Spis treści
Południe Wrocławia ma 10 węzłowych problemów
Miasto zdefiniowało 10 węzłowych problemów południa Wrocławia i poprosiło o analizę sytuacji zewnętrznych ekspertów od transportu i komunikacji.
- Problem komunikacyjny zdefiniowany jest najmocniej na południe od Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Pierwsze co zrobiliśmy, to pokazaliśmy sobie trudne, "zapalne" punkty, które powodują, że na osiedlach funkcjonuje się tak, a nie inaczej - mówiła na spotkaniu Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia.
Te "zapalne" punkty to m.in.:
- skrzyżowania z linią kolejową nr 285,
- samo skrzyżowanie ul. Zwycięskiej i al. Karkonoskiej jako osobny problem,
- wąski i nieprzystosowany do dzisiejszego ruchu wiadukt nad ul. Grota-Roweckiego,
- blokowanie ronda Ojca Pio przez zakorkowaną Zwycięską,
- duża liczba kierowców z podwrocławskich miejscowości,
- spóźnienia na liniach autobusowych 110, 112, 612 i 113.
Te propozycje mają usprawnić ruch na południu Wrocławia
Urzędnicy poprosili o opinię ekspertów z Krakowa, którzy zaproponowali kilka komunikacyjnych rozwiązań. Te mogą być zrealizowane do trzech lat od podjęcia decyzji.
- Przyglądaliśmy się funkcjonowaniu południowych osiedli Wrocławia. Przepracowaliśmy z urzędnikami całą koncepcję miejskiego ruchu oraz to, jak ten ruch pracuje. Spędziliśmy w mieście kilka dni i sprawdziliśmy, czy skargi mieszkańców i zgłoszenia do urzędu pokrywają się z rzeczywistością. Przedstawiliśmy kilka propozycji z inżynierii ruchu oraz inwestycji w tzw. "krótkim horyzoncie", a więc do realizacji w ciągu najbliższych trzech lat - mówi Mateusz Szpórnóg z firmy Via Vistula, specjalizującej się w planowaniu i projektowaniu systemów transportowych.
Propozycje w I etapie:
- budowa łącznika między ul. Iwaszkiewicza i Kajdasza (projekt 2025 i budowa 2027),
- uruchomienie nowych połączeń autobusowych na tym łączniku (2027),
- budowa zatoki postojowej dla autobusów na ul. Grota-Roweckiego (2025),
- przebudowa ronda przy ul. Zwycięskiej i Ołtaszyńskiej na skrzyżowanie z sygnalizację świetlną (2025 projekt i 2027 budowa),
- korekta skrzyżowania ul. Zwycięskiej z al. Karkonoską - wydłużenie pasów wyjeżdżających z ul. Zwycięskiej do skrętów w al. Karkonoską (projekt 2025 i budowa 2026),
- budowa pasa autobusowego do centrum w ciągu ul. Grota-Roweckiego pomiędzy Iwaszkiewicza i Przystankową (korytarz o wysokiej wydajności, który zwiększyłby przepustowość na drodze i poprawiłby wygodę dla pasażerów MPK (projekt 2027, budowa 2029),
- zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego z ul. Przystankową. Sygnalizacja świetlna. Światła priorytetowe dla autobusów MPK.
Zobacz też: W tych zawodach we Wrocławiu brakuje ludzi do pracy. Przyjmują od ręki i płacą krocie
Propozycje w II etapie, po 2027 roku:
- budowa pasa autobusowego do centrum w ciągu ul. Grota-Roweckiego pomiędzy Iwaszkiewicza i Przystankową (Korytarz o wysokiej wydajności, który zwiększyłby przepustowość na drodze i poprawiłby wygodę dla pasażerów MPK,
- projekt i rozbudowa zatoki na ul. Grota-Roweckiego o pętlę P+R,
- zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego z ul. Przystankową. Sygnalizacja świetlna. Światła priorytetowe dla autobusów MPK,
- ograniczenia możliwości przejazdu tranzytem przez obszar równoległy do ul. Grota-Roweckiego,
Światła zamiast ronda - czy to nie krok w tył?
Osiedlowi radni odnieśli się do kilku pomysłów. Poinformowali, że o część z tych rozwiązań wnioskowali już dawno temu. Przywoływano przykłady z roku 2015 i 2016. Przypomniano inwestycję tramwajową na Ołtaszyn i Partynice.
Propozycją, nad którą również dyskutowano, było przebudowanie ronda św. Ojca Pio, które miałoby zostać skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Z punktu widzenia fachowców, to rondo zapewnia większą przepustowość, jednak nie w przypadku tego miejsca.
- Co do zasady, zawsze nas uczą, że rondo jest przepływowym skrzyżowaniem. Tu mówimy o sytuacji szczególnej, ponieważ na rondzie istnieje relacja: nadrzędna - Zwycięska i podrzędna - Ołtaszyńska. W przypadku ronda św. Ojca Piox, kierowcy najczęściej przejeżdżają dwie, a nawet trzy ćwiartki ronda i blokują całą jego tarczę. Nie ma wówczas szansy, aby osoba z innego wjazdu skorzystała i w efekcie, stoją obie ulice w obu kierunkach. Jeśli przeprojektujemy skrzyżowanie i zastosujemy na nim sygnalizację, będziemy mogli kontrolować ten ruch. Odbędzie się to kosztem mniejszej przepustowości, ale przynajmniej grupa pojazdów z innego "wlotu" pojedzie do celu - tłumaczył Mateusz Szpórnóg.
Najpierw konsultacje z mieszkańcami
Urzędnicy podkreślają, że proponowane wyżej rozwiązania są dopiero wynikiem ekspertyzy firmy Via Vistula i nie oznacza to, że będą realizowane od razu. Wszystkie te zmiany będą konsultowane z mieszkańcami zainteresowanych osiedli. Pierwsze spotkania odbędą się już po majówce.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?