We Wrocławiu będzie pięć nowych stacji kolejowych

    We Wrocławiu będzie pięć nowych stacji kolejowych

    Zdjęcie autora materiału

    Marcin Walków

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Kolej aglomeracyjna ma połączyć Wrocław i podwrocławskie miejscowości, by zapewnić wygodny dojazd do pracy i szkół, kursując docelowo co 30 minut.

    Kolej aglomeracyjna ma połączyć Wrocław i podwrocławskie miejscowości, by zapewnić wygodny dojazd do pracy i szkół, kursując docelowo co 30 minut. ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Pięć nowych przystanków kolejowych ma powstać do 2020 roku we Wrocławiu - ogłosił dziś marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski. To część projektu wrocławskiej kolei aglomeracyjnej. Pociągi mają się zatrzymywać na nowych stacjach Wrocław Szczepin, Wrocław Ołbin, Wrocław Karłowice, Wrocław Sobieskiego i Wrocław Maślice.
    Kolej aglomeracyjna ma połączyć Wrocław i podwrocławskie miejscowości, by zapewnić wygodny dojazd do pracy i szkół, kursując docelowo co 30 minut.

    Kolej aglomeracyjna ma połączyć Wrocław i podwrocławskie miejscowości, by zapewnić wygodny dojazd do pracy i szkół, kursując docelowo co 30 minut. ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Wrocław Szczepin - stacja powstałaby przy ulicy Długiej, obok Tesco - dojazd do Wrocławia Głównego, Nadodrza, Psiego Pola.
    Wrocław Ołbin - stacja planowana jest przy ul. Rychtalskiej - dojazd do Wrocławia Głównego, Nadodrza, Psiego Pola.
    Wrocław Karłowice - przystanek znalazłby się przy ul. Czajkowskiego, między Nadodrzem i Psim Polem na trasie do Trzebnicy i Oleśnicy - dojazd do Wrocławia Głównego, Nadodrza, Psiego Pola.
    Wrocław Osiedle Sobieskiego - niedaleko szkoły przy ul. Wilanowskiej - dojazd do Wrocławia Głównego, Nadodrza, Psiego Pola.
    Wrocław Maślice
    - w rejonie ul. Głównej. Stąd można by dojechać do stacji Wrocław Pracze, na Stadion, jak i na Kuźniki, Muchobór i do centrum miasta.

    - Złożyliśmy do PKP Polskich Linii Kolejowych postulat, by remontując linie kolejowe, wzięły pod uwagę budowę takich przystanków - mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

    Wśród tras, które na pewno zostaną wyremontowane do 2020 roku, Michalak wymienia przede wszystkim dwie: linię do Świdnicy przez Bielany Wrocławskie i Sobótkę oraz z Wrocławia Sołtysowic do Jelcza-Laskowic przez Wrocław Wojnów i Miłoszyce.

    - W przyszłym miesiącu otrzymamy wycenę kosztu rewitalizacji tych linii - dodaje. W ciągu najbliższych lat samorząd województwa planuje wydać na remonty i rewitalizację linii kolejowych 272 mln zł.

    Od 2013 roku z przejazdów pociągami Przewozów Regionalnych i Kolei Dolnośląskich w granicach Wrocławia bezpłatnie może korzystać każdy, kto ma bilet zakodowany na Urban Card lub papierowy, ważny co najmniej 24 godziny.

    Już teraz podróż pociągiem z Psiego Pola do Wrocławia Głównego zajmuje około 20 minut, czyli blisko kwadrans krócej niż samochodem lub autobusem. Tą trasą jeździ 17 par pociągów aglomeracyjnych, czyli 17 pociągów do centrum miasta i 17 pociągów w kierunku Oleśnicy, a także kolejne 13 par w kierunku Trzebnicy.

    Podobnie długo trwa podróż ze stacji Wrocław Pracze do centrum Wrocławia - ta jednak pozwala oszczędzić nawet pół godziny. Tu również jeździ 17 par pociągów.

    Z Brochowa do Wrocławia Głównego już dziś można dojechać jednym z 18 pociągów z Oławy lub 13 z Jelcza-Laskowic. Z Wrocławia Zachodniego i Grabiszyna - 16 par pociągów z Wałbrzycha, kolejnych 5 ze Świdnicy i Dzierżoniowa. Mieszkańcy Osobowic i Popowic, jadąc do centrum, mogą wsiąść w jeden z 17 pociągów jadących z kierunku Obornik Śląskich i Rawicza.

    Kolej aglomeracyjna ma połączyć Wrocław i podwrocławskie miejscowości, by zapewnić wygodny dojazd do pracy i szkół, kursując docelowo co 30 minut.

    - Już teraz 75 proc. przewozów kolejowych na Dolnym Śląsku dotyczy właśnie aglomeracji wrocławskiej. Gdyby ci wszyscy pasażerowie zamiast pociągu wybrali samochód, na ulicach Wrocławia przybyłoby 20 tys. aut każdego dnia - podkreśla Michalak.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (198)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    propozycja

    DoDo Marmarosa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

    Wrocław-Jagodno proszę

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gnoje

    Gluszyca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

    Oddajcie poranny pociąg Wałbrzych - Kłodzko, gnoje !!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pomysł może i dobry

    ja. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 10

    tylko żeby sie nie okazało ze z pociągu zrobią tramwaj ,-co 2 minuty przystanek

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak to jest?

    Rabbi.T (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 8

    Władze Wrocławia marzą o porządnej koleji aglomeracyjnej, a w samym centrum miasta niszczeje niewykorzystany duży dworzec - Dw. Świebodzki.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dworzec Świebodzki nieopłacalny

    lubczyk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

    Dworzec Świebodzki nie jest dworcem przelotowym więc przywrócenie go do życia jest chyba nieopłacalne. Jedyna działalność w tym miejscu, to targowisko, bo z tego jest tam jedynie kasa.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Świebodzki

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Dlatego ten dworzec powinien być hubem metra naziemnego

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W swoim czasie PKP PLK za rewitalizację

    Anarchol'68 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 9

    szlaku kolejowego z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę policzyły sobie jakieś iście horrendalne kwoty, sięgające setek milionów złotych - w najtańszym wariancie 240 milionów, a w najdroższym nawet...rozwiń całość

    szlaku kolejowego z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę policzyły sobie jakieś iście horrendalne kwoty, sięgające setek milionów złotych - w najtańszym wariancie 240 milionów, a w najdroższym nawet pół miliarda!

    Tymczasem, co prawda trzykrotnie krótszą, linię kolejową od stacji Wrocław Psie Pole do Trzebnicy w latach 2008 - 2009 udało się ponownie uruchomić kosztem złotych wszystkiego bodaj ośmiu milionów - czyli z prostego wyliczenia wynika, że doprowadzenie linii do Świdnicy do stanu umożliwiającego poruszanie się po niej szynobusów, w wariancie minimum nie powinno kosztować więcej niż 25 milionów złotych, może trzydzieści z uwzględnieniem odbudowy rogatek na skrzyżowaniach tej linii z co ruchliwszymi drogami, a ewentualne podnoszenie standardu i rozbudowę można rozłożyć na następne lata...

    Główny problem przy rewitalizacji tej linii stanowi kolejowa spółka PKP PLK, trzepiąca z niej kasę za wożenie po niej niemożliwych do przetransportowania drogami ładunków granitu z kamieniołomów w Strzeblowie i z tego względu uniemożliwiająca wojewódzkiemu samorządowi jej przejęcie - której zarząd jednak za "całkowicie bezzasadne" uważa podjęcie na niej jakichkolwiek prac modernizacyjnych, w miarę jej degradacji jedynie ograniczając dopuszczalną prędkość ruchu do coraz niższych wartości, ostatnio wręcz "imponujących" 10 km/godz....
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie masz racji

    ufo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

    Na Trzebnicę nie trzeba było budować kosztownych wiaduktów, tutaj trzeba będzie, żeby reaktywacja miała sens. A to już są ogromne koszty. Nie sądzę, żeby się opłacało, bo Sobótka to małe...rozwiń całość

    Na Trzebnicę nie trzeba było budować kosztownych wiaduktów, tutaj trzeba będzie, żeby reaktywacja miała sens. A to już są ogromne koszty. Nie sądzę, żeby się opłacało, bo Sobótka to małe miasteczko, a do Świdnicy zawsze będzie szybciej przez Jaworzynę.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W swoim czasie PKP PLK za rewitalizację

    Karol78 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    Zmniejszanie prędkości do absurdalnych wartości bez wizji odbudowy, co cechuje na wielu liniach zarządców, to dowód na potrzebne zmiany w zarządzaniu. Tory w Polsce stracić jest łatwo, ale (poza...rozwiń całość

    Zmniejszanie prędkości do absurdalnych wartości bez wizji odbudowy, co cechuje na wielu liniach zarządców, to dowód na potrzebne zmiany w zarządzaniu. Tory w Polsce stracić jest łatwo, ale (poza PKM) zbudować zasadniczo nowe - niemożliwe.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na wałbrzych - kłodzko też coraz mniej pociągów

    Leszek z Wałbrzycha (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15

    Czy rolą marszałka jest organizowanie transportu miejskiego we Wrocławiu czy na całym Dolnym Sląsku?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kury

    na (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

    Radom,a jak się uda to Nowa ruda!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Swojczyce

    Anna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 9

    A co by szkodziło przywrócić Wrocław Swojczyce? Świetna baza wypadowa na wycieczki do lasu w okolicach Chrząstawy i Minkowic, a dla mieszkańców Swojczyc i nowego osiedla - szybki dojazd do centrum...rozwiń całość

    A co by szkodziło przywrócić Wrocław Swojczyce? Świetna baza wypadowa na wycieczki do lasu w okolicach Chrząstawy i Minkowic, a dla mieszkańców Swojczyc i nowego osiedla - szybki dojazd do centrum Wrocławia oraz na Karłowice.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Strzelin

    Bartek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    Ciekawe kiedy zajmą się Strzelinem? O 11:35 jedzie szynobus spalinowy nowy od PESY, ale co z tego jak ludzi tyle i każdy siedzi na kimś praktycznie. Nie lepiej puścić jakiś większy skład?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ot tak

    Bartek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    nyndza, wisz?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie dasię

    amor (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Szynobus jedzie do Kudowy i KD mają w d..ie, że ludzie po drodze tłoczą się jak sardynki w puszce. Najważniejsze że wrocławiaczki mają wygodne miejsca siedzące. Kolejka turystyczna dla wrocławian i...rozwiń całość

    Szynobus jedzie do Kudowy i KD mają w d..ie, że ludzie po drodze tłoczą się jak sardynki w puszce. Najważniejsze że wrocławiaczki mają wygodne miejsca siedzące. Kolejka turystyczna dla wrocławian i tylko dla nich.

    Podziękuj obecnemu prezesowi KD za takie pomysły.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Za PRLu podróż trwała ok. 30 minut

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 1

    Wielkie mi halo, od lat nic się nie robi na torach tylko zmniejsza prędkość. Teraz raptem cokolwiek, a ile przy tym dymu i propagandy.
    Rzygać się chce.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wrocławskie złodzieje nastawione tylko na okradanie Dolnego Śląska

    mieszkaniec Dolnego Śląska (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 4

    Warszawa, Kraków, Gdańsk dokładają do swojej kolei aglomeracyjnej. A wy co? Nie dajcie nawet złotówki, bo całą kasę przebimbaliście na rozrywki dla plebsu.

    "Wrocławianie statystyk Kolei...rozwiń całość

    Warszawa, Kraków, Gdańsk dokładają do swojej kolei aglomeracyjnej. A wy co? Nie dajcie nawet złotówki, bo całą kasę przebimbaliście na rozrywki dla plebsu.

    "Wrocławianie statystyk Kolei Dolnośląskich nie podniosą, bo kolei aglomeracyjnej jak nie było, tak nie ma. Pan wie dlaczego?

    - Bo władze miasta chciałyby mieć wszystko za darmo. Chciałyby, żeby ktoś tę kolej za nich zrobił. A tak się nie da. Kolej aglomeracyjna jest tylko pustym hasłem, tak jak do niedawna metro czy metrobus. Szkoda, bo wrocławianie chętnie przesiedliby się do pociągów. Bez zaangażowania Wrocławia na nic zdadzą się kolejne analizy, koncepcje i spotkania w tej sprawie. Lata już minęły. Tu trzeba konkretnych działań.

    Jakich?

    - W budżecie Wrocławia musi znaleźć się pozycja "kolej aglomeracyjna" i pieniądze. Miasto powinno dopłacać do przewozów pasażerskich, tak jak robi to Warszawa, dokładając się do Szybkiej Kolei Miejskiej, czy samorządy wspierające SKM Trójmiasto."

    Więcej: http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,19595603,miasto-tylko-deklaruje-a-nic-nie-robi-dla-kolei-aglomeracyjnej.html

    Oddaliście już marszałkowi ukradzione 50 mln na swoją obwodnicę?zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo