MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na tym skrzyżowaniu są największe korki we Wrocławiu. Co z estakadą na al. Karkonoskiej?

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Średnia prędkość samochodów wyjeżdżających rano z ulicy Zwycięskiej wynosi 2 km/h.
Średnia prędkość samochodów wyjeżdżających rano z ulicy Zwycięskiej wynosi 2 km/h. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Ponad 62 tysiące. Właśnie taka liczba pojazdów każdej doby pokonuje skrzyżowanie alei Karkonoskiej z ulicą Zwycięską i Jeździecką we Wrocławiu. Aktualna prędkość wyjazdu z osiedla Ołtaszyn wynosi w godzinach szczytu średnio 2 km/h. Mieszkańcy od 10 lat walczą o rozwiązanie, które usprawniłoby ruch w całej okolicy. Jak to zrobić?

11 lat od zapowiedzi dużej inwestycji. Mieszkańcy niecierpliwią się

Wojciech Sobierski jest inżynierem budownictwa, który pracował m.in. w KP1 Polska. Firma miała możliwość dostarczania elementów prefabrykowanych na budowę estakady Klecińskiej lub na most Rędziński. Ma duże doświadczenie w kwestii powstawania obiektów inżynierskich.

Pan Wojciech złożył petycję do Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka o budowę estakad kolejowo-samochodowych wzdłuż alei Karkonoskiej, nad ulicą Zwycięską.

- Jestem mieszkańcem Ołtaszyna i mam „przyjemność” spędzać długie godziny w tych korkach, codziennie w drodze do pracy. Chciałbym przybliżyć miastu możliwość odkorkowania alei Karkonoskiej i ulicy Zwycięskiej wraz z koncepcją połączenia jej ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia – mówi Gazecie Wrocławskiej Wojciech Sobierski.

Plan jest identyczny do tego stworzonego w 2012 roku przez urząd miasta. Wówczas w programie ujęto poszerzenie alei Karkonoskiej. Wrocławskie Inwestycje miały już wizualizacje na biurku, zapowiadano dwa warianty przebudowy, a prace zamierzano rozpocząć dwa lata później.

- Musimy być gotowi na rozbudowę miasta i modernizację dróg w tym kierunku, chociaż na razie nie znamy konkretnych dat rozpoczęcia prac – zaznaczał w 2012 roku Marek Szempliński ze spółki.

Z realizacji nici, a samochodów – coraz więcej

Jeszcze w 2020 roku nasz Czytelnik wysyłał pismo m.in. do Prezydenta i Wiceprezydenta Wrocławia oraz członków Zarządu Województwa. Opiniował nie tylko powstanie estakady, ale połączenie jej ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia oraz symbiozą wrocławskich kolei z siecią tramwajową. Jednym słowem – plan zakładał uzdrowienie niemal całego ruchu na południu Wrocławia.

Estakada spotkała się 92-procentowym poparciem w Panelu Obywatelskim, co - zgodnie z formułą - czyniło te rekomendacje jako wiążące do zrealizowania.

Koncepcja upadła z niewiadomych przyczyn, a pojazdów we Wrocławiu przybywa z roku na rok. Niepokojące są także prognozy przy budowie ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia – od Radomierzyc, przez Wysoką, do Bielan Wrocławskich i alei Karkonoskiej.

- WOW ma być zakończona z przełomem 2024 i 2025 roku, więc na Karkonoskiej można spodziewać się jeszcze większego tłumu samochodów. A już teraz natężenie tego skrzyżowania wynosi 62 577 pojazdów na dobę (według studium rozwoju sieci kolejowej), co czyni go najbardziej obciążonym węzłem w naszym mieście. Średnia prędkość samochodów wyjeżdżających rano z ulicy Zwycięskiej wynosi 2 km/h – zaznacza nasz rozmówca.

Plan nie miał wad

Pan Sobierski kontaktował się w kwestii estakady z autorami pierwszego, znanego od 2012 roku projektu.

- Autorzy, czyli firma Arcadis, sami wyrażali zdziwienie, dlaczego koncepcja nie weszła w życie. Jedynym zarzutem wobec estakady było twierdzenie, iż korki przesuną się w stronę ulicy Wyścigowej i alei Karkonoskiej. Wykonano analizę, po której okazało się, że takiego zagrożenia nie ma – tłumaczy pan Wojciech.

Estakada jako część całkowitego rozwiązania problemu

Wysłane przez pana Wojciecha pismo dotyczyło nie tylko budowy estakady. Wraz z rozwojem komunikacji w mieście pojawił się również pomysł na połączenie linii kolejowych i tramwajowych.

W planie inżyniera znalazły się też propozycje na:

  • rozwój połączeń linii kolejowej nr 285 z przystanków Partynice, Wojszyce i Tarnogaj (w ramach Kolei Metropolitarnej),
  • tramwaj na Ołtaszyn równoległy do Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i linii kolejowej nr 285,
  • tramwaj na Jagodno nad wiaduktem kolejowym linii 285,
  • połączenie docelowych pętli tramwajowych „Jagodno” i „Ołtaszyn” wzdłuż WOW.

Odpowiedź Wiceprezydenta

W kontekście tej oraz pozostałych sugestii nasz Czytelnik otrzymał odpowiedź od Wiceprezydenta Wrocławia, Jakuba Mazura. Stwierdził on, że kwestia korzyści ewentualnej budowy estakady była szczegółowo analizowana.

- W najbliższych latach nie jest planowana budowa wiaduktów drogowych w ciągu alei Karkonoskiej. Wynika z oceny pilności i efektywności tego i innych zadań inwestycyjnych w mieście, szczególnie w kontekście priorytetów zawartych we wrocławskiej polityce mobilności – odpowiedział Jakub Mazur.

Władze miasta „z przykrością poinformowały”, że napięty terminarz uniemożliwia również organizację spotkania w opisanej sprawie.

Sprawa otwarta dla kandydatów na prezydenta

Pan Wojciech zapowiada, że mimo negatywnego odzewu, będzie chciał złożyć wniosek Jackowi Sutrykowi o budowę estakady. W tym celu powstała też elektroniczna petycja, którą podpisało około 400 osób.

- Chcę również porozmawiać z kandydatami na prezydentów miasta. Poproszę o opinię, czy ta koncepcja byłaby zgodna z ich profilem wyborczym – kończy pan Wojciech.

Tu znajduje się najbardziej ruchliwe skrzyżowanie we Wrocławiu:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska