- Mamy ogromną przyjemność ogłosić przywracanie Dworca Świebodzkiego do ruchu kolejowego. Wrocław i okolice słyną z tego, że mają wiele szlaków kolejowych. Wiele z nich nie służy w sposób logiczny i logistyczny do udrożnienia komunikacyjnego, do poprawy komunikacji w aglomeracji wrocławskiej - powiedział dziś przed gmachem wrocławskiego dworca premier Mateusz Morawiecki.
- Ten piękny dworzec dwukrotnie tracił swoją funkcje kolejową, raz w 1945 roku, czyli tuż po zakończeniu wojny. Jednak ruch na nim przywrócono po kilku miesiącach, a drugi raz w 1991 roku, stając się ofiara czasów transformacji. Chcemy by Dworzec Świebodzki miał przywróconą swoją funkcje kolejową. Stąd znów będą mogły odjeżdżać pociągi w kierunku Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i dalej w wielu innych kierunkach, takich jak Legnica, Jelenia Góra czy Zgorzelec – oświadczył Mateusz Morawiecki.
Dworzec Świebodzki też do przebudowy?
Premier nawiązał do programu remontów dworców na całym Dolnym Śląsku oraz o przeznaczeniu na ten cel 180 mln złotych. Już wyremontowaliśmy takie dworce, jak Zgorzelec czy Chojnów. To pogram, który dotyczy 18 miast na Dolnym Śląsku – powiedział szef rządu. Jak podkreślił, nakłady na kolej z budżetu państwa w ciągu najbliższych kilku lat sięgną 67 mld zł. Przypomniał jednocześnie, że przed kilkoma dniami przywrócono połączenie kolejowe Wrocławia z Lubinem oraz podpisano umowę na modernizację linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy. Ta inwestycja ma kosztować 200 mln złotych.
Po konferencji przed Dworcem Świebodzkim, premier Mateusz Morawicki podpisał w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzki list intencyjny w sprawie podjęcia działań w zakresie opracowania Wstępnego Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego
Co się kryje pod hasłem Wstępne Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego?
Po pierwsze chodzi o przywrócenie ruchu kolejowego na stacji Wrocław Świebodzki, który ma zacząć pełnić ważną rolę w ruchu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Koncepcja ma uwzględnić nawet budowę nowej linii średnicowej, w której ten dworzec przestałby być dworcem czołowym (inaczej stacją końcową). Zarządca sprawdzi możliwości połączenia nową linią kolejową linii nr 274 i 285, przechodzącą przez tzw. klaster fabryki „LG” w Kobierzycach. Kolejne zadanie planistyczne obejmie przebudowę pasażerskiej linii średnicowej wraz z rozbudową odcinka Wrocław Główny – podg Grabiszyn. PKP PLK chciałyby większej separacji ruchu pasażerskiego i towarowego we Wrocławiu. W tym celu mają zostać sprawdzone warianty modernizacji układów torowych na stacjach Wrocław Brochów, Wrocław Kuźniki, Wrocław Nowy Dwór i Wrocław Popowice (z rozważeniem jazdy przez nową łącznicę omijającą Wrocław Gądów zamiast przez Wrocław Mikołajów).
Kolejka na lotnisko i modernizacja innych wrocławskich dworców
Autorzy studium mają uwzględnić ruch towarowy na nowej linii dużych prędkości w kierunku Warszawy na odcinku do Oleśnicy, a także zmianę organizacji ruchu na obwodnicy towarowej, gdzie będą mogły pojawić się pociągi osobowe. Ważnym punktem opracowania ma być koncepcja połączenia wrocławskiego lotniska koleją za pomocą nowej linii przelotowej Wrocław Zachodni/ Smolec – Wrocław Leśnica/ Wrocław Żerniki. W przyszłości PKP PLK chciałyby też rozbudować torowiska do 4-torowych na wylotach w kierunku Czernicy Wrocławskiej, Oławy, Rawicza, Legnicy. I dobudować drugi tor na linii Wrocław Gł. – Bielany Wrocławskie.
W grę wchodzi też modernizacja stacji Wrocław Brochów i Wrocław Gądów oraz naprawa lub modernizacja estakady w ciągu obwodnicy towarowej Wrocławia. Koszt przygotowania studium oszacowano na 4 mln złotych. Ma być wykonane w ciągu 3 lat od momentu podpisania umowy.

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?