Buspas z Jagodna już jest. Czas na drugi
Ulica Buforowa była już raz rozbudowywana. W latach 2016-2019 trwały prace nad poszerzeniem jezdni, wyznaczeniem osobnych pasów do skrętów na osiedla mieszkaniowe i poprowadzenie dodatkowego pasa dla miejskich autobusów. Problem rozwiązano tylko połowicznie. Komunikacja do centrum działa bez większych problemów, ale dojazd na osiedle jest już znacznie utrudniony.
Dlatego też przystąpiono do prac nad TAT na Jagodno, która będzie biegła pod trzecim przęsłem wiaduktu kolejowego. W pobliżu ulicy Bardzkiej możemy już zobaczyć koparki i niewielkie zaplecze budowlane.
- Zlecenie realizuje firma Pro-Tra Building, która od czasu podpisania umowy w kwietniu, realizowała projekt całej inwestycji. Przewidujemy, że będzie ona skończona w około dwa lata, a więc już w trzecim kwartale 2025 roku przyjedziemy na osiedle autobusem w komfortowych warunkach - mówi Gazecie Wrocławskiej Krzysztof Świercz, rzecznik spółki Wrocławskie Inwestycje.
TAT na Jagodno - przebieg
Prace zaczęły się już na wysokości skrzyżowania ulic Świeradowskiej i Bardzkiej. Inwestycja zakłada budowę 2,7 km drogi od ul. Bardzkiej do ul. Kajdasza, przebudowę dwóch skrzyżowań (Buforowej z Lutosławskiego i Kopycińskiego) oraz pętlę przy ul. Kajdasza z parkingiem Park & Ride dla 57 samochodów. Po drodze powstanie też pięć nowych przystanków autobusowych:
- przy ul. Bardzkiej, na wysokości cmentarza,
- przy ul. Terenowej,
- przy skrzyżowaniu Konduktorskiej z Malinowskiego,
- przy ul. Kopycińskiego,
- przy ul. Świeradowskiej w kierunku Jagodna.
Projekt inwestycji jest wyceniany na kwotę około 42,7 milionów złotych, z czego aż 95 procent środków pochodzi z funduszy Polskiego Ładu.
Autobusem w 2025 roku, a kiedy tramwajem?
TAT na Jagodno będzie wykonana na żelbetowej podbudowie. Takie rozwiązania stosuje się dla budowy torowisk tramwajowych. Następnie będzie ona pokryta asfaltem, po którym jeździć będą autobusy. Gdy tylko możliwe będzie wprowadzenie na trasę tramwajów, asfalt zostanie sfrezowany i zastąpiony szynami.
- Projektowaliśmy tę trasę jako tramwajową. Teren jest odpowiednio zniwelowany pod pojazdy szynowe, pętla ma odpowiednią geometrię, a parametry przystanków są takie, aby odpowiadały zarówno autobusom, jak i tramwajom - mówił w kwietniu Marek Suchy, projektant trasy z BBKS-Projekt.
Największy problem z tramwajem na Jagodno stanowi czynna naziemna linia kolejowa 285 Wrocław-Świdnica. Obecnie przepisy nie pozwalają na skrzyżowanie torów dla tych dwóch typów pojazdów szynowych. PKP ma jednak w planach zbudowanie drugiego wiaduktu nad ulicą Bardzką, który wyniesie tory nad potencjalne skrzyżowanie dwóch torowisk.\
- Gdy tylko zaistnieje możliwość przeniesienia linii 285 na dodatkowy tor nad jezdnią, wtedy wykonawca TAT na Jagodno będzie mógł umożliwić wyjazd tramwajów na osiedle Jagodno. Kiedy to się stanie, tego niestety nie wiemy - dodaje Krzysztof Świercz.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?