Skanska buduje Wrocław. Szwedzka firma wygrywa prawie wszystkie przetargi

Bartosz Józefiak, Przemysław Wronecki
Ul. Zwycięska we Wrocławiu: kolejny remont realizowany przez szwedzką firmę Skanska
Ul. Zwycięska we Wrocławiu: kolejny remont realizowany przez szwedzką firmę Skanska Przemysław Wronecki
Remont ulic: Curie-Skłodowskiej, Wyszyńskiego, Kochanowskiego, Purkyniego, Krzywoustego, budowa przedłużenia ulicy Racławickiej, wykończenie komisariatu policji na Krzykach, budowa dwóch wieżowców w centrum miasta, stacja kolejowa w Leśnicy – to najważniejsze przykłady z długiej listy inwestycji, które we Wrocławiu realizuje Skanska. Szwedzka firma wygrywa niemal każdy przetarg w mieście.

Przykłady można mnożyć, bo Skanska zazwyczaj przebija ceny konkurencji w miejskich przetargach. To właśnie szwedzka firma odnowi ulicę Curie-Skłodowskiej. Do połowy grudnia jej pracownicy skończą roboty na Wyszyńskiego. W wakacje firma wykonała szybki remont Kochanowskiego. Wielka modernizacja ul. Krzywoustego i rynku Psiego Pola, odnowienie ul. Zwycięskiej czy Purkyniego – to kolejne przykłady. Firma nie gardzi też mniejszymi zajęciami. Ostatnio wygrała przetarg na szybkie remonty ulic: Obornickiej i Toruńskiej.

Poza miejskimi inwestycjami, firma realizowała też np. remontem stacji kolejowej Wrocław – Leśnica, budową wałów przeciwpowodziowych m.in. na Szczepinie, Kozanowie, Różance i Rędzinie czy remontem komisariatu policji Wrocław – Krzyki.
Bez wątpienia Skanska jest teraz najsilniejszym graczem na lokalnym rynku inwestycyjnym. Jak to możliwe?

Specjaliści z branży budowlanej wskazują na to, iż Skanska ma ogromne zaplecze osobowe, które pozwala jej podjąć się wielu zadań naraz bez obawy, że zabraknie jej mocy przerobowej. Firma postawiła na Dolny Śląsk i nie żałuje ani ludzi, ani pieniędzy. Opłacanie armii pracowników opłaca się, bo dzięki temu spółka wygrywa kolejne przetargi. Potrafi też dobrze rozdzielać prace między podwykonawców. A mniejsze firmy nie mają wyjścia i muszą zgodzić się na warunki proponowane przez tak potężną firmę. Nikogo nie stać na to, by podpaść lokalnemu gigantowi.

- Wiele robi też system pracy przyniesiony przez Szwedów. Skanska to pierwsza firma, która np. wprowadziła nagrody dla menedżerów za zakończenie kontraktu przed czasem – mówi osoba znająca branżę budowlaną.

Dariusz Kotarski, dyrektor Zespołu Projektów dolnośląskiego oddziału Skanski, potwierdza część z tych teorii. W naszym województwie firma zatrudnia 600 osób w oddziale budownictwa inżynieryjnego oraz ok. 200 osób w budownictwie ogólnym. - Nasza firma jest tak zorganizowana, by pracownicy przez cały czas mieli pracę przy przynajmniej jednym z projektów – mówi Dariusz Kotarski.

On sam sukcesów swojej firmy upatruje w czymś innym. - Jesteśmy bardzo lokalni. U nas pracownicy wywodzą się stąd, często codziennie przejeżdżają ulicą, którą będą remontować. Znamy tutejsze realia, podwykonawców, mamy rozpoznanie terenu i to pozwala nam lepiej przygotować się do przetargu i tym samym zaproponować niższe ceny.

Rocznie Skanska na Dolnym Śląsku realizuje projekty na łączną kwotę ok. 500 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 95

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Olo
Skanska remontuje ul Miloszycka juz od ponad 6 miesięcy! To jest skandal co dzieje się na tej budowie - a raczej nic się nie dzieje! Cała ta część miasta stoi codziennie rano przez ta budowę w korkach. Dlaczego ta firma nie pracuje na 3 zmiany z ta budowa, dlaczego nie pracują w weekendy? Ile jeszcze mamy stać w tych korkach ! Pierwotny termin oddania tej inwestycji to był luty - dzisiaj kończy się marzec i konca nie widać. Jak nie potrafią się zorganizować to niech w Szwecji budują. Kto zwróci nam czas i pieniądze za te codziennne opóźnienia i postoje ?
W
Wrocław
Niewiem jak wyglądają prace i zlecenia przy budowie dróg,mostów itp.awięc o nich nic nienapisze, ale np. budowy i remonty obiektów są w większości wykonywane przez podwykonawców bo są mniejwięcej o połowe tansi niż pracownicy Skanski, co zatym idzie podwykonawcy w 70-80% wykonują zlecenia pracownikami którym niedaje sie umów o prace,odzieży ochronnej i pracują za marne grosze.Na tym można dużo zaoszczędzić.Przy okazij gratuluje państwowej inspekcij pracy która raz na jakiś czas wpadnie na budowe pospacerować sobie kilka minut klaskając za przstrzeganie przepisów bhp a wkoło nich są dziesiątki ludzi pracujących "na czarno".I co tu komentować - Skanska jako potężna firma wygrywa mnóstwo przetargów bo ma spory zasób pieniężny, może sobie pozwolić na obniżenie kosztów np. j/w napisałem dzięki podwykonawcą.Można by powiedzieć że to nie Skanska a podwykonawca jest nieuczciwy ale oboje czerpią ztego zyski i w większości przypadków nadzór(kierownik budowy,menadżer,majstrowie pozostali inżynierowie) ze Skanski dobrze otym wiedzą. Jednym słowem WYZYSK
...
tutaj mijasz się z prawdą
D
Dolnoślądczanin
Witam, czytając ten artykuł oraz komentarze niektórych osób dziwię się, że tak piszą, gdyż w artykule jest wszystko opisane czarno na białym i w jaki sposób wykreować przewagę. Ale od początku.
1. Obalenie mitu pierwszego. - Skanska zatrudnia 10 ośób.
Skanska w Polsce nie zatrudnia 10 osób, ale ponad 7500 - można to wyczytać w rocznym raporcie finasnowym spółki który jest udostępniony na stronie interentowej Skanska. Do tego pokazują strukture zarządzania co oznacza, że można tam zobaczyć stanowsika zarówno te od pracownika fizycznego po zarząd. Ponadto na stronie poświęconej karierze można zobaczyć strukture zarządczą firmy. Ciekawostką jest, że struktura firmy jest płaska, co oznacza, że jedna osoba ma kilka funkcji. Taka struktura pozwala łatwiej zarzadzać i szybciej podejmowac decyzję.
2. Obalenie mitu drugiego - Skanska buduje taniej, bo może sobie odbić na innych projektach. To stwierdzenie to też nie jest prawda. W raporcie finansowym publikowanym na stronach Skanska widać, że Skanska w Polsce to nie jedna firma, ale trzy spółki pokrywające całe spektrum usług budowlanych i developerskich. Do tego Skanska jaką znamy z dróg, to tak naprawdę spora korporacja, która w swoich strukturach ma: biuro projketów, wytwórnię konstrukcji stalowych, wytwórnię mas bitumicznych, laboratoria, oddziały techniczne (sprzet budowlany). Wiec wniosek nasówa się sam, Skanska byuduje taniej bo najbardziej kosztowne prace związane z projketowaniem, wykonaniem konstrukcji czy sprzętem budowlanym ma we własnych strukturach. Jest wiadome, że przyjęcie takiej strategi pozwala obniżyć koszty, gdyż nie płacą na zynajem sprzętu, za dowóz mas bitumicznych, za sprawdzenie jakościowe asfaltów i mieszanek asfaltowych czy w końcu nie płacą na zaprojektowanie mostu, ponieważ sami moga to zrobić. Przy takiej skali zapewne są nizsze ceny niektórych komponentów jak stal, beton, paliwo, asfalt, piach, itp..
3. Obalnie mitu trzeciego - Komentarz, że Skanska zleca wszystko podwykonawcą. Akutat to stwierdzenie to nie do końca prawda. W punkcie drugim wskazano, że kluczowe kompenencje, są wewnątrz firmy, a to oznacza, że zlecane są prace i usługi, tzw. "utowarowione", łatwo nabywalne, łatwo zastępowalne, proste w wykonaniu. Dzieje się tak ponieważ w segmencie tych prac jest wysoka konkurencja cenowa, a prace są łatwo nadzorowalne i weryfikowalne. Moim zdaniem to nic nowego, wiele branż tak robi np: motoryzacja, branże IT. Ktoś po porstu postanowił dobrze funkcjonujące modele zarządzania przystosować, nie dość, że do rynku budolanego to jeszcze do rynku sezonowego.
4. Obalenie mitu czwartego - Skanska wymiotła czy też wykosiła rynek. To akutat też nie jest prawdą. Skanska w raportach finansowych pozakuje strukture przychodów, czyli skąd biora pieniądze. Widać na wykresach, ze w Polsce mają tylko około 4% rynku wartego jakieś 96 miliardów złotych. To nie wiele jak na takiego giganta. Ciekawsotka jest to, że wogóle nie skupiają się na dużych projketach i nie chcą być udziału we wszystkich sektorach np: omijają energetykę i niektóre przetargi publiczne np: autostrady. Może być to związane ze strategią jaką przytoczył w artykule, Dyrektor Dariusz Kotarski "- Jesteśmy bardzo lokalni." Oznacza to, że firma skupia się na małych projketach, a jej piramida finansowa składa się z projketów o małej i średniej wartości, z szybkimi terminami realziiacji i krótką gwarancją. Taka strategia ma swoje plusy i minusy. Minusem jest to, że taki gigant nie robi projketów dużych np: projektów powyżej set milionów złotych (przymajmniej tak można wywnioskować pośrednio z raportu finansowego). Plusem jest natomiast to, że ryzyka projektowe są zminimalizowane, jest krótki czas blokowania pieniędzy na gwarancjach, wadium czy ubezieczeniu. Rozwiąznaie takie pozwala poprawić płynność finansową, a któtkie projekty poprawiają przepływ pieniądza w czasie. Poza ttm strategi lokalnego lidera pozwala dyktowac ceny Wiele firm tak robi, np. z branży: konsulting i doradztwo, usług IT czy spożywk
:)
Cwananbo to ładne imię dla chłopca :)
W
Wrocławianin
Akurat jest Kazimierza Wlk. Kończy się na wysokości Wierzbowej i od tego miejsca zaczyna się Oławska:) Więc jak to jest:)
W
Wrocławianin od urodzenia
Ty chyba jesteś SUPER MARIO !!! powinni Cię sklonować i polska gospodarka ruszy z.....
P
PLN
netto
M
Marek
Jakby zwolnili z niej jeszcze wszystkich polaków z tej firmy to by był dopiero miód Polscy pracownicy to lesery i gdzie pracują to z tego musztarda wychodzi... jednym słowem FUSZERKA
z
zagorzaly fan
Podwykonawcom tez trzeba zaplacic, wiec zostaje w Polsce, sie nue martw. Tylko nazwa i organizacja jest szwedzka, calosc zespolu przy budowie mowi po polsku i jieszka w polsce, czesto nawet we wroclawiu
m
mis N
Najlepszy to ty jesteś ( w propagandzie czerwono-szwedzkiej!). Szumu to robicie jak coś skoncza na czas , jak opóźnią ( Strzegomska, Psie Pole to sza i bajeczki jak to ładnie kładli w śniegu).
A już o "cudach" typu dziadowstwo na Wschodniej Obwodnicy to lepiej zapomnieć , piewcy Skanskiej ( a raczej pożyteczni idioci.....)
n
neron13
Mieszkam akurat w miejscowości, gdzie Skanska ostatnio budowała dużą inwestycję. I widzę jak szybko, przy doskonałej organizacji i niezłej dostępności placu budowy (aby ludzie mieli wiedzę co i jak się właściwie buduje) powstała nasza przeprawa. Więc można! A nasze firemki zaczęłyby pewnie od postawienia 2-metrowego płotu wokół całej budowy, a później udały by się na dobrze zasłużony półroczny odpoczynek. Skanska buduje i widać co i jak się dzieje - a dzieje się szybko, sprawnie i dobrze. Dlatego biję jej brawo i chciałbym aby wygrywała wszystkie przetargi.
g
gzk
Się podpisał???
n
neron13
Jakby pracownicy mieli tam źle to by odeszli. Wiele małych firemek tak ma, że rotacja w nich pracowników to jak wymiana prasy w kioskach - niemalże codziennie. I co? Z dobrobytu tak mają? W Skanska owszem trzeba umieć i chcieć pracować (to nie jest norma w polskiej budowlance), ale za to ma się pewną pracę. I jasne jej zasady. Gdy one komuś nie odpowiadają - cóż go tam jeszcze trzyma?
n
neron13
Bardzo cenię tę firmę. Od czasu budowy ulicy Legnickiej, gdy pokazała, że nawet w trudnych warunkach (utrzymanie ruchu, odminowywanie, wymiana infrastruktury podziemnej) jest w stanie wykonać prace: 1. w terminie, 2. doskonałej jakości, 3. bez późniejszych rozkopów (bo brygadziście zniknął zegarek?), 4. za relatywnie znośne pieniądze. Czego chcieć więcej? Mieliśmy wcześniej doświadczenia z firmami typowo lokalnymi (nazw celowo nie przypomnę, bo wstyd, że Wrocław czasami jeszcze niektóre z nich zatrudnia). I w końcu się, jako Wrocław, nauczyliśmy, że można i należy różnych hochsztaplerów eliminować z rynku. Skanska ma organizację pracy, którą należy traktować jako wzorcową. I jeśli stający do przetargu nie zaproponuje podobnej albo lepszej, to bez względu na cenę eliminować firmy "jakoś-to-będzie".
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie