Samorząd Województwa ma plan na kolej w Zagłębiu Miedziowym

Materiał informacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
Przywracanie kolei w regionie to nasz priorytet. Do siatki połączeń włączyliśmy już chociażby Bielawę, Chocianów czy Świeradów-Zdrój i pasażerowie bardzo chętnie korzystają z tych tras – Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Przywracanie kolei w regionie to nasz priorytet. Do siatki połączeń włączyliśmy już chociażby Bielawę, Chocianów czy Świeradów-Zdrój i pasażerowie bardzo chętnie korzystają z tych tras – Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego to duży projekt transportowy, który ma na celu skomunikowanie Lubina, Polkowic i Głogowa, ale przede wszystkim przywrócenie pociągów do Polkowic. Dokumentacja do niego zajmuje kilkanaście tomów, a jej koszt to 3 miliony złotych. Już niedługo pociągi dotrą także do Przemkowa! Odbudowa tej linii to część ogromnego projektu Samorządu Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego na kolejowej mapie Polski znalazły się już chociażby Bielawa, Chocianów czy Świeradów-Zdrój.

Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego zakłada budowę linii kolejowej Lubin – Polkowice – Głogów. Nowa trasa prowadzić będzie od Lubina, przez Szklary Górne, Polkowicką Strefę Ekonomiczną, w stronę gminy Radwanice, Gaworzyce, a następnie przez Żukowice do Głogowa. Dodatkowo powstaną trzy przystanki kolejowe: Sieroszowice, Buczyna i Radwanice. Odbudowana zostanie także stacja Gaworzyce oraz przystanki: Kłobuczyn, Nielubia i Żukowice. Długość linii Lubin – Polkowice – Gaworzyce wyniesie 35,4 km, natomiast całkowitą długość połączenia kolejowego Lubina z Głogowem przez Polkowice szacuje się na 57,7 km. Projekt powstał dzięki dobrej współpracy władz Województwa Dolnośląskiego i lokalnych samorządów.

- Wspólnie z miastami Lubin, Legnica, Głogów oraz gminami Rudna i Polkowice sfinansowaliśmy projekt ustalenia przebiegu nowej linii kolejowej. Kosztowało nas to 3 miliony złotych i trzy lata pracy – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.Dokumentacja jest już gotowa i została przekazana do PKP PLK oraz do Ministerstwa Infrastruktury. Teraz czekamy na dobre wieści i możliwość rozpoczęcia realizacji inwestycji.

Dokumentacja dotycząca przebiegu nowej linii kolejowej jest gotowa i została przekazana do PKP PLK oraz do Ministerstwa Infrastruktury. Czekamy na rozpoczęcie
Dokumentacja dotycząca przebiegu nowej linii kolejowej jest gotowa i została przekazana do PKP PLK oraz do Ministerstwa Infrastruktury. Czekamy na rozpoczęcie realizacji inwestycji - Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego

Nowa linia w Zagłębiu Miedziowym będzie dwutorowa i w pełni zelektryfikowana. Oznacza to, że pojadą po niej najnowsze pociągi elektryczne i hybrydowe Kolei Dolnośląskich. Maksymalna prędkość składów pasażerskich sięgnie 120 kilometrów na godzinę. Odcinek Gaworzyce – Głogów również zostanie zelektryfikowany i przyszły wykonawca wybuduje na nim drugi tor na odcinku Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów.

Kolej na Przemków!

Już niebawem podróżni będą mogli przejechać pociągiem z Chocianowa przez Przemków, Niegosławice, Gaworzyce, Żukowice aż do Głogowa. Pod koniec ubiegłego roku podpisany został akt notarialny, na mocy którego Gmina Przemków przekazała dawną linię kolejową wraz z dworcem Przemków Odlewnia na rzecz Województwa Dolnośląskiego. Teraz rozpoczęły się prace przygotowawcze do przywrócenia tam pasażerskich przewozów kolejowych.

Na czerwono projekt nowej linii kolejowej w Zagłębiu Miedziowym, a na zielono – trasa do Przemkowa
Na czerwono projekt nowej linii kolejowej w Zagłębiu Miedziowym, a na zielono – trasa do Przemkowa

Cała inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmować będzie remont odcinka Chocianów – Przemków. W drugiej kolejności natomiast zostanie zrewitalizowany odcinek Przemków – Niegosławice (woj. lubuskie). Realizacja całości inwestycji umożliwi włączenie linii nr 303 do linii nr 14, co spowoduje utworzenie trasy Chocianów – Przemków – Niegosławice – Głogów o długości około 28 km.

- Przywracanie kolei w regionie to nasz priorytet. Od 2018 roku realizujemy na Dolnym Śląsku ambitny i niespotykany w skali kraju program uruchamiania nieczynnych, często przez kilkadziesiąt lat, linii kolejowych. Przejęliśmy od PKP ponad 20 odcinków o łącznej długości ponad 300 km. Teraz działamy, aby na wszystkich jak najszybciej znów pojawiły się pociągi pasażerskie. A widzimy, że warto. Na kolejową mapę Polski włączyliśmy już chociażby Bielawę, Chocianów czy Świeradów-Zdrój i pasażerowie bardzo chętnie korzystają z tych połączeń – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Obecnie na linii do Przemkowa trwają prace porządkowe oraz równolegle prowadzony jest remont zabytkowego budynku dworca Przemków Odlewnia. Po rewitalizacji dodatkowo umiejscowiona zostanie tam jednostka Dolnośląskich Parków Krajobrazowych wraz z centrum edukacji ekologicznej.

Trwa remont zabytkowego dworca Przemków Odlewnia, gdzie będzie także jednostka Dolnośląskich Parków Krajobrazowych wraz z centrum edukacji ekologicz
Trwa remont zabytkowego dworca Przemków Odlewnia, gdzie będzie także jednostka Dolnośląskich Parków Krajobrazowych wraz z centrum edukacji ekologicznej

Szacuje się, że pierwsze pociągi po wyremontowanym odcinku pojadą pod koniec 2025 roku. Oprócz mieszkańców, na przywróceniu tego połączenia zyskają także lokalne samorządy. Dzięki tej ważnej inwestycji północna część regionu stanie się jeszcze bardziej dostępna dla turystów, na przykład bez problemu będzie można dojechać do Stawów Przemkowskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska