Urbancard w pociągach. Nie udało się osiągnąć porozumienia

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Miasto ogłosiło w maju, że nie będzie przedłuży umowy ze spółkami kolejowymi na honorowanie Urbancard w przejazdach koleją na terenie Wrocławia. Były kolejne oferty, ale negocjacje kończyły się fiaskiem. W czwartek kolejarze zaczęli informować pasażerów o nowych warunkach, jakie będą obowiązywać od lipca. Miasto natomiast proponuje swój nowy bilet miesięczny. W efekcie pasażerowie zapłacą więcej.

Koniec przejazdów pociągami na Urbancard. Zgodnie z zapowiedziami Koleje Dolnośląskie na tydzień przed wygaśnięciem umowy z miastem dotyczącej honorowania biletów okresowych MPK w pociągach na terenie Wrocławia rozpoczęły akcję informacyjną.

- Uwaga Wrocław! Miasto Wrocław nie przedłużyło umowy z przewoźnikami kolejowymi na honorowanie Urbancard oraz uprawnień do bezpłatnych przejazdów pociągami - tak zaczynają się plakaty i ulotki, które zawisły na stacjach i w biurach obsługi oraz wyświetlane są na ekranach w pociągach. Dalej jest informacja o konieczności zakupu biletu kolejowego od 1 lipca oraz odesłanie z uwagami i reklamacjami do wrocławskiego urzędu miejskiego i Centrum Obsługi Klienta Urbancard.

- Wieloletnia umowa w sprawie honorowania biletów Urbancard w granicach administracyjnych Wrocławia wygaśnie 30 czerwca 2021 r. Przejazd pociągami Kolei Dolnośląskich i Polregio od 1 lipca 2021 r. będzie możliwy jedynie z ważnym biletem kolejowym. Koleje Dolnośląskie i Polregio złożyły wiele propozycji przedłużenia umowy. Urząd Miejski we Wrocławiu nie przyjął żadnej z nich. Na ostatnią nie wpłynęła odpowiedź. Spółka wciąż jednak otwarta jest na dialog - poinformował na stronie internetowej Kolei Dolnośląskich rzecznik prasowy przewoźnika Bartłomiej Rodak.

Ile miasto płaci i dlaczego nie chce kontynuować umowy z kolejarzami?

Bilety okresowe MPK w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio na trasach pomiędzy stacjami w granicach Wrocławia honorowane są od 2013 r. To wygodne i logiczne rozwiązanie, w którym pociągi są zintegrowanym elementem transportu miejskiego. Pasażerowie mają jeden bilet i w codziennych podróżach korzystają z tych środków lokomocji, które w danej chwili są dla nich najlepsze.

Kilka przykładowych relacji wraz z ceną normalnego biletu, odległością pomiędzy stacjami i czasem przejazdu:

  • Wrocław Muchobór - Wrocław Główny: cena biletu - 4,50 zł, 5 km, 7 minut,
  • Wrocław Psie Pole - Wrocław Główny: cena biletu - 5,80 zł, 14 km, 19 minut,
  • Wrocław Mikołajów - Wrocław Główny: cena biletu - 4,50 zł, 4 km, 5 minut,
  • Wrocław Sołtysowice - Wrocław Główny: cena biletu - 5,80 zł, 11 km, 15 minut,
  • Wrocław Leśnica - Wrocław Główny: cena biletu - 5,80 zł, 14 km, 18 minut.

Obowiązująca umowa określa, że za każde zatrzymanie pociągu na stacjach we Wrocławiu miasto płaci spółkom kolejowym 47 zł. Postojów rocznie było niecałe 400 tysięcy, co rocznie dawało kwotę 18 mln zł. Popularność kolejowych podróży wśród wrocławian rosła, tym bardziej, że powstały nowe przystanki, a następne mają być otwierane w najbliższym czasie.

Liczba pasażerów jeżdżących na Urbancard pociągami z wyjątkiem roku pandemii systematycznie zwiększa się:

  • rok 2014: 770 000 pasażerów,
  • rok 2015: 880 000 pasażerów,
  • rok 2016: 1 050 000 pasażerów,
  • rok 2017: 1 470 000 pasażerów,
  • rok 2018: 2 410 000 pasażerów,
  • rok 2019: 4 060 000 pasażerów,
  • rok 2020: 2 930 000 pasażerów.

Obowiązująca do końca czerwca umowa miała być przedłużona w takim samym kształcie w drugiej połowie roku, co strony, jak zapewnia Bartłomiej Rodak, ustaliły jeszcze pod koniec roku 2020. Jednak otwierane nowe przystanki kolejowe oznaczają dodatkowych ponad 200 tysięcy zatrzymań. Dla wrocławian przekonywanych przez miasto do przesiadki z aut do komunikacji zbiorowej to duża wygoda, ale dla władz Wrocławia wydatek. W maju miasto poinformowało, że umowa nie będzie kontynuowana. Strony rozpoczęły negocjacje, zaczęły pojawiać się kolejne oferty. Miasto proponowało kilka wariantów liczby zatrzymań i stawki za jeden postój - wszystkie sprowadzały się do tego, żeby rocznie nie płacić łącznie więcej niż 16,6 mln zł (netto), co oznaczało obniżenie stawki do około 30 zł za jedno zatrzymanie. Taka wycena dla kolejarzy była nie do przyjęcia - argumentując, że ceny eksploatacji wzrosły o kilkadziesiąt procent chcieli utrzymania kwoty 47 zł, proponując jednocześnie, by przez pierwszy rok zatrzymanie na nowych przystankach kosztowało 39 zł.

Czytaj więcej:Koleją na Urbancard? Spór o nowe przystanki - miasto i kolejarze negocjują

Porozumienia nie udało się osiągnąć. I chociaż umowa obowiązuje jeszcze tydzień, a kolejarze i miasto deklarują, że są otwarte na rozmowy, wydaje się, że w najbliższym czasie nowej umowy nie będzie.

Od 1 lipca będzie drożej

Wrocławianie, którzy do tej pory korzystali w mieście i z MPK, i z pociągów zapłacą więcej. W lipcu i sierpniu będą musieli kupować oddzielnie bilety na przejazdy pojazdami miejskiego przewoźnika oraz pociągami.

We wrześniu wejdzie w życie nowy miejski bilet miesięczny “Nasz Wrocław Kolej” kosztujący 1 zł i 50 gr. Pierwotnie miało to być 18 i 9 zł, ale radni autopoprawką zmienili te kwoty. Będą mogli go kupić jedynie pasażerowie płacący podatki we Wrocławia, którzy mają wykupiony kolejowy papierowy bilet miesięczny.

Będzie drożej dla pasażerów. Dla przykładowej trasy Leśnica - Wrocław Główny miesięczny bilet kolejowy tam i powrót kosztuje 158 zł. Do tego trzeba dodać koszt zakupu biletu “Nasz Wrocław Kolej” za 1 zł. Dla wrocławian korzystających dotychczas z miesięcznego biletu MPK kupowanego w ramach programu “Nasz Wrocław” za 90 zł oznacza to podwyżkę o 69 zł miesięcznie. Dzieci i młodzież, które w pojazdach MPK, a więc i w pociągu w granicach miasta za przejazdy teraz nie płacą nic, po zmianach będą płacić 80,58 zł miesięcznie. Żeby jeździć MPK, nadal nie będą musieli kupować biletu, ale brak porozumienia miasta z kolejarzami powoduje konieczność zapłacenia za bilet kolejowy: bilet miesięczny będzie po przysługującej 37-procentowej zniżce kosztował właśnie 80,58 zł. Najdotkliwiej podwyżkę odczują seniorzy powyżej 66. roku życia, którzy nie mają ustawowej zniżki na bilety miesięczne, a jedynie 10-procentową zniżkę handlową. Po wprowadzanych przez miasto Wrocław zmianach zapłacą 142,20 zł, a nie jak dotychczas 0 zł.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 184

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof Czarnecki

Apeluję do wszystkich złomiarzy w okolicy niszczących remontowaną linię kolejową do Sobótki. Nie rozbierajcie tej linii! Nie rozbierajcie świeżo wyremontowanych torów do Sobótki!! Nie rozbierajcie ich, tylko wysadzajcie!!! Będzie szybciej.

w
ws iocławiak wszawiak

My w Sobótce pracę mamy

tory na złom rozkręcamy

tu szyneczka, tam śrubeczka

i uzbiera się wódeczka

śwagier most właśnie rozcina

bedzie z tego skrzynka wina

a pucionguf tu nie chcemy

dryndom wszendzie dojedziemy

no bo puciong, proszę pana

wynalazek to szatana!

sołtys kunia wypucuje

cieszą się ws iobudzkie ch uje.

s
soutys Smrobudki

A kiedy, panie, łu nas we Ws iobudce przy dworcu zrobio wreście porzundny przystanek dla dorożki mojego śwagra? Puciongu jak ni było tak ni ma, ludziska się muszom wozem kunnym do Ws iocławia wozić, a wsiadać nie ma jak - śwagier musi sam na skrzynie podsadzać ludziów, bo same rady z dyszla nie dajom.

d
do debila z Ws iocławia

Twojej starej ktoś kiedyś wpakował śm ierdzącą parówę z ty łka zamiast ch uja i przez to wys rała taką patologię jak ty, śmie rdzący gn ojku z Ws iocławia. Mam nadzieję, że twoja matka zde chnie w męczarniach, twojego starego zaj ebie jakiś przydrożny żul, a ciebie kiedyś ktoś znajdzie i zostanie tylko mokra plama przy krawężniku. Nie płacz szcz eniaku, taka działa ewolucja, wadliwe geny takich zas rańców jak ty i twojej rodziny zostaną wyeliminowane.

U
Urszula Kaźmierczak

CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI (ciąg dalszy)

Grzegorz Oleś "Światowid"

Troll z Przesieki, przewodniczący Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), który zamiast ratować lokalne linie kolejowe wywołuje albo podsyca w internecie kłótnie mające na celu torpedowanie remontów tych tras.

Jakub Madrjas

Michał Szymajda

Kamila Bielawska

Redaktorzy i moderatorka "Rynku Kolejowego" (zwanego w środowisku kolejowym nie bez powodu "Rynsztokiem Kolejowym"), którzy wykorzystując swoje uprawnienia moderatorskie preparują dyskusje aby były zgodne z ich poglądami, obrażają różne osoby, publikują zniesławienia osób zaangażowanych w działalność na rzecz ratowania lokalnych linii kolejowych, rozpowszechniają nieprawdę, sabotują wysiłki o ratowanie niektórych linii kolejowych na Dolnym Śląsku itd. Podobna aktywność też na Facebooku i prawdopodobnie też innych portalach.

Marcin Medyk

Adwokat z Kluczborka (zam. Kluczbork, ul. Krakowska 22), który zamiast dbać o przestrzeganie prawa obraża na różnych portalach osoby, z którymi nie zgadza się w poglądach, nęka te osoby, spamuje portale hejtem i wyzwiskami oraz publicznie zniesławia byłego sołtysa Marczowa.

Artur Kotlarek

Mikol ze Świeradowa (piszący też pod nickiem "kociol2009", "kaja805" i innymi), który uważa swoją linię do Świeradowa za pępek świata, w związku z czym hejtuje reaktywacje innych okolicznych linii, spamuje lokalne fora z wielu nicków i zmienia oceny przy komentarzach za pomocą skryptów.

Michał Nadolski

Agnieszka Szymkiewicz

Pseudodziennikarze świdnickiego szmatławca Swidnica24.pl, którzy odpowiadają za obelżywe wyzwiska pod adresem mieszkańców Lwówka Śląskiego pojawiające się na tym portalu przy artykułach o tematyce kolejowej.

Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku.

Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana.

Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane.

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Przed Mikolami (KODLKPM)

M
Marek Robert Hejduk

A i tym sku rwielom z ws iocławsia tez zabronic jezdzić pociagami po Dolnym Slasku

I woogole zakaz pisania bzdur na temat Lwowka

Niech ws ioclaw swoje sc ieki szc zochy z odry pije

A
Adam Mikołaj Maćkowiak

Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach.Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach. I wtedy nie będzie wypadków!

U
Urszula Kaźmierczak

Czarna Lista Dolnośląskich Mikoli to niestety sama prawda. Zacytowałam ją w dobrej wierze, żeby nagłośnić sprawę. Żeby z osobami z tej listy zrobić porządek i z tym hejtem, bo jacyś gnoje hulają sobie przez kilka lat po internecie i bezkarnie spamują oraz znieważają inne osoby związane z koleją: samorządowców, pasjonatów, działaczy społecznych, miłośników kolei (nie mylić z pospolitym, pryszczatym mikolstwem z Wrocławia).

Swego czasu ja też padłam ofiarą ordynarnego hejtu i kto wie czy nie stoi za tym ta sama osoba bądź osoby. Wszystkie obrażane osoby z Jeleniej Góry i okolicy zachęcam do podjęcia stosownych kroków prawnych przeciwko Kukurowskiemu i ekipie. W internecie nikt nie jest anonimowy, nawet korzystających z Aero2 można namierzyć – będzie to trudne, ale nie niemożliwe co potwierdzi każdy informatyk. Mój hejter został zidentyfikowany bez udziału organów ścigania – zastosowałam sprytną prowokację i haczyk został połknięty. Potem wzięłam gnoja w obroty i błyskawicznie spokorniał. Do dziś nigdzie się nie wychyla, bo wie, że w każdej chwili mogę mu narobić kłopotów i wstydu na całą Polskę, publikując dowody jego przewin. Tak podskakiwał, taki był pewny siebie, nawet w swej bezczelności groził mi sądem za prowokację, którą się posłużyłam, żeby go namierzyć. A teraz trzymam go za przysłowiowe jaja i gnojek ani nie piśnie. Jego kumple od hejtu (bo to cała klika była ze sztabem w KD) zresztą też.

Taka myśl mnie naszła... Nie zdziwiłabym się gdyby farma trolli i źródło hejtu wywodziło się bezpośrednio z KD. Skąd takie podejrzenia? Po pierwsze z autopsji, na co mam dowody (sprawa sprzed kilku lat). Po drugie, nikomu na polskiej kolei (PKP, KD i inne spółki) nie zależy na tym, aby w przestrzeni publicznej funkcjonowało silne, zgrane, niezależne środowisko miłośników kolei, które patrzy na ręce dygnitarzom kolejowym i publicznie ich rozlicza. Z tego względu z naszym forum walczył i zarząd PKP SA z Wachem na czele i zarząd KD z Rachwalskim na czele. Co bardziej kumaci miłośnicy kolei są przekupywani intratnymi stanowiskami na kolei (niektórzy ot tak stawali się dyrektorami!). Gnojeni są niezależni ludzie, którzy walczą z kolejowym betonem i coś dobrego dla pasażerów starają się robić (vide były sołtys Marczowa). Syf, kiła i mogiła – to chyba najlepsze podsumowanie tego co dzieje się na Dolnym Śląsku.

Na koniec pozdrawiam wicemarszałka Myrdę, który niedawno zablokował mnie na swoim służbowym profilu na Facebooku, bo napisałam trochę niewygodnej prawdy o nieudolnych działaniach nowych władz UMWD i KD w przestrzeni kolejowej. Żałuję, że nie zrobiłam screenów swoich komentarzy... Na szczęście jest niezależny od betonu UMWD/KD portal regionalny, na którym za konstruktywną krytykę nikt mnie banować nie będzie. A tutaj zagląda więcej ludzi niż na profil pana Myrdy, który przed ostatnimi wyborami samorządowymi był nołnejmem (tzn. osobą mało znaną w przestrzeni publicznej) i po następnych wyborach – daj Boże – nołnejmem ponownie być zacznie.

M
Michał Szymajda

Już dawno powinni aresztować tego dekla z Wrocławia to co w każdym ogłoszeniu z koleją wypisuje treści obraźliwe i hejty o linii do Lwówka, czy mowa nienawiści bo ktoś jest miasta X czy Y.

d
do cw ela z Ws iocławia

Ciebie to gwałcono w szkole i teraz na forach odreagowujesz traumę, śmieciu z Ws iocławia. Ale czemu się dziwić? Widać, że jesteś zwykłą cio tą. Twoja matka puszczała się na lewo i prawo i spłodziła cię przez pomyłkę. Takich jak ty powinno się gazować, łącznie z twoją de bilną matką, niedorozwiniętym ojcem i całą pop apraną rodzinką.

d
do śmiecia z Ws iocławia

Ty kr etynie z Ws iocławia nie możesz mieć wodogłowia, bo nie masz głowy. Tylko dwie du py, a zamiast mózgu śmie rdzącą kupę. Przyjedź w góry ci oto a rozkwaszę ci ja pę tak, że zapomnisz, jak trafić na ten portal. Choć nie sądzę, żebyś miał tyle odwagi, bo takie świry jak ty mocne są tylko anonimowo w internecie. W realu zes rałbyś się w gacie na sam mój widok.

b
bekacz z tramwaju

Warszawiak spotyka wrocławiaka pędzącego stado krów po ulicy:

- Wrocławiaku, a gdzie wy te krowy pędzicie?

- A będę je hodował.

- Ale przecież wy stodoły nie macie.

- No to będę je w domu trzymał.

- Ale przecież to straszny sm ród

- No będą się musiały przyzwyczaić.

c
czarna owca z Wągrowca

Jeśli kogoś należałoby wsadzić do więzienia za zniszczenie linii kolejowej do Lwówka, to byłby nim Piotr Rachwalski - były prezes Kolei Dolnośląskich, który zlikwidował wszystkie pociagi na tej linii, przez co popadła ona w ruinę. Teraz natomiast próbuje wykurzyć producenta filmu, żeby nie dopuścić do remontu tej trasy. Rachwalski zawsze nienawidził tą linię, bo ma umysł starego PKP-iarza, który potrafi tylko niszczyć.

s
soutys Smrobudki

A w Sobótce praca wre,

właśnie tory robią się.

Jeden tor? Nie! Cztery tory!!!

Do sołtysa wprost obory.

U sołtysa bimber dają,

wszystkie wsiury się zjeżdżają.

Jest promocja za złotówkę,

Super! Zostanie na wódkę.

d
do Gość poniżej

Ty poj ebany, pie rdolony ws iocławski ch ujcu, wiesz kiedy twoja stara zrobiła największe gó wno? Kiedy cię urodziła. Masz du psko jak słonica po zalotach słonia ty paszczurze. pe dofilski kapciu, masz mo rdę jak tatarskie siodło pod du pą wyr uchanej ku rwy - twojej matki.

Dodaj ogłoszenie