Jeden fragment S3 do pełni szczęścia
Na Dolnym Śląsku wciąż jest realizowany jeden, ostatni już fragment drogi ekspresowej S3. To liczący sobie 16,1 km odcinek biegnący od Bolkowa do Kamiennej Góry. Kierowcy z utęsknieniem wypatrują końca prac, bowiem to tam zlokalizowane są potężne tunele. Obecnie postęp prac na inwestycji oceniany jest na ponad 83 proc.
- Dla mieszkańców naszego regionu ta ekspresówka będzie komunikacyjnym zbawieniem. Ja praktycznie co dzień dojeżdżam do pracy na północ województwa. Gdy zostanie oddany odcinek w Bolkowie, moje codzienne podróże skrócą się o kilkadziesiąt minut - mówi Mariusz Znamiecki, mieszkaniec gm Czarny Bór na Dolnym Śląsku.
Tunele na S3 zwieńczeniem tej inwestycji
Na Dolnym Śląsku ekspresówka robi szczególne wrażenie, a wiadukty i piękne widoki rekompensują trudy podróży. Już w przyszłym roku dojdzie do tego możliwość podróżowania potężnymi tunelami. Te są element ostatniego fragmentu S3 na Dolnym Śląsku.
Odcinek liczy sobie dokładnie 16,1 km. Najbardziej imponujące będą bez wątpienia dwa imponujące tunele: Tunel drogowy TS-26 oraz Tunel TS-32 .
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich.
Ten odcinek ma być gotowy w I połowie 2024 roku.
Czy S3 jest już gotowa w całości?
Obok odcinka Bolków-Kamienna Góra, powstają jeszcze dwa inne fragmenty trasy, ale już nie na Dolnym Śląsku. Chodzi tu o ok. 35 km odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim.
– Budujemy spójną sieć drogową w naszym kraju, w każdym jego regionie. Aby Polska mogła się dobrze rozwijać, potrzebne są jak najlepsze połączenia komunikacyjne na osi północ-południe. Zgodnie z naszymi deklaracjami wybudowaliśmy drogę S3 do samej granicy polsko-czeskiej. W przyszłym roku zaś kierowcy pojadą tunelem między Bolkowem a Kamienną Górą – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Koncepcja drogi jest gruntownie przemyślana. Droga ekspresowa S3 skomunikuje porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
Co dalej z S3? Czy Czesi budują swój odcinek?
Ciekawostką może być fakt, że na koniec września 2023 oddano do użytku 15 kilometrowy odcinek S3 z Kamiennej Góry do granicy z Czechami, ale kierowcy będą korzystać z ok. 12 kilometrów tej trasy. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w połowie 2025 roku.
Tak wyglądało otwarcie S3 na odcinku Kamienna Góra - Lubawka:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?