Wrocław zabiera się za mosty Średzkie i Chrobrego

mkZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
2019 rok będzie stał we Wrocławiu pod znakiem remontów mostów na dwóch kluczowych wjazdach do Wrocławia. Generalny remont przejdą mosty Średzkie w Leśnicy, z kolei pomiędzy Swojczycami a Sępolnem powstaną nowe mosty Chrobrego. Na pierwszą inwestycję Wrocławskie Inwestycje ogłosiły właśnie przetarg. Budowę mostów Chrobrego na prezydenckim kolegium pozytywnie zaopiniowali już wrocławscy urzędnicy. Przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.

Przebudowa mostów i głównego wjazdu do Wrocławia od zachodu, czyli Legnicy i Lubina potrwa około roku. Kto podejmie się tego zadania, dowiemy się w połowie marca. Remontu nie doczekają się jednak położone równolegle do drogowych mosty tramwajowe przy pętli Leśnica. Właśnie na nie, podczas remontu zostanie przekierowany ruch samochodowy i pieszy.

Pomysł generalnego remontu mostów nie jest jednak nowy. Jeszcze jesienią 2016 r. miasto zleciło wykonanie projektu modernizacji. Ten za blisko 150 tys. zł wykonała wrocławska firma PBW Inżynieria. Jak podkreślali wówczas miejscy urzędnicy, przeprawa wymaga kapitalnego remontu w związku z ponadnormatywnymi obciążeniami, które powodują jeżdżące przez nią ciężarówki, o masie przekraczającej nierzadko 40 ton. W efekcie, konstrukcja nośna ma rysy, ubytki betonu. Uszkodzenia nie ominęły także izolacji.

Wykonawca przebudowy mostów będzie musiał opracować także tymczasową organizację ruchu. Jedno jest pewne - nie obejdzie się bez korków. Tych którzy będą chcieli ominąć jeszcze większe niż zazwyczaj korki w Leśnicy, obwodnica wyprowadzi aż do ronda przy ul. Granicznej, a dalej na zakorkowane rondo przy autostradowej obwodnicy Wrocławia.

Rozwiązaniem byłoby oddanie do użytku tzw. Alei Stabłowickiej - łącznika obwodnicy Leśnicy z ul. Kosmonautów na wysokości szpitala przy ul. Fieldorfa. Pierwotnie prace nad nim miały ruszyć w marcu tego roku i zakończyć się w czerwcu przyszłego, jednak jeszcze nie ruszył przetarg.

W najbliższych dniach Wrocławskie Inwestycje ogłoszą także przetarg na budowę nowych mostów Chrobrego pomiędzy Swojczycami a Sępolnem. Budowa potrwa rok i jeśli przetarg pójdzie zgodnie z planem, zakończy się w drugiej połowie przyszłego roku. Ta inwestycja także została zaplanowana jeszcze za kadencji Rafała Dutkiewicza.

Nowe mosty powstaną po zachodniej stronie obecnych mostów (po lewej stronie jadąc z Sępolna w kierunku Swojczyc) nad kanałami Odry: powodziowym i żeglugowym. Nowe mosty Chrobrego obsłużą nie tylko ruch samochodowy, ponieważ w konstrukcję wbudowane zostanie wydzielone torowisko, po którym będą poruszały się także autobusy komunikacji miejskiej.

Same tramwaje mostem na razie jeździć nie będą, bo budowę całego 1,5-kilometrowego torowiska od pętli Sępolno do przyszłej pętli przy ul. Bazaltowej na wysokości osiedla Olimpia Port obejmie inny przetarg. Koncepcję całej trasy poznamy jeszcze tej zimy. Wiadomo jednak, że tramwaje pomiędzy pętlą Sępolno a ul. Bazaltową zatrzymają się trzy razy - przy skrzyżowaniu z ul. Mydlaną, na wysokości bazy paliwowej Orlenu i przy skrzyżowaniu z ul. Magellana. Torowisko prowadzić będzie północną stroną ul. Mickiewicza i początkowym fragmentem ul. Swojczyckiej. Na drugą stronę ulicy tramwaje będą przejeżdżały tuż za skrzyżowaniem ul. Swojczyckiej z Mydlaną.

Budowa nowych mostów - według wstępnych szacunków - będzie kosztowała ok. 80 mln zł. Co stanie się ze starymi mostami? Najprawdopodobniej zostaną wyburzone, jak jednak podkreślał jeszcze w styczniu Mariusz Konecki, kierownik projektu we Wrocławskich Inwestycjach, ostatecznej decyzji i zgody na rozbiórkę jeszcze nie ma. Jeden z pomysłów zakładał pozostawienie ich dla ruchu pieszego i rowerowego, ale ze względu na pogarszający się stan przeprawy, ta i tak musiałaby przejść gruntowny remont. To z kolei wiązałoby się z wydaniem przez miasto nawet kilkunastu milionów złotych.
– Most cały czas będzie niszczał. Degraduje się pod wpływem wilgoci i własnego ciężaru, ponieważ został wykonany w żelbetu w starej technologii – wyjaśnia Mariusz Konecki.

Podczas budowy nowej przeprawy, stary most będzie wykorzystywany także dla pojazdów obsługujących budowę. To z kolei pozwoli miastu zaoszczędzić 8 mln zł, bo tyle kosztowałoby wybudowanie tymczasowego mostu. Podczas budowy nowych mostów Chrobrego, kierowcy będą jeździć starymi tak jak dotychczas.

Projekt nowych mostów od maja ubiegłego roku przygotowuje firma Sweco Engineering. Miał być gotowy latem tego roku. Tak się jednak nie stało, ponieważ w tym czasie zmieniły się przepisy prawa wodnego. Według nowych wytycznych, most musi zostać zbudowany znacznie wyżej, bo aż 7 metrów nad lustrem wody. Wcześniejsze przepisy mówiły o 5,25 m. Zmiany trzeba teraz uwzględnić w projekcie.

Materiał oryginalny: Wrocław zabiera się za mosty Średzkie i Chrobrego - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 39

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
r
rei

Pierwsze informacje na łamach "Gazety Wrocławskiej" dotyczące mostów Chrobrego to wskazanie na termin do końca 2017r. prac Sweco Engineering sp. z o.o. nad projektem. Okazało się, że przedłużono o pół roku, potem o kolejne miesiące bo międzynarodowa firma projektowa o obrotach rzędu kilku mld E rocznie nie zauważyła prac resortu nad zmianami w prawie i nowymi wymogami dotyczącymi mostów (zapewne monitorowali w tym czasie inny resort np. MON lub MSZ). Jeśli wszystko będzie dalej w tym tempie się ślimaczyć to nowe mosty będą w 2027 a linia tramwajowa w 2032 roku.

zgłoś
B
Budowlaniec

I jak zwykle urzędnicy ogłaszają nieprzygotowany przetarg, brak decyzji środowiskowej, brak projektu budowlanego, brak podstawowych uzgodnień i ten czas wykonania projektu, uzyskania ZRiD i wybudowania kontraktu wynoszący 16 miesięcy.Moje gratulacje. Ciekawe czy znajdzie się szlenic, który złoży ofertę a jak się znajdzie to jaka będzie cena. No cóż nowy Prezydent ale stare przyzwyczajenia

zgłoś
A
Andrzej

będzie się szybciej dojeżdżało do stojących w korku na mickiewicza, najlepiej tym wydzielonym torowiskiem dla autobusów

zgłoś
A
Andrzej

coś palisz koleżko?

zgłoś
p
pocototo

To jakaś (PO)stępująca (PO)mroczność (PO)tylicy z tym (PO)?

zgłoś
G
Gość

Aż serce rośnie czytając takie artykuły! Jestem niesamowicie szczęśliwy, że mogę mieszkać w takim mieście jak Wrocław!! Powodzenia w budowaniu! Oby nie było żadnych niespodziewanych trudności!

zgłoś
a
asd

???

zgłoś
a
aa

i z zakazem wjazdu :) to bylby projekt!

zgłoś
j
jareck

z sygnalizacją świetlną

zgłoś
J
Ja

Szkoda juz mi naprawde czytac tych bzdur. Nie chodzi tu o ten artykuł ale o klamstwa urzednikow miejskich juz cieszymy sie z budowu aleji wielkiej wyspy , obwodnicy wschodniej lacznika wojnowa i dlugoleki i odcinek przez wysoka do A4 teraz na moscie sredzkim co powstanie ? Sciezka rowerowa czy bus pas? Doleja 40 cm asfaltu i beda sie chwalic tak jak "nasz" prezydent jak to spelnil. Jedna ze 100 obietnic i na jagodnie komunikacja miejsca dziala w 100 % hubska wiadomo kiedys sie otworzy... ale wiadukt na pulawskiego ile byl zamknietu ? Co tak ciezko bylo go poszerzyć przez tyle miesiecy jest tam tak wąsko ze tramwaj z ciezarowka na raz nie przejada a te mosty chrobrego kiedy powstana? Nie ma tam zadnego wazniaka co to zablokuje? tak jak na wysokiej kupili grunty za grosze wybudowali domy za ponad milion zl wiedzac ze bedzie tam obwodnica i co??? Nie chca obwodnicy maja kase kolesi w radzie i koles kolesiowi pomaga proste. Gruntu na spolecznym juz sprzedaliscie ? Dobra kasa do wziecia nie? Bedzie hotelik czy galeria a kierowcy w zamian na hulajnoge. Chcecie cos zrobic w tym miescie to wejdzcie zapoznajcie sie z mapa wroclawia prosty przyklad ul. Koszycka w wzdłuż torow nic tam nie ma wylac tylko asfalt ale po co...

zgłoś
G
Gość

Odbiory to jest istne duńskie kino. Wiosną 70% nawierzchni trzeba będzie łatać. I tak w kółko.

zgłoś
T
TomAsz

Czytając tytuł: "Wrocław zabiera się za mosty Średzkie i Chrobrego", odniosłem wrażenie, że i te mosty podziela los kładki nad Grabiszyńska, czy też wiaduktów na pl. społecznym. A tym czasem to będzie remont. :) Oby tylko te remonty nie poszły w ślad za "remontem Hubskiej", gdzie nowa jezdnia i torowisko powinno służyć mieszkańcom od jesieni ubiegłego roku, a tym czasem... . :/ Tak więc, moi drodzy urzędnicy (ponoć odpowiedzialni za to miasto) przeprowadzacie jeden remont dobrze, a nie kilka które będą trwały wieczność, tylko dlatego, że miasto nie ma pieniędzy (bo kasa świeci pustkami) i nie jest w stanie zapłacić godnych pieniędzy na remont.

zgłoś
S
Siedząc na sedesie

Czy te mosty (średzkie) nie były remontowane 2 lata temu?

wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,20594196,kolejne-wroclawskie-mosty-do-remontu.html (Magdalena Kozioł 25 sierpnia 2016, 13:00)

"Miasto postanowiło nie tylko wzmocnić ich konstrukcję i naprawić nawierzchnię, ale również ułatwić życie pieszym i rowerzystom. Firma, która przygotuje dokumentację, musi zaprojektować ścieżki rowerowe po południowej stronie i połączyć nimi ul. Średzką i Kosmonautów z przedłużeniem do ul. Jeleniogórskiej. Trasa dla jednośladów zostanie zaplanowana również po północnej stronie przeprawy. Urzędnicy zastrzegają, że jeżeli nie uda się mostu poszerzyć, to miłośnicy rowerów dostaną do dyspozycji ścieżkę umocowaną na specjalnych wspornikach. (...) Mosty Średzkie, które w 2017 r. pójdą do gruntownego remontu, są kolejnymi przeprawami, w które teraz inwestuje miasto. Z końcem września zakończyć ma się modernizacja mostów Uniwersyteckich, która kosztuje niecałe 5 mln zł. W przyszłym roku drogowcy przeniosą się na mosty Pomorskie."

zgłoś
K
Ketonal

Strach się bać dać wam coś dużego do wybudowania, niech ma to trwać 5 lat to się okaże, że według kosztorysu miało kosztować 1 mln zł a po 5 latach 2 mld. Jakoś inne firmy sobie radzą a budują budynki które kosztują z grubsza i 2 razy więcej niż taki most.

zgłoś
m
mamam

Mosty to za mało trzeba postawić ronda przed i za mostami chrobrego

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3