Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remonty na kolei w wakacje. Trzeba się przesiadać, a pociągi jadą dłużej

MK
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Pasażerowie pociągów jeżdżących po Dolnym Śląsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Remonty na kolei nabiorą na sile. Pociągi pojadą dłużej, a na niektórych liniach trzeba będzie się przesiadać.

Najbliżej Wrocławia remont trwa na linii do Jeleniej Góry. Na szlaku Mietków - Imbramowice, a także na samych stacjach wymieniana jest sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Jak informuje Bohdan Ząbek z PKP Polskich Linii Kolejowych, prace nie powinny spowodować utrudnień w ruchu pociągów, ponieważ jednocześnie odbywają się tylko na jednym torze. Jednak w związku ze zmniejszoną przepustowością linii, pociągi z Wałbrzycha do Wrocławia docierają opóźnione o kilkanaście minut. Prace zakończą się w listopadzie.

Na tej samej linii trwa również przebudowa dwóch stacji - Wałbrzych Szczawienko oraz Świebodzice. Z kolei w listopadzie rozpocznie się budowa nowego przystanku kolejowego - Wałbrzych Centrum.

Już teraz do autobusów trzeba przesiadać się pomiędzy Piechowicami a Szklarską Porębą. Utrudnienia potrwają do 26 czerwca. Kolejne pojawią się 20 sierpnia, gdy do autobusów trzeba będzie przesiadać się pomiędzy Jelenią Górą a Szklarską Porębą.

Generalny remont przechodzi z kolei główna linia Zagłębia Miedziowego z Legnicy przez Lubin do Rudnej Gwizdanowa. Dzięki inwestycji po 10 latach pociągi wrócą do Lubina, gdzie od marca trwa przebudowa stacji. Zdemontowane zostały już tory i rozjazdy. Budowany jest jeden z dwóch nowych peronów. Praca wre też na stacji Raszówka, gdzie budowane jest odwodnienie. Przebudowywane są także perony na przystankach Rzeszotary, Raszówka, Gorzelin i Chróstnik. Zakończenie prac pomiędzy Legnicą a Lubinem planowane jest jesienią. Z kolei w październiku w Koźlicach pomiędzy Lubinem a Rudną rozpocznie się budowa wiaduktu kolejowego. W ranach inwestycji zbudowany zostanie też od podstaw przystanek Lubin Stadion.

Wyremontowana zostanie także stacja Legnica. PKP PLK przebuduje dwa najważniejsze perony - 3 i 4. Powstaną także cztery windy, a tunel główny prowadzący na perony i zabytkowe zadaszenie hali peronowej zostaną wyremontowane. Z kolei na peronach 3 i 4 odnowione zostaną dawne posterunki dyżurnych ruchu.

Jeszcze w czerwcu ruszy remont przystanku Kłodzko Miasto. PKP PLK za 60 mln zł zbuduje dodatkowy peron, a na istniejących pojawią się windy. Przebudowany zostanie także cały układ torowy stacji, dzięki czemu pociągi będą mogły zaczynać i kończyć na niej swój bieg. Prace potrwają do połowy 2020 r. Po przebudowie stacja będzie mogła przyjmować więcej składów, a przepustowość linii w kierunku Wrocławia, Kudowy-Zdrój, Wałbrzycha, Międzylesia i Kamieńca Ząbkowickiego poprawi się. Na stacji zamontowanych zostanie także 9 nowych odjazdów, które będą ogrzewane, co zminimalizuję liczbę awarii zimą. W ramach przebudowy stacji dobudowany zostanie nowy peron, a dotychczasowy peron nr 1 wyremontowany. Oba perony będą wyższe, dzięki czemu łatwiej będzie wsiąść do pociągu. Pojawią się na nich także windy, a przejście pomiędzy nimi zostanie wyremontowane. Na peronach zamontowane zostaną także nowe wiaty i oświetlenie, a ściany zostaną pokryte powłoką uniemożliwiające zabrudzenie ich graffiti.

Do września potrwa z kolei przebudowa linii nr 281 na odcinku Grabowno Wielkie – Zduny. Remont obejmuje także przebudowę stacji w Bukowicach Trzebnickich, gdzie utworzona zostanie mijanka (linia jest jednotorowa – przyp. red.). Wyremontowane zostanie także 19 przejazdów kolejowych – 12 z nich będzie sterowane automatycznie. Po remoncie pociągi pojadą tam 120 km/h. Dzięki temu najprawdopodobniej wróci połączenie kolejowe Wrocławia z Miliczem. Pociągi będą pokonywały trasę w około 30 minut. Plany dolnośląskich samorządowców zakładają wydłużenie połączenia przez Krotoszyn do Gniezna. Na to musi się jednak zgodzić marszałek woj. wielkopolskiego.

Podczas wakacji prace będą także prowadzone na tzw. Nadodrzance - linii Wrocław - Głogów - Zielona Góra - Szczecin. W dalszym ciągu tory wymieniane będą pomiędzy Wołowem a Małowicami Wołowskimi oraz Grębocicami i Głogowem. Prace potrwają do końca roku.

Od poniedziałku prace trwają również na linii Legnica - Strzegom - Jaworzyna Śląska - Świdnica - Kłodzko - Kudowa Zdrój. W związku z tym na odcinku Strzegom - Jaworzyna Śląska zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza.

Do końca czerwca potrwa naprawa torów w okolicy Gierałtowa, przez co pomiędzy Węglińcem a Jelenią Góra zostanie wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza. Do sierpnia do autobusów trzeba będzie przesiadać się również pomiędzy Żmigrodem a Rawiczem. Powodem utrudnień jest remont stacji w Rawiczu.

Z kolei po wakacjach - we wrześniu - rozpocznie się długo wyczekiwana elektryfikacja linii Węgliniec - Zgorzelec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska