Spis treści
Wschodnia Obwodnica Wrocławia - projekt ma już 24 lata
Przed realizacją WOW nie istniały żadne polaczenia dróg wojewódzkich na obrzeżu aglomeracji Wrocławia tj. drogi wojewódzkiej nr 395 i 455 z DK 8 lub DK 94 bez ominięcia przejazdu przez centrum i niewydolny system komunikacyjny Wrocławia.
Pierwsze prace planistyczne zmierzające do poprawienia tej sytuacji, tj. budowy nowego połączenia drogowego po wschodniej/południowo-wschodniej stronie Wrocławia rozpoczęto już w 1999 roku.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia podzielona jest na etapy. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji blisko 27 z 30 kilometrów całej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, która przebiega od Długołęki przez Łany, Siechnice, Żerniki Wrocławskie do ul. Grota Roweckiego. Obecny Zarząd Województwa Dolnośląskiego zrealizował odcinki: Łany - Długołęka oraz Żerniki Wrocławskie – ul. Grota Roweckiego.
– Do zakończenia w całości wschodniej obwodnicy pozostaje już tylko ostatni 3-kilometrowy odcinek Bielany Wrocławskie – ul. Grota Roweckiego i zostanie on wybudowany. Już teraz WOW odciąża komunikacyjnie centrum miasta oraz usprawnia ruch aglomeracyjny, a dzięki połączeniu z trasą S8 i AOW A8 ułatwia komunikację regionalną oraz przejmuje ruch tranzytowy. To bardzo ważna trasa – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Ostatni etap był zapowiedziany zimą
Na początku grudnia 2022 roku otwarty dla kierowców został 2,5 kilometrowy odcinek, który powstał od ulicy Grota-Roweckiego do Żernik Wrocławskich, na wysokości ul. Buforowej i wrocławskiego Jagodna. Również w grudniu oddany dla kierowców został północny odcinek obwodnicy,
między Łanami a Długołęką, który liczy około 10 km długości.Do wybudowania i zakończenia w całości realizacji Wschodniej Obwodnicy Wrocławia pozostaje około 3-kilometrowy odcinek od ulicy Grota-Roweckiego przez miejscowość Wysoka do Bielan Wrocławskich, który ma kosztować około 200 milionów złotych.
Szczegóły tej inwestycji:
- odcinek będzie częściowo przebiegał w półtunelu z ekranami akustycznymi,
- skrzyżowania z drogami będą wybudowane w formie rond,
- na fragmencie drogi we wsi będzie miała po dwa pasy w każdą stronę,
- drogi pieszo-rowerowe w całym ciągu drogi.
Przebieg ostatniego fragmentu WOW:
Trasa wzbudziła protesty w Wysokiej
Część mieszkańców Wysokiej protestowała przed realizacją obwodnicy przebiegającej pod ich domami.
– Te osoby twierdzą, że nie znały przebiegu drogi, chociaż w planach był on znany dużo wcześniej, jeszcze zanim wykonywaliśmy otwarty odcinek przy ul. Grota-Roweckiego, a nawet zanim jeszcze te osoby kupowały mieszkania i osiedlały się w tamtym rejonie. To nie jest argument, dla którego można wstrzymać budowę drogi, która pomoże innym mieszkańcom – mówił w grudniu "Gazecie Wrocławskiej" Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Z kolei budowę drogi w takim wariancie popierali mieszkający na południowych osiedlach Wrocławia - m.in. Ołtaszyna, Wojszyc, Jagodna, Krzyków, Partynic i Kleciny.
Kiedy kierowcy doczekają się zamknięcia obwodnicy?
Obecnie trwa niezależna od inwestora procedura wydawania decyzji ZRID - zgody na rozpoczęcie inwestycji drogowej, która administracyjnie prowadzona jest przez Wojewodę Dolnośląskiego.
– Po uzyskaniu tej decyzji ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Szczegółowy harmonogram realizacji prac budowlanych zostanie określony w dokumentacji przetargowej. Czas realizacji tego odcinka obwodnicy to około 3 lata. Inwestycja zostanie zrealizowana przy pomocy środków pochodzących z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 – mówi Michał Nowakowski, Rzecznik Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Widzieliście protest przeciwko rozbudowie A4 w starym śladzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?