Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie tramwaj na Jagodno? To nie żart - jest szansa! Zaczyna się projektowanie kolejowej obwodnicy Wrocławia

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Nie jest możliwe zbudowanie tramwaju na Jagodno ze względu na skrzyżowanie z linią kolejową. To ma się zmienić, dzięki budowie wiaduktu nad ulicą Bardzką w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego.
Nie jest możliwe zbudowanie tramwaju na Jagodno ze względu na skrzyżowanie z linią kolejową. To ma się zmienić, dzięki budowie wiaduktu nad ulicą Bardzką w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Tramwaj nie może krzyżować się z linią kolejową. Dlatego wciąż nie mamy tramwaju na Jagodno. Wygląda jednak na to, że rozwiązanie problemu nadejdzie od PKP PLK, które chce zabrać się za budowę kolejowej obwodnicy Wrocławia.

Spis treści

Tramwaj na Jagodno. W czym jest problem?

Problem z budową linii tramwajowej na Jagodno polega na potencjalnym skrzyżowaniu się z linią kolejową 285 (Wrocław-Sobótka-Świdnica). Obecnie przepisy nie pozwalają na skrzyżowanie torów dla tych dwóch typów pojazdów szynowych. W dodatku na torach, które przebiegają przez ulicę Bardzką odbywa się regularny ruch pasażerski.

Miasto, aby poprawić kiepską komunikację Jagodna z resztą Wrocławia, buduje specjalną trasę autobusową. Trasa ta ma stwarzać możliwość położenia na niej torowiska. Okazuje się, że w perspektywie kilku lat, sen o tramwaju na Jagodno może się ziścić.

PKP rozbuduje kolej aglomeracyjną we Wrocławiu

Wystarczyłoby zbudować wiadukt kolejowy nad ulicą Bardzką, który wyniesie tory kolejowe ponad potencjalne skrzyżowanie dwóch torowisk. PKP potwierdziło, że ma w planach taką inwestycję, która będzie elementem szerszego projektu.

- Krajowy Program Kolejowy to 139 miliardów na inwestycje kolejowe. A to gwarancja, że będą także realizowane czy przygotowywane do realizacji tu, na Dolnym Śląsku. Planujemy tutaj na same projekty przeznaczyć 10 miliardów złotych. Zgodnie z obietnicą, jaką składaliśmy z panem ministrem Andrzejem Bittelem; do końca września ogłosimy przetarg na opracowanie dokumentacji i projektu dla towarowej obwodnicy - mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Co jeszcze powstanie w ramach kolei aglomeracyjnej?

Towarowa obwodnica Wrocławia zostanie rozbudowana o czwarty tor. To pozwoli na budowę stacji kolejowych w okolicach:

  • ul. Grabiszyńskiej / placu Srebrnego / ulicy Oporowskiej,
  • ul. Kruczej / ul. Inżynierskiej,
  • al. gen. Józefa Hallera,
  • ul. Racławickiej,
  • ul. Powstańców Śląskich / ul. Krzyckiej / al. Karkonoskiej,
  • ul. Borowskiej,
  • Tarnogaju / ul. Bardzkiej / ul. Buforowej

- Opracowanie dokumentacji potrwa około 3-5 lat. Wymaga to uzyskania zgód czy decyzji środowiskowych. Należy podkreślić, że przygotowanie inwestycji to średnio 2/3 czasu, a 1/3 to jej realizacja. Szybka budowa wymaga porządnego projektu – dodaje Ireneusz Merchel.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska