Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Traugutta pęka po remoncie. Urzędnicy: Przewidzieliśmy to, remont był dobrze przeprowadzony

Bartosz Józefiak
Wrocław, ul. Traugutta w trakcie ostatniego remontu
Wrocław, ul. Traugutta w trakcie ostatniego remontu Fot. Janusz Wójtowicz
Kilka miesięcy po remoncie ulicy Traugutta na jezdni pojawiły się pęknięcia. Wrocławscy urzędnicy zajmujący się drogami, tłumaczą, że spękania na ul. Traugutta są normalną rzeczą, której należało się spodziewać - Cel remontu został osiągnięty - zapewniają urzędnicy.

W ostatnią sobotę pisaliśmy o pęknięciach, które pojawiły się na nowo wyremontowanej ulicy Traugutta. Droga na odcinku do pl. Wróblewskiego do skrzyżowania z Krakowską w maju tego roku przeszła tzw. szybki remont. W jeden weekend drogowcy zdjęli tam górną warstwę nawierzchni i nałożyli nową tzw. mikronakładkę, o grubości półtora centymetra, która miała wzmocnić jezdnię. Mimo, iż droga była w dobrym stanie drogowcy tłumaczyli, że to prace prewencyjne, które mają wzmocnić drogę. Prace na Traugutta kosztowały 400 tys zł.

CZYTAJ WIĘCEJ, ZOBACZ SPĘKANĄ ULICĘ (ZDJĘCIA)

Tymczasem po pół roku na całej odnowionej długości ulicy (od pl. Wróblewskiego do ul. Krakowskiej) znaleźliśmy około 20 spękań w asfalcie. Rysy idą w poprzek drogi i mają kilkadziesiąt centymetrów długości. Poprosiliśmy Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który odpowiadał za te prace o wyjaśnienie.

ZDiUM odpowiedział nam, że spękania nie oznaczają, że remont był źle przeprowadzony, a spękania... to normalna sprawa.

- Mikronakładka miała przywrócić szorstkość jezdni oraz zabezpieczyć powierzchnię przed dalszym wykruszaniem. Ten cel został osiągnięty. Nie miała natomiast na celu wzmocnienia drogi – mówi Ewa Mazur, rzecznik ZDiUM.

CO TERAZ Z PĘKNIĘCIAMI? CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Dodaje, że poprzeczne spękania są efektem tego, co dzieje się w podbudowie drogi, która poddawana jest naprężeniom. Jezdnia „pracuje”, kurczy się i rozpręża, i stąd spękania.

- Ale to nie znaczy, iż pojawienie się spękań pokazują katastrofalny stan drogi i konieczność wykonania kapitalnego remontu. Spękania należy po prostu zabezpieczać przed działaniem wody i lodu poprzez ich uszczelnienie. Pozwala to eksploatować drogę przez kolejne lata bez konieczności wykonywania remontu kapitalnego – dodaje Ewa Mazur.

Uszczelnianie polega na powiększeniu, rozwierceniu obecnego pęknięcia, i wypełnieniu go bitumiczną masą. Na razie, w czasie zimy, takie prace są jednak niewykonalne, dlatego ZDiUM zamierza przeprowadzić je na wiosnę. To oznacza znów utrudnienia dla kierowców na Traugutta.

W 2014 roku uszczelnianie spękań zaplanowano też na ulicach: Drobnera, Zachodniej, Kazimierza Wielkiego, Kołłątaja czy Legnickiej.

Co o remoncie Traugutta i pęknięciach sądzi ekspert z Politechniki Wrocławskiej?

Dr inż. Igor Gisterek podkreśla, że ulica Traugutta swój gruntowny remont przeszła 15 lat temu, dlatego miały prawo pojawić się spękania. - Taka mikronakładka może przedłużyć życie drogi, ale definitywnie problemu nie rozwiąże. Wygląda na to, że widzimy tu eksperyment w skali całego miasta. Pytanie brzmi: Czy lepiej robić duże, generalne remonty co kilkanaście lat, czy lepiej wzmacniać drogę drobniejszymi remontami i tym samym przedłużać jej życie o kolejne lata. Na ul. Traugutta postawiono na to drugie rozwiązanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska