Buspas na Jagodno - od al. Armii Krajowej do ul. Kajdasza
Trwają prace projektowe nad drogą z dedykowanym pasem dla autobusów na Jagodno. Realizacją tego zadania zajmuje się spółka Wrocławskie Inwestycje, która w kwietniu bieżącego roku podpisała umowę z wykonawcą - firmą Pro-Tra Building. Przewiduje się, że budowa zostanie ukończona w niecałe dwa lata.
- Pierwsze prace powinny ruszyć w trzecim kwartale tego roku. Planujemy rozpocząć je od strony ul. Świeradowskiej w kierunku wiaduktu kolejowego. Ten obiekt inżynieryjny mamy już przebudowany - poinformował 12 lipca prezydent Jacek Sutryk za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Pętla przy ul. Kajdasza to jeden kraniec projektowanej trasy. Drugi to skrzyżowanie ulic Bardzkiej ze Świeradowską. Długość całego odcnka to 2,7 kilometra. Po drodze będą powstanie też pięć nowych przystanków autobusowych:
- przy ul. Bardzkiej, na wysokości cmentarza,
- przy ul. Terenowej,
- przy skrzyżowaniu Konduktorskiej z Malinowskiego,
- przy ul. Kopycińskiego,
- przy ul. Świeradowskiej w kierunku Jagodna.
Tak ma wyglądać nowy buspas na Jagodno >>
Projekt inwestycji jest wyceniany na kwotę około 42,7 milionów złotych, z czego aż 95 procent środków pochodzi z funduszy Polskiego Ładu. Przy założeniu pomyślnego przebiegu prac, mieszkańcy Wrocławia będą mogli korzystać z nowej trasy na Jagodno już wiosną 2025 roku.
Buspas, a w przyszłości torowisko
Jak podaje UM Wrocławia, budowa torowiska tramwajowego przejeżdżającego przez czynną linię kolejową jest niemożliwa. Temat ten poruszaliśmy w jednej z naszych publikacji
Jeśli budowa krzyżówki okaże się możliwa z prawnego punktu widzenia, zamiana trasy autobusowej na autobusowo-tramwajową będzie relatywnie prosta.
- Projektowaliśmy tę trasę jako tramwajową. Gdy zapadła decyzja, aby powstał tu buspas, nowy projekt realizowaliśmy na bazie tramwajowego. Teren jest odpowiednio zniwelowany pod pojazdy szynowe, pętla ma odpowiednią geometrię, a parametry przystanków takie, aby odpowiadały zarówno autobusom, jak i tramwajom - mówił w kwietniu Marek Suchy, projektant trasy z BBKS-Projekt.
Trasa zostanie wykonana na żelbetowej podbudowie. Takie rozwiązania stosuje się przy budowie torowiska. Podbudowa zostanie pokryta asfaltem, a gdy pojawi się projekt tramwaju, asfalt będzie sfrezowany i zastątpiony szynami.
Koncepcja zakłada, że kierowcy dojeżdżający z innych miejscowości, m.in. z Siechnic, Żernik czy Żórawiny, będą mogli zostawić pojazdy na parkingu przy ul. Kajdasza.
Zobacz relację wideo z podpisania umowy na budowę nowej wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno:
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?