Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza kolej aglomeracyjna. Urząd marszałkowski wystartował z Dolnośląskimi Kolejami Aglomeracyjnymi

Marcin Kruk
Marcin Kruk
1 grudnia przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i gmin podpisali porozumienie inaugurujące działalność Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne
1 grudnia przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i gmin podpisali porozumienie inaugurujące działalność Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne Pawel Relikowski / Polska Press
Pierwsze połączenie w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych zostanie uruchomione 12 grudnia. Pociągi pojadą z Wrocławia do Jelcza-Laskowic zatrzymując się po drodze m.in. na Wojnowie, Strachocinie, Kowalach i w gminie Czernica. Porozumienie osiągnięte przy uruchamianiu połączeń na tej linii wyznaczą standard przy tworzeniu kolei aglomeracyjnej w pozostałych pięciu obszarach aglomeracyjnych Dolnego Śląska.

Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne zaczęły działać. W środę, 1 grudnia, przedstawiciele urzędu marszałkowskiego oraz gmin Jelcz-Laskowice, Czernica i Wrocław podpisali porozumienie regulujące funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej. Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne to nowe, wypracowane przez samorząd województwa oraz gminy podejście do rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego. Pierwszą uruchomioną linią DKA będzie połączenie Wrocławia Głównego z Jelczem-Laskowicami po zmodernizowanej linii kolejowej nr 292. To połączenie pokazuje zasady, według których będą rozwijały się Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne.

Linia 292 ma 35 km długość. Na terenie gminy Wrocław ma ona 19,9 km długości, w gminie Czernica 10,3 km, a w gminie Jelcz-Laskowice 5,1. Na trasie jest 17 stacji lub przystanków, w tym 7 nowych w granicach Wrocławia i 4 nowe w Czernicy.

Wypracowany przez przedstawicieli gmin model ma w przejrzysty sposób określać zasady współpracy. Strony podpisują wieloletnią umowę, która ma gwarantować utrzymanie połączeń. Koszty przedsięwzięcia, których zwykle nie pokrywają wpływy ze sprzedaży biletów, generują deficyt. Ten deficyt będzie solidarnie pokrywany przez gminy, których mieszkańcy korzystają z nowych połączeń. To, ile gminy będą dokładać do połączeń, ustalane jest na podstawie długości połączeń na terenie tych gmin.

Od 12 grudnia linią 292 pojedzie pociąg hybrydowy: na początek przewidziano 7 par pociągów dziennie. Kiedy tabor Kolei Dolnośląskich zasilą nowe pociągi Elf 2, od września 2022 r. pomiędzy Wrocławiem a Jelczem-Laskowicami pojedzie kolejnych 15 par pociągów. Modernizacja 21 km linii kolejowej 292 kosztowała 126 mln zł, z czego 70 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego.

- Kolej Aglomeracyjną tworzymy dla Dolnoślązaków, aby ułatwić im poruszanie się w obrębie największego miasta i jednocześnie stolicy regionu. Bardzo ważny jest dla nas głos środowisk obywatelskich. Dlatego tym samym rozpoczynamy realizację uchwały sejmikowej o kolejach aglomeracyjnych, którą przygotowaliśmy wspólnie z Akcją Miasto – mówił marszałek Cezary Przybylski.

Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne będą rozwijane w pięciu obszarach aglomeracyjnych województwa dolnośląskiego:

  • Wałbrzychu,
  • Kłodzku,
  • Jeleniej Górze,
  • Wrocławiu,
  • Zagłębiu Miedziowym.

Samorząd województwa przekonuje, że DKA to większa częstotliwość połączeń, nowoczesny tabor i modernizacja linii kolejowych. Kolejne połączenia w ramach DKL będą uruchomione do Sobótki po zakończeniu modernizacji linii 285 oraz w przyszłości do Piławy Górnej przez Niemczę i Łagiewniki.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska