Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa autostrady A4 pod Wrocław - Legnica. Wypracowano decyzję w sprawie wariantów!

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Ostateczna decyzja dotycząca rozbudowy autostrady A4 pod Wrocławiem ma zapaść w piątek - 29 września. Czy ostatecznie zostanie wybrany wariant przewidujący poszerzenie obecnego śladu A4 do 3 pasów i pasa awaryjnego w każdą ze stron?
Ostateczna decyzja dotycząca rozbudowy autostrady A4 pod Wrocławiem ma zapaść w piątek - 29 września. Czy ostatecznie zostanie wybrany wariant przewidujący poszerzenie obecnego śladu A4 do 3 pasów i pasa awaryjnego w każdą ze stron? Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
To sprawa, która od dłuższego już czasu budzi wielkie emocje wśród kierowców! Rozbudowa autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą. Czy istniejącą dziś drogę należy rozbudować do trzech pasów (plus pas awaryjny) w każdą ze stron w istniejącym dziś przebiegu, czy też droga powinna mieć zupełnie nowy korytarz i przebieg pod Wrocławiem? Od 2022 roku toczyły się konsultacje, spotkania, protesty wielu stron w tej sprawie. W końcu w piątek - 29 września, przez kilka godzin obradowała specjalna komisja - KOPI, czyli Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA. Co ustalono?

AKTUALIZACJA, piątek 29 września 2023:
W piątek od godziny 9 komisja rozpatrywała warianty przebudowy autostrady A4 pod Wrocławiem i sprawdzała poprawność poprzednich wytycznych. Przypomnijmy, że do tej pory nad sprawą pochyliło się tzw. ZOPI czyli Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Do dalszych prac skierowano dwa warianty: rekomendowany - przebudowę w obecnym śladzie i alternatywny - zielony (częściowo biegnący w nowym śladzie, szczegóły sprawdź poniżej).

Podczas kilkugodzinnych obrad KOPI stwierdzono, że przebudowa w starym śladzie będzie nieco droższa niż dotychczas zakładano, jednak w ostatecznym rozrachunku i tak podtrzymano opinię, że to najkorzystniejszy wariant rozbudowy i zatwierdzono go jako wariant rekomendowany, a zielony pozostał alternatywnym. Właśnie te warianty zostaną zatem wpisane do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. To będzie następny krok na drodze do rozpisania przetargów.

Trzeba wspomnieć, że to co piszemy, to wciąż nieoficjalne informacje z posiedzenia KOPI. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje Gazetę Wrocławską, że oficjalny komunikat w tej sprawie zostanie wydany najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu, gdy formalnie powstanie protokół z kilkugodzinnego posiedzenia komisji i zostaną tam jasno zapisane wnioski.

TAK PISALIŚMY O TEJ SPRAWIE W CZWARTEK - zapowiadając obrady komisjiPrzypomnijmy, co udało się w sprawie tej inwestycji osiągnąć dotychczas. Pierwotnie, już w 2020 roku, wytyczono aż 9 wariantów przebiegu nowej autostrady A4. Jednak prace nad nimi utknęły w martwym punkcie i ostatecznie w 2021 roku podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla tej wielkiej inwestycji. Wówczas to w grze pojawiło się 5 nowych wariantów przebiegu. Dla porządku przypomnijmy, że były to:

  • wariant 1 - przebudowa drogi w istniejącym śladzie autostrady A4
  • wariant 2 - niebieski - prowadzący od węzła Wrocław Wschód za węzeł Kostomłoty na południe od obecnej A4
  • wariant 2.1 - zielony - krótszy wariant śladu niebieskiego, różniący się przebiegiem w okolicach Kątów Wrocławskich
  • wariant 2.2 - różowy - krótszy wariant śladu niebieskiego, różniący się przebiegiem w okolicach Kątów Wrocławskich
  • wariant 2.3 - żółty - wariant położony najbardziej na południe, prowadzący w okolicach Zalewu Mietkowskiego
Rozwiązania przebudowy A4 pod Wrocławiem oraz wpięcia nowej drogi S5 Wrocław - Świdnica - Bolków do nowego układu drogowego. Wszystkie warianty na jednej
Rozwiązania przebudowy A4 pod Wrocławiem oraz wpięcia nowej drogi S5 Wrocław - Świdnica - Bolków do nowego układu drogowego. Wszystkie warianty na jednej mapie. Materiały inwestora - GDDKiA

Po przeprowadzeniu skomplikowanej i złożonej analizy wielokryterialnej, opracowano Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla tej inwestycji. Wszystkie 5 wariantów zostało ocenionych pod kątem:

  • technicznym
  • ekonomicznym,
  • społecznym
  • środowiskowym

Jeszcze wcześniej trwały spotkania z samorządowcami i mieszkańcami z zainteresowanych przebiegiem nowej drogi gmin. Niezwykle burzliwe! Po spotkaniach konsultacyjnych i przeanalizowaniu tysięcy wypełnionych przez ludzi formularzy zebrał się we Wrocławiu zespół Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tzw. ZOPI (Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych), który wybrał dwa najkorzystniejsze do realizacji warianty przebudowy A4. Jeden z nich zarekomendowano jako najlepszy, drugi jako alternatywny. Które to warianty?

NAJKORZYSTNIEJSZY - REKOMENDOWANY DO DALSZYCH PRAC - wariant 1 - przebudowa drogi w istniejącym śladzie autostrady A4

Zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4 i poszerzenie je do 3 pasów w każdym z kierunków plus pas awaryjny.Przewiduje likwidację podwrocławskiego
Zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4 i poszerzenie je do 3 pasów w każdym z kierunków plus pas awaryjny.

Przewiduje likwidację podwrocławskiego węzła "Pietrzykowice" i zastąpienie go nowym węzłem "Strzeganowice"(bliżej istniejącego węzła Kąty Wrocławskie). Dodatkowo węzeł Strzeganowice dostałby nowy łącznik drogowy do trasy DK35 Wrocław - Świdnica, co pozwoliłoby też lepiej obsłużyć komunikacyjnie rozbudowywaną w tym rejonie strefę ekonomiczną.

Podczas marcowego posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA WARIANT 1 ZOSTAŁ WSKAZANY JAKO NAJKORZYSTNIEJSZY.

Zanim zostanie on skierowany (razem z wariantem alternatywnym - zielonym) do dalszych prac, zostanie jeszcze przedstawiony na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej w Centrali GDDKiA.

Ostatecznie to podczas tego ostatniego posiedzenia, zostanie wskazany wariant rekomendowany do wniosków o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kiedy to nastąpi i jakie będą dalsze etapy inwestycji?

Sprawdź na kolejnym slajdzie!Materiały inwestora - GDDKiA

ALTERNATYWNY - REKOMENDOWANY W DALSZEJ KOLEJNOŚCI - wariant 2.1 - zielony - krótszy wariant śladu niebieskiego, różniący się przebiegiem w okolicach Kątów Wrocławskich

Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał
Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał na północ, ale dalej nie prowadził na zachód w okolice Kostomłotów, a do nowego węzła autostrady "Nowa Wieś Kącka" pod Kątami Wrocławskimi.

Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.

Wariant omija najcenniejsze przyrodniczo obszary terenu Natura 2000.

Dostał rekomendację do dalszych prac, jako WARIANT ALTERNATYWNY

Materiały inwestora - GDDKiA

Wówczas, wiosną tego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała, że kolejnym krokiem będzie ostateczne zatwierdzenie wyboru jednego wariantu - najlepszego oraz drugiego - alternatywnego przez tzw. KOPI, czyli Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działającą przy centrali GDDKiA w Warszawie. Mówiło się początkowo, że taka decyzja może zapaść już w czerwcu 2023 roku, choć GDDKiA oficjalnie przyznawała, że wydarzy się to do końca III kwartału tego roku. Sprawa przeciągała się i ostatecznie komisja ma się zebrać w piątek - 29 września, a zatem rzeczywiście, na sam koniec III kwartału roku.

Na spotkaniu ma zostać ostatecznie potwierdzony wybór wspomnianych dwóch wariantów i tym samym odrzucenie przy dalszych etapach prac pozostałych trzech rozwiązań, które wcześniej rozważano. Jak udało się nam dowiedzieć nieoficjalnie, KOPI ma obradować jutro od godz. 9 do 12. Zatem wczesnym popołudniem powinniśmy poznać ostateczną decyzję.

GDDKiA zastrzega jednak, że oficjalnie ta decyzja zostanie ogłoszona w protokole, po posiedzeniu komisji. Ujrzy on światło dzienne w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 3 października.

Ostateczna decyzja może się znów przyczynić do protestów. Przypomnijmy jednak, że etap tzw. konsultacji z mieszkańcami zakończył się już ponad roku temu i nic nie wskazuje na to, by protesty miały wpływ na dalszy przebieg prac przy rozbudowie tej niezwykle ważnej drogi. Warto też wspomnieć, że w lipcu 2023 GDDKiA zdecydowała już po posiedzeniu KOPI o rozbudowie do 3 pasów (plus pas awaryjny) autostrady A4 między Legnicą a Krzyżową. Wybrano tam rozbudowę w starym śladzie, a zatem wiele wskazuje na to, że także pomiędzy Wrocławiem a Legnicą wybrany zostanie ten wariant.

Rozbudowa całego fragmentu A4 od Wrocławia do węzła Krzyżowa może trwać nawet do 2030 roku. Wówczas z Wrocławia będziemy mieli komfortowy dojazd nie tylko w stronę Zgorzelca, ale także do:

  • drogi ekspresowej S3 - prowadzącej od Legnicy w kierunku granicy z Czechami a później Pragi (czeskie prace są opóźnione o kilka lat w stosunku do naszej S3, ale powinny się zakończyć do 2030 roku)
  • przebudowanej do parametrów autostrady A18 drogi do Berlina - wkrótce zostanie ona otwarta!

ZOBACZ TAKŻE: Lada dzień otwierają A18 WROCŁAW - BERLIN
To spowoduje, że z Wrocławia znacznie skróci nam się czas i poprawi komfort dojazdu do dwóch stolic, Pragi i Berlina.

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska