Rekordowa liczba pasażerów KD
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w każdym kwartale po dolnośląskich liniach kolejowych jeździło 8-9 mln pasażerów. Jeśli dane za IV kwartał będą zbliżone do poprzednich, łącznie w 2023 roku z kolei skorzystało około 35 mln osób. Aż 19 mln z nich wsiadło do pociągów Kolei Dolnośląskich, co stanowi ponad połowę udziału w rynku w naszym regionie i jednocześnie rekord utworzonej 15 lat temu spółki.
Regularny spadek obsługi połączeń notuje POLREGIO - nawet o 40 proc. mniej w ciągu ostatnich kilku lat. Od 2020 r. w statystykach województwa dolnośląskiego uwzględniane są również Koleje Wielkopolskie, których udział wynosi 0,14 proc.
W pierwszym roku funkcjonowania spółka Koleje Dolnośląskie sprzedała "zaledwie" 300 tys. biletów.
Coraz więcej nowych połączeń w regionie
Kolej dosięga już m.in. Lubina, Bielawy, Chocianowa, Świeradowa-Zdroju, Mirska i Sobótki. Ponadto KD realizuje połączenia autobusowe: do Lądka-Zdroju, Stronia Śląskiego, Sycowa i Góry.
- Blisko 200 tys. Dolnoślązaków odzyskało dostęp do wysokiej jakości transportu publicznego i nie jest już wykluczonych komunikacyjnie. Odpłacają Kolejom Dolnośląskim zaufaniem, bo coraz liczniej korzystają z usług najlepszego przewoźnika regionalnego w Polsce – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
W województwie dolnośląskim podróżni chętniej wybierają kolej. Średnia liczba przejazdów pociągiem na Podlasiu czy Lubelszczyźnie wynosiła 2-3 podróże na osobę rocznie. Dolnoślązacy robią to średnio 7 razy w roku.
- Walczymy o to, by wybór kolei jako środka transportu stał się dla każdego tak naturalnym wyborem, jak to się dzieje w krajach zachodniej Europy – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Są plany na dalszy rozwój
Koleje Dolnośląskie w ciągu najbliższych lat planują dotrzeć do jeszcze większej liczby miejscowości, takich jak Syców, Stronie Śląskie i Góra. Władze województwa przejęły także linię do Środy Śląskiej, która sięga Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu. Planowany jest przetarg na jego remont i odnowienie połączenia. W ramach programów rządowych pociągi mają również docierać do Złotoryi i Bogatyni.
Z planowanych rewitalizacji wynika, że jedyną dolnośląską stolicą powiatu pozbawioną połączenia kolejowego będą Polkowice. Jednak i tutaj rozważa się przywrócenie połączeń, zwłaszcza w kontekście ruchu wokół Aglomeracji Zagłębia Miedziowego. Istnieje także marzenie o połączeniu Legnicy z Jelenią Górą, co byłoby możliwe poprzez otwarcie linii na odcinku Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, umożliwiającej pociągom dotarcie przez Świerzawę i Wojcieszów lub przez Lądek-Zdrój.
Spółka planuje zakup nowego taboru. Wkrótce ulepszony zostanie park maszyn spalinowych, a do kolei trafiają nowe Elfy 2 od bydgoskiej Pesy. Koleje, choć są "Dolnośląskie", sięgają daleko poza województwo. Już teraz realizują połączenia m.in. do Niemiec i Czech, a w dalekiej przyszłości, w granicach Polski, planują sięgnąć Mazur.
Tak podpisywano umowę na rewitalizację Dworca Świebodzkiego:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?