgodnie z...rozwiń całość

    Bądźmy konstruktywni zbudujmy najpierw nowe drogi, żeby było gdzie przenieść ruch a potem bużmy to co już jest.
    Tak śródmiejska trasa południowa jest potrzebna, ale już nie powstaje zgodnie z założeniami.
    Wiadukt na Pułaskiego nie został poszeżony. Dyrekcyjna nie została poszeżona, nie ma łącznika do pl. Strzegomskiego.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pękam ze śmiechu

    sio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    Tak zburzmy miasto aby zbudować nowe drogi zanim zburzymy stare.
    To wszystko po to abyś miał płynna jazdę i nawet nie zauważył utrudnień.
    Może Odrę zasypać lub zrobić tymczasowy tunel pod Odrą?...rozwiń całość

    Tak zburzmy miasto aby zbudować nowe drogi zanim zburzymy stare.
    To wszystko po to abyś miał płynna jazdę i nawet nie zauważył utrudnień.
    Może Odrę zasypać lub zrobić tymczasowy tunel pod Odrą?
    od 70 lat nie ma pieniedzy na otynkowanie kamienic.
    Estakada jest taka stara, że się sama rozpada .

    Dróg ci w mieście brakuje aby ominąć rozkopany odcinek?
    Kolej pada , tramwaje wyskakują z szyn,autobusy kupują bez klimatyzacji, dworzec PKS nie istnieje,chodniki rozjeżdżone,zieleń w zaniku bo cała kasa idzie od 30 lat w drogi a co się jakaś wyremontuje lu ludzie rzucają się kupować auta bo myślą że teraz będzie jak w raju i po remoncie jest gorzej niż przed lub korek przesuwa się 200 m dalej.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zanim kolejnym razem coś napiszesz doczytaj i pomysł:)

    NN (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Zanim napiszesz kolejne brednie to pomysł. Po pierwsze miasto kupuje autobusy z klimą, opcji bez klimatyzacji się nawet nie rozważa. Ostatnie autobusy bez klimy kupione przez MPK były wybrane nie z...rozwiń całość

    Zanim napiszesz kolejne brednie to pomysł. Po pierwsze miasto kupuje autobusy z klimą, opcji bez klimatyzacji się nawet nie rozważa. Ostatnie autobusy bez klimy kupione przez MPK były wybrane nie z powodu niższej ceny ale Januszostwa zarządu... wiedzieli ze biorąc wozy z klima będzie trzeba się liczyć z kosztami jej używania w pojazdach.
    Wroclaw niestety nie ma spójnej wizji rozwiązań transportowych, lecz próbuje rozwiązywać problemy bierzące patrząc tylko na chwilowy wynik. Kupują gorsze tramwaje bo są tańsze, mimo ze już na starcie przestarzałe. A reszta rozwiązań? Problemy rozwiązują w myśl zasady „róbmy teraz prowizorkę a pózniej jakos to będzie”.
    Logicznym jest, ze wpierw trzeba najpierw wprowadzić nowe rozwiązania nim rozwali się istniejące. Inaczej miasto stanie w korkach i ani ja nie przejadę sprawnie autem, ani ty tramwajem, który także utknie w korkach. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ile drzew zostanie we Wrocławiu??????

    aaerial (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

    a co to za betonowe klocki na kilku pierwszych zdjęciach? czyżby kolejne, NIKOMU NIEPOTRZEBNE biurowce? jasne, wytnijcie w pień całą zieleń, zalejcie wszystko betonem i bądźcie z siebie dumni, że...rozwiń całość

    a co to za betonowe klocki na kilku pierwszych zdjęciach? czyżby kolejne, NIKOMU NIEPOTRZEBNE biurowce? jasne, wytnijcie w pień całą zieleń, zalejcie wszystko betonem i bądźcie z siebie dumni, że jest tak nowocześnie. przypominam, że to drzewa i zieleń produkują tlen, nie beton i cement....zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    witam

    kris (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 14

    sxwiat idzie do przodu drzewa niech beda w puszczy bialowieskiej miasto ma sie rozwijac ekolodzy niech jada do lasu a nie chamuja rozwoj


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    chętny do życia w puszczy

    groder (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    bez zahamowań

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lol

    lol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    no debil, kto takim pozwala korzystać z sieci .... matoł do potęgi

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozwoj cofnał nas o 100 lat.Poogladac pocztówki sprzed wojny

    jeszcze nie wszystkie drogi poniemieckie zniszczyliśmy i nie wszystkie torowiska (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    Ten rozwój prowadzi do zakorkowania miasta.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pewnie licza że po zburzeniu będą mieli oszczędności w soleniu!!!

    qerf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

    !!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    KOLEJ AGLOMERACYJNA I METRO

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    BŁAGAM WAS. TYLKO NIE SPARTOLCIE TEGO TAK, ŻE TAM JUZ SIĘ NIE DA W PRZYSZLOSCI ZBUDOWAC METRA!!! DLA KAŻDEGO KTO MA ODROBINĘ WYOBRAZNI JASNYM JEST ZE WE WROCLAWIU PREDZEJ CZY POZNIEJ POWSTANIE...rozwiń całość

    BŁAGAM WAS. TYLKO NIE SPARTOLCIE TEGO TAK, ŻE TAM JUZ SIĘ NIE DA W PRZYSZLOSCI ZBUDOWAC METRA!!! DLA KAŻDEGO KTO MA ODROBINĘ WYOBRAZNI JASNYM JEST ZE WE WROCLAWIU PREDZEJ CZY POZNIEJ POWSTANIE METRO (NAJLEPIEJ ZESPOLONE Z KOLEJĄ DOJAZDOWĄ DO WROCŁAWIA). JA ROZUMIEM, ZE NIEKTÓRZY MYSLĄ TYLKO NA 5/10 LAT DO PRZODU, ALE MAM NADZIJĘ ŻE SĄ WE WROCŁAWIU LUDZIE KTÓRZY MYŚLĄ SZERZEJ?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jasne...

    Wroclawiak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Przy wrocławskich warunkach gruntowo-wodnych metro nigdy nie będzie u nas opłacalne a w niektórych miejscach w ogóle realne. Proponuje wpierw liznąć trochę na temat technologii, geologii itd. zanim...rozwiń całość

    Przy wrocławskich warunkach gruntowo-wodnych metro nigdy nie będzie u nas opłacalne a w niektórych miejscach w ogóle realne. Proponuje wpierw liznąć trochę na temat technologii, geologii itd. zanim się napisze podobne bzdury o budowie metra we wro. Ktoś kiedyś rzucił nie myśląc hasło ze zbuduje,my metro a janusze nie znające się na temacie co rusz o tym metrze ględzą...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co ten Dutkiewicz zrobił?

    jackers (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 4

    Żeby przez tyle lat być Prezydentem miasta i nic nie zrobić z takimi właśnie inwestycjami, to jest żenada. Obwodnica wschodnia przez lata nic się ne robiło, a co się dzieje w stronę Leśnicy?....rozwiń całość

    Żeby przez tyle lat być Prezydentem miasta i nic nie zrobić z takimi właśnie inwestycjami, to jest żenada. Obwodnica wschodnia przez lata nic się ne robiło, a co się dzieje w stronę Leśnicy?.
    Dlaczego nikt z tych baranów nie zainteresował się alternatywnym wjazdem do miasta od strony Blizanowic, jak ta droga wygląda, tragedia. Dutkiewicz tylko rowerzystom wchodzi w d... i którzy jeżdzą sobie jak chcą a kierowcom zabiera się ulice. Na pedalskie pojekty i śmieszne rzeżby to pieniadze ma.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ręce precz od estakady

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 1

    Należy tworzyć, a nie burzyć. Dokończyć rozpaprane inwestycje drogowe i te obiecywane od wielu lat, np wschodnia obwodnica czy Aleja Wielkiej Wyspy. Zniszczyć łatwo, odbudować znacznie trudniej, a...rozwiń całość

    Należy tworzyć, a nie burzyć. Dokończyć rozpaprane inwestycje drogowe i te obiecywane od wielu lat, np wschodnia obwodnica czy Aleja Wielkiej Wyspy. Zniszczyć łatwo, odbudować znacznie trudniej, a burzenie też kosztuje, nawet gdy jest bezsensowne.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To zrobią fachowcy z UM

    ha ha (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22

    Wyburzyć to łatwo ale kto potrafi zrobić coś lepszego, raczej z matołów inżynierii miejskiej nikt a wykonawcy z prawdziwego zdarzenia i tak w RP nie będzie

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY