Wrocławskie tramwaje całe niebieskie bez białych pasków. Powrót do tradycji?

Weronika SkupinZaktualizowano 
9 stycznia 2015. Protram w tle jest całkowicie niebieski, a fabrycznie ma białe podłużne i granatowe poprzeczne pasy. Przygotowano go pod autoreklamę MPK Tomasz Hołod
Po wrocławskich szynach mknęły do niedawna jedynie biało-niebieskie tramwaje. Teraz spotyka się też takie malowane całkowicie na niebiesko. Czy to powrót do tradycyjnych "niebieskich tramwajów" z piosenki Marii Koterbskiej, które mkną przez Sępolno, Zalesie i Krzyki? Okazuje się, że powód jest bardziej prozaiczny.

Do niedawna całkiem niebieskich tramwajów we Wrocławiu nie było. Konstale znamy z szerokich białych pasów namalowanych po boku. Niektóre z nich (105N) malowano na biało od połowy (od linii okien). Także protramy malowano na niebiesko-biało, a gdy do Wrocławia trafiły skody 16T (jeżdżą głównie na liniach 6 i 7) zamówiono podobne malowanie. Jedynie najnowsze skody są niebiesko-srebrne z kolorowymi paskami, ale i tak wpisują się w dwubarwną kolorystykę.

Ostatnio jednak coraz częściej widuje się całkowicie niebieskie starsze modele tramwajów. Konstale czy protramy mają zamalowane białe paski na karoserii. Dlaczego się je przemalowuje? – Przecież to kosztuje, a tak jak jest, jest dobrze. Te białe paski już się wpisały w miejski krajobraz. Jak tramwaj jest cały niebieski to wygląda brzydko – uważa Maciej Sieczkowski, którego spotkaliśmy na jednym z przystanków.

Jest kilka tramwajów protram WrAs przygotowanych pod autoreklamę MPK i oklejonych w tym celu folią, całkowicie na niebiesko. Pozostałe całkowicie niebieskie tramwaje są pojazdami, z których zdjęto reklamy.

– Część naszych tramwajów jest wykorzystywana jako nośniki reklamowe. Zgodnie z umowami z reklamodawcami, po zdjęciu reklamy mają oni obowiązek przywrócić powierzchnię pojazdu do stanu pierwotnego. Wtedy jeśli jest to konieczne malują pojazd ponownie, ale w taki sposób, by trzymać się kolorystyki niebieskiej z ewentualnymi białymi akcentami – mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK. Białe elementy nie oznaczają jednak, że musi być to koniecznie pasek określonej grubości. Tramwaj może być właściwie cały niebieski, a w praktyce każdy po zdjęciu reklamy i przemalowaniu może wyglądać zupełnie inaczej.

Nie istnieje żaden dokument określający sposób malowania tramwajów. Nie ma wzorów ani nawet jednego ustalonego odcienia koloru niebieskiego. – Trzymamy się jedynie tradycyjnej, niebieskiej barwy, która stała się już symbolem wrocławskich tramwajów i do której przyzwyczaili się mieszkańcy. Dodajemy też czasem białe paski – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska.

Pesy całe niebieskie

Wrocław zamówił jednak nowe tramwaje marki Pesa Twist w całkowicie niebieskiej kolorystyce, choć do wyboru było też malowanie z białymi paskami: poziomymi, czy skośnymi. Czy one też będą zakryte reklamą i dlatego nie ma sensu robić białych pasków?

– Nie, nie będziemy sprzedawać powierzchni reklamowej na nowych tramwajach. Bardzo możliwe, że zdobędziemy unijne dofinansowanie na ten projekt, a wtedy nie będziemy mogli przez kilka lat zamieszczać na nich reklam. Taki jest wymóg unii – tłumaczy Agnieszka Korzeniowska. Podobny warunek mają najnowsze skody 19T, czyli tramwaje "Plus" jeżdżące na liniach 31, 32 i 33. Nie mogą mieć przyklejonych reklam, dopóki nie skończy się okres przewidziany w umowie z unią. Minie on w 2018 roku.

A co, jeśli dofinansowania nie będzie? Wtedy miasto kupi 6 tramwajów pesy samodzielnie i nie będzie przeszkód, by okleić je reklamą. W końcu to zysk dla spółki. W zależności od modelu, za reklamę MPK pobiera rocznie 20-30 tys. zł za tramwaj. – Gdy dofinansowania nie będzie, decyzję o reklamie podejmie zarząd spółki – wyjaśnia Korzeniowska.

Pesy mają być niebieskie, bo jednolite malowanie lepiej wpisuje się w ich charakterystykę. – To nowoczesne tramwaje z prostą linią, które estetyczniej będą wyglądać pomalowane jednolicie, na ciemnoniebiesko – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska. O kolorystyce obradowała komisja przetargowa, a ostateczną wersję podpisał zarząd spółki.

Jednolicie niebieskie malowanie sprawia mniej problemów z odtworzeniem koloru nadwozia po wypadkach. Taniej i szybciej polakierować cały element na jeden kolor. Natomiast zamawiając tramwaje MPK może sobie wybrać dowolny kolor bez ponoszenia dodatkowych opłat za różne wzorki i paski.

Łyk historii, czyli kilka słów o malowaniu wrocławskich tramwajów

- Choć wrocławskie tramwaje kojarzy się powszechnie z uwiecznionym w piosence Marii Koterbskiej kolorem niebieskim, nosiły one w swojej historii bardzo różne barwy - mówi Tomasz Paszko, wiceprezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego i motorniczy wrocławskiego MPK.

Tramwaje w Breslau nigdy nie były niebieskie. Te konne, wprowadzone pod koniec XIX w., prawdopodobnie były żółte. Gdy weszły tramwaje elektryczne, malowano je różnorako w zależności od tego do jakiego przedsiębiorstwa tramwajowego należały: na różne odcienie zielonego, biało-zielono-żółto, czy też biało-czerwono-żółto. Po zjednoczeniu przedsiębiorstw w latach 20. XX w. wygląd wagonów ujednolicono, malowane były na kolor kremowy. Możemy takie malowanie zobaczyć np. na zabytkowym tramwaju Juliusz.

– Dopiero po wojnie, przed Wystawą Ziem Odzyskanych wagony liniowe pomalowano na niebiesko – wyjaśnia Tomasz Paszko. Kolorystykę podpatrzyć mieliśmy we Lwowie. Dziś we Lwowie tej tradycji już nie ma, ale we Wrocławiu się utrzymała, choć nie obyło się bez zawirowań.

– W początku lat 50. przyjęto standardowy w całej ówczesnej Polsce kolor czerwony w dolnej połowie i kremowy w górnej – oopowiada Paszko.

Niebieskie malowanie przywrócono w latach 70 na konstalach typu 102N i 102Na. Jaśniejsze białe bądź kremowe malowanie stosowano na drzwiach czy listwach. – Od około roku 1971 do końca lat siedemdziesiątych wrocławskim tramwajom przywrócono niebiesko-kremowe malowanie. Następnie do koloru niebieskiego dodano białe akcenty, które z czasem zastąpiono srebrnymi dodatkami - mówi Tomasz Paszko

Stare tramwaje "ogórki", kojarzone z modelem konstala 102Na malowane były niemal całkowicie na niebiesko. W 2009 roku zakończyły swoją "służbę", niektóre wyjeździły u nas 40 lat.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 52

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Znienawidzony Słoik

Linie 31,32,33 to już nie są "Plusy".
Nawet słoiki to wiedzą.

Pozdrawiam,
Znienawidzony Słoik

A
Anna

niech będą niebieskie,nawet z paskami,oby nie w kwiaty,ciapki itp.Wrocławian bardziej interesuje by przejeżdżały, na czas sa nie kolor.Niech będą w miarę ujednolicone

B
Bardzo słuszna decyzja.

Malowanie pojazdów komunikacji miejskiej i pociągów w te wszystkie ciapki, paski, uskoki czy fale oraz koszmarne zestawianie najohydniejszych "prawiekolorów", zyskało już w świecie miano "polskiej szkoły dizajnu".
Podpowiem, że nie jest to powód do dumy a raczej wprost przeciwnie.

M
Marcin

Nie zielone a zielono-żółte. I nie jesteście jedynym miastem gdzie tramwaje są zielone. Zielone jeżdżą w Elblągu-Pesy. I zielone tramwaje ma mieć również Olsztyn który buduje od podstaw linią tramwajową.

l
lajkonik

tradycja jest wazna. niebieskie tramwaje od wieków były w krakowie i lwowie. wrocek kontynuuje lwowskie tradycje. nalezy o tym pamiętac

x
xcc

Sr..ł pies kolor. Najważniejsze, żeby jeździły punktualnie, szybko, linii i kursów było wystarczająco dużo i żeby było w nich czysto. A z tym wszystkim jest we wrocławskim MPK poważny problem.

k
kinga

komunikacji indywidualnej autem osobowym miało jakiekolwiek znaczenie jaki będzie kolor zbiorkomu.

K
Krasnal Adamu

Mężczyzna spytany o samochód poda markę i dane techniczne. Kobieta poda kolor.
Skupin zna się na kolorach, ale np. ile skody mają członów - 3 czy 5 - lepiej jej nie pytać.

...na tramwajach...

...bardzo ważne dla Wrocławian ? A, już wiem : zaczniecie malować na tęczowo ?

---

Wejdźcie na różne fora komunikacyjne i zobaczcie, jak wiele osób dostaje spazmy właśnie z powodu malowania...

09

Przywrócić połączenie Ślężna- Biskupin. Obojętnie jakiego koloru.

A
Anita

c oz mozna sie spodziewac po glupiutkiej skupin, ona bardziej waznych tematow boi sie pisac. Moze po prostu nie umie, toz to takie proste stworzenie. Nie wie, nie zna sie ale napisze, kto zauwazy ze pisze bzdury..... tak czytam i weryfikuje te durnoty ktore ona tu wypisuje. Cos artykul dot MPK to pojawiaja sie liczne przeklamania, niesprawdzone informacje itd itd . Czy to cos jak skupin nie powinno sprzatac ulic, bo pisanie nie jest jej mocna strona.

m
m.

Przecież według urzędników tzw. prędkość handlowa tramwajów nie ma absolutnie żadnego znaczenia. Tłumacząc z urzędnikowego na nasze: komunikacja publiczna jest tzw. komunikacją socjalną, dla tych, których nie stać na auto a więc za karę będą jechać wolno. Ciekawe zatem kogo zamierzają do tej komunikacji w ten sposób przekonać. Tych, którzy prowadzą dynamiczne i aktywne życie na pewno nie, skoro nawet stojąc w korkach własnym samochodem jest wszędzie szybciej.

m
m.

No rzeczywiście temat wielkiej wagi. Komunikacja miejska we Wrocławiu jest w stanie rozkładu a oni zastanawiają się jak powinny być malowane tramwaje...

d
d112

bo w szczycie nie da się wsiąść

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3