Wrocław: Ślimaczy się budowa ekspresowych dróg do Warszawy i Poznania

Magdalena Kozioł
Udostępnij:
Nie ma nadziei, by S5 do Poznania powstała na Euro. Dopiero za trzy lata dojedziemy szybciej do stolicy

Kiedy zacznie się budowa drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Poznania? Dziś Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu ogłosi, przy którym z wariantów przebiegu tej trasy przyroda ucierpi najmniej.

- Jeżeli w ciągu tygodnia nie pojawią się żadne odwołania, RDOŚ wyda decyzję środowiskową. Będziemy mogli wtedy ogłosić przetarg na projekt budowlany - tłumaczy Michał Nowakowski, specjalista ds. komunikacji społecznej z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To dobra wiadomość dla kierowców, ale nie mogą oni liczyć, że niespełna 50-kilometrowa trasa zostanie oddana przed Euro. Prace mają ruszyć na początku 2011 r., a zakończą się w grudniu 2012 r. Na otarcie łez kibicom zafundowano remont drogi krajowej nr 5.

Choć prace na terenie województwa wielkopolskiego są bardziej zaawansowane niż u nas, to nie ma szans, by i tam cieszyć się jazdą pod całej drodze ekspresowej S5. Stanie się to możliwe, ale tylko między Gnieznem a Poznaniem. Ten odcinek, który oddzielnie budują dwie firmy, ma być oddany do użytku w czerwcu 2012 r.

- Prace już trwają - zapewnia Marcin Kucharczak z poznańskiego oddziału GDDKiA.

We wtorek, 3 sierpnia, plac budowy na niemal 30-kilometrowej trasie Bojanów - Rawicz - Korzeńsko został przekazany konsorcjum firm: Alpine Bau GmbH, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska. Robotnicy zaczną prace w przyszły wtorek. Skończą je dopiero w październiku 2012 r. Już wiadomo, że odcinek z Mielna do Gniezna zostanie otwarty w grudniu 2012 r., z Poznania do Kaczkowa zaś - dopiero w lipcu 2013 r.

Nie lepiej sytuacja wygląda na drodze ekspresowej S8 z Wrocławia do Warszawy. Gdyby powstała na czas, moglibyśmy dojechać do stolicy nawet w cztery godziny. Na 22-kilometrowej trasie z Wrocławia do Oleśnicy trwają prace przygotowawcze. Roboty ruszyć nie mogą, bo wcześniej powinien być zatwierdzony drugi już raport o wpływie tej inwestycji na środowisko. Prace wstępne trwają również na odcinku z Oleśnicy do Sycowa.

Tomasz Dereń, menedżer projektu z firmy Skanska, tłumaczy: - Czekamy na pozwolenie na budowę. Wszystko skończymy w maju 2012 r.

449 mln będzie kosztowało zbudowanie drogi S8 z Wrocławia do Oleśnicy

Optymizmem nie napawa postęp prac w Wielkopolsce. Pod koniec czerwca ogłoszono przetarg na odcinki: Syców - Kępno, Kępno - Wieruszów i Wieruszów - Walichnowy. Ma być oddany w lutym 2013 r.

Jeszcze gorzej jest w województwie łódzkim, gdzie część drogi jest dopiero w fazie projektowania. Na Mazowszu S8 budowę rozpoczęto, ale na kilka fragmentów nie rozstrzygnięto przetargów. Dziś wydaje się, że szybciej do Warszawy będziemy podróżować dopiero za 3 lata.

Posłowie PiS-u chcą wydłużyć S5

Ma ona mieć dodatkowe 110 km i prowadzić z Wrocławia do granicy czeskiej. Posłowie PiS-u, Waldemar Wiązowski i Wiesław Kiljan, zamierzają napisać do premiera Tuska list, by trasę relacji Wrocław - Boboszów wpisał w skład jednego z europejskich korytarzy transportowych.

Będą w tej sprawie rozmawiać z dolnośląskimi parlamentarzystami różnych opcji politycznych. Chcą stworzyć lobby, by droga powstała po 2013 r. za unijne pieniądze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sedov
Droga Wrocław-Boboszów to nie S5! Tylko (przyszła) S8 + droga krajowa nr 33.
Druga sprawa to taka, że jak wolno idzie budowa dróg ekspresowych na "nizinach" - strach pomyśleć jak będzie w górach!... np: przebicie się ekspresówką przez miejscowość Bardo ..może tunel!?
Przebicie się przez Karkonosze w Jakuszycach na drodze S5... itp.
Problemy są już z budową drogi S69 do miejscowości Zwardoń... ostatnio chwalili się zakończeniem budowy tunelu "Emilia"! sic! 678 metrów długość...
d
danny
Ta droga jest bardzo potrzebna. Zeby dojechac gdziekolwiek na poludnie Europy trzeba przebijac sie bardzo niebezpieczna 8 do Klodzka i dalej do Czech.
S
Szymion
Nie ma takiej trasy !!! ->>> "...trasie Bojanów - Rawicz - Korzeńsko ..." miejscowość nazywa się BOJANOWO a nie BOJANÓW!!
S
Szymion
Nie ma takiej trasy !!! ->>> "...trasie Bojanów - Rawicz - Korzeńsko ..." miejscowość nazywa się BOJANOWO a nie BOJANÓW!!
s
smok telesfor
zgadzam się z posłami PIS. S5 czy S8 powinna być "dociągnięta" do granicy. Bezapelacyjnie. Droga na Kudowę to koszmar komunikacyjny i "rosyjska ruletka".
o
ol
za 3 lata to zupełnie niemożliwe
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie