Wiadukty w Piechowicach zatrzymały pociągi. Nikt nie chce ruin na własność

Rafał Święcki
Ten wiadukt, zdaniem ekspertów, może się zawalić. Nie wiadomo, kto powinien go rozebrać Rafał Święcki
Nie ma właściciela wiaduktów w Piechowicach, które grożą zawaleniem i nie wiadomo, kto powinien je rozebrać. To te rudery zablokowały przejazd pociągów na części linii Jelenia Góra - Szklarska Poręba. Burmistrz Piechowic uważa, że samorząd nie jest właścicielem żadnej z zaniedbanych konstrukcji. Do wiaduktów nie przyznają się też kolejarze i jeleniogórskie starostwo.

Czarne chmury zawisły nad linią kolejową Jelenia Góra - Szklarska Poręba. Informowaliśmy już o zamknięciu części tej trasy zaledwie 10 dni po zakończeniu modernizacji. To nie koniec problemów. Teraz okazało się, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za wiadukt w Piechowicach, którego zły stan techniczny był przyczyną zamknięcia linii.

Zobacz: Zamknięto trasę kolejową wyremontowaną za miliony. 10 dni po hucznym otwarciu..

Budowlę trzeba pilnie rozebrać. Zabezpieczenia wymaga też drugi wiadukt, znajdujący się kilkaset metrów dalej.
Burmistrz Piechowic uważa, że samorząd nie jest właścicielem żadnej z zaniedbanych konstrukcji. Do wiaduktów nie przyznają się też kolejarze i jeleniogórskie starostwo.

Do niedawna gmina Piechowice zachowywała się jak właściciel tych budowli. Zleciła ich przeglądy i założyła tzw. książki obiektów. Dzięki temu wyszło na jaw, że grozi im zawalenie.

- Ponieważ oba wiadukty są w ciągu dróg gminnych, wysnuto wniosek, że ich właścicielem jest gmina. Nasz pracownik nie ustalił prawidłowo, do kogo naprawdę należą, tylko uznał, że należy podjąć jakieś działania. Ta osoba nie pracuje już w urzędzie - tłumaczy Witold Rudolf, burmistrz Piechowic, który sam zaczął badać sprawę własności wiaduktów. Nie znalazł żadnych dokumentów potwierdzających, że jest to gminny majątek. Według niego, obie konstrukcje powinny być w bazie własności PKP.
- Okazuje się, że gdy Niemcy budowali linię, musieli postawić wiadukty, by tory nie przecinały istniejących już wtedy dróg. Są to konstrukcje kolejowe - dodaje burmistrz.

Kolejarze jednak umywają ręce. - To wiadukty drogowe i kolej na pewno nie jest ich właścicielem - zapewnia Mirosław Grabiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PLK w Wałbrzychu.

Jego zdaniem, przyczyną nieporozumień może być bałagan jeszcze z czasów PRL-u. Własnościowy spór nie ułatwi szybkiego powrotu pociągów na linię. Jeszcze w ubiegłym tygodniu gmina deklarowała znalezienie wykonawcy i jak najszybszą rozbiórkę. A teraz nie zamierza wydawać na to ani grosza. Poinformuje jedynie o problemie reprezentantów Skarbu Państwa - urząd wojewódzki i jeleniogórskie starostwo. Wojewoda zdecyduje, kto będzie zarządcą wiaduktów. Tak było w przypadku mostu w Marciszowie, który po zawaleniu się, przez wiele miesięcy nie miał właściciela.

Most czekał trzy lata
Ponadstuletni most w Marciszowie runął, gdy wjechała na niego 12-tonowa ciężarówka z drewnem. Do katastrofy doszło jesienią 2008 roku. Wówczas także nikt nie chciał się przyznać, że jest właścicielem przeprawy. Gmina co prawda wcześniej ustawiała przy niej znaki i wykonywała drobne prace, jednak po sprawdzeniu w ewidencji okazało się, że nie jest właścicielem. Wojewoda uznał, że mostem powinno zarządzać starostwo kamienno-górskie. Po kilku latach starań o pieniądze, w 2011 roku powiat odbudował most. Kosztowało to ponad 2 mln złotych.

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

nikt nie będzie poszkodowany i nie można ich oskarżyć o kradzież.

m
mk

to to forum gdzie tolerują tylko jedyne słuszne poglądy czyli kaczystowsko-pisowski bełkot widzący wszędzie spiski a wszelką krytykę konsekwentnie usuwa ?

J
Jan

Jeśli nie ma dokumentów to nie ma własności. Proste. Wiadukty to nie jedyne elementy infrastruktury kolejowej które popadają w ruinę z powodu zaniedbań kolejarzy. Wystarczy popatrzeć jak opłakany jest choćby stan stacji kolejowych na tej linii. Perony wyremontowali ale rozsypujących się budynków już nie. Czy PKP też zacznie wciskać kity że budynki należą do gmin?

z
zorientowany

Tunel podobno też jest w fatalnym stanie, a PKP nie uwzględniły go w remoncie bo cięły koszty jak mogły. Daję głowę że w przypadku wiaduktu też chodziło o zaoszczędzenie kasy. I efekt mamy. Czy PKP zrobiła kiedyś coś bez fuszerki? Prowadnice w szklarksiej Porebie też montowali w nocy już po otwarciu ruchu, bo nie wyrobili się w czasie. Taka robota...

...

zlikwidujmy?

e
ekhhh

Po wiadukcie samochody nie jeżdżą od lat.

d
dw

a skąd ta wiedza jakie są dokumenty i po co został wybudowany wiadukt? I nagle mnóstwo plusów za komentarzem... Coś mi tu pachnie burmistrzowym PR

ł
łoj tam

Co za.... wiadukt nie dlatego się degraduje że pociągi pod nim jeżdzą, tylko dlatego, że idzie po nim ruch samochodów. Komu służy, niech ten to utrzyma. Drogi gminne ? Gmina niech się stara. A jak ich nie chce, to zawsze ludzie mogą jeździć (tylko) koleją.
W każdym razie ludzie wtedy szybko "docenią" burmistrza.

B
Bronio

A moze ten zwolniony pracownik uratowal czyjes zycie w przpadku gdyby kiedys wiadukt sie zawalil? Co na to wladza, takich mamy "gospodarzy" w kraju i regionie. Ale jest szansa.Kto stanie na czele komitetu ds. wiaduktu bedzie bohaterem nastepnych wyborow.Naprzod politycy.

K
Katarz

Sawicka wie co mówiła .Trzeba zlikwidować PO i wiadukt.

J
Jan

urzednikow i politykow PO, ktorzy przemawiali na uroczystym otwarciu w Szklarskiej Porebie.

...

"Nie ma właściciela wiaduktów w Piechowicach, które grożą zawaleniem i nie wiadomo, kto powinien je rozebrać."
Ale jak pieniądze w banku są niczyje (bo właściciel umarł), to skarb państwa jakoś wie jak je zagospodarować...

z
zibi

jak chcesz droga nad torami po wiaduktcie jechac to czyj jest wiadukt, koleii czy tego kto chce go wybudowac. Jak widac po tej 15 co Ci plusow nawalia to mi smutno ze w naszym kraju jest tylu niedoksztalconych. Tunel jest PKP ale do zawalenia to ma tyle lat ze przezyje Ciebie

a
adi

Wiadukt jest tego na kogo wskazują dokumenty. Kolej już nie raz próbowała spychać na barki gmin swoje problemy i fuszerki. Wiadukt został wybudowany wraz z torami, po to żeby pociągi przejeżdżały skrzyżowanie bezkolizyjnie więc oczywiste jest, że nalezy do infrastruktury kolejowej.

w
wrocek

Za chwilę okaże się, że tunel przed Szklarską Dolną, który ponoć też się sypie i pominięto go w remoncie, też nie jest PKP...

Dodaj ogłoszenie