MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje w MPK Wrocław! Do stolicy Dolnego Śląska przyjeżdżają pod osłoną nocy. To prawdziwy megatransport

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
"Mkną po szynach niebieskie tramwaje...", lecz zanim zaczną jeździć po naszych torowiskach i wozić pasażerów, czeka je długa podróż. Transport wielotonowego tramwaju wymaga specjalnych zezwoleń, do przewozu wykorzystywane są ogromne pojazdy. Jak to się dzieje, że z poznańskich i bydgoskich fabryk na nasze ulice trafiają flagowce MPK Wrocław?

Spis treści

Nowe tramwaje we Wrocławiu. Docierają do nas w jedną noc

MPK Wrocław ma podpisane umowy z poznańską firmą Modertrans i bydgoską PESĄ. Dotyczą produkcji i dostawy nowoczesnych tramwajów. Te do Wrocławia trafiają cyklicznie.

Nowiutka, niedawno zaprezentowana PESA wciąż czeka. Do końca czerwca do Wrocławia przyjadą jeszcze trzy Moderusy Gamma. Byliśmy wewnątrz i obserwowaliśmy dostawę tego ogromnego tramwaju!

- Czas realizacji umowy, od momentu jej podpisania do dostawy pierwszego tramwaju, w tym konkretnym przypadku wyniósł prawie rok. Mowa o projekcie i produkcji. Natomiast sama fizyczna dostawa tramwaju, w przypadku producenta z Poznania, odbywa się w ciągu jednej nocy - wyjaśnia nam Katarzyna Pawlak, rzeczniczka MPK Wrocław.

Jak przebiega taki transport?

Tramwaj jest transportowany na pojeździe o odpowiednich gabarytach. Tramwaj może być przewożony tylko nocą, w określonych godzinach. Po przyjeździe do Wrocławia - wprost z lawety - wjeżdża na torowisko przed zajezdnią.

Z uwagi na to, że dostawa tramwaju odbywa się tzw. transportem ponadnormatywnym, to przejazd lawety z tramwajem wymaga odpowiednich zezwoleń i musi być zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach. Wraz z lawetą w trasę wyrusza samochód pilotujący przejazd. Laweta nie może utknąć i zablokować drogi innym użytkownikom.

- W czasie wjazdu przed Zajezdnią Borek laweta, od skrzyżowania ul. Powstańców Śląskich i Krzyckiej, jedzie "pod prąd" czyli nie po swoim pasie. Na chwilę takiego przejazdu to właśnie samochód pilotujący blokuje ruch na danym odcinku ulicy w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom drogi. Na szczęście, taka blokada jest w nocy i trwa bardzo krótko, około 5-10 minut - tłumaczy Katarzyna Pawlak.

Niebieski tramwaj przechodzi szereg kontroli

Zanim tramwaj przyjedzie do Wrocławia, jego producent przeprowadza całościową kontrolę jakości, badanie hałasu, czy ważenie pojazdu. Robi to w warunkach symulowanych, używając m.in. ciężkich worków z piaskiem imitujących pasażerów.

Swoje kontrole, bardzo dokładne, przeprowadza również MPK Wrocław. Po rozładowaniu tramwaju oraz wkolejeniu go na tory uruchamiane są wszystkie tramwajowe systemy. Chodzi o zintegrowanie ich z wrocławską infrastrukturą.

- Odbioru tramwaju dokonuje Dział Techniczny MPK. Chodzi o zgodność z wymaganiami określonymi w przepisach oraz wymaganiami dotyczącymi oczekiwanej funkcjonalności pojazdu. Dokonywane są oględziny tramwaju, sprawdzane jest m.in wnętrze pojazdu, czy powłoki lakiernicze. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, to przedstawiciele producenta dokonują poprawek. Następnie przeprowadzone jest badanie wózków - tłumaczą nam pracownicy Działu Technicznego w MPK Wrocław.

Na terenie zajezdni wykonywane są również:

  • próby hamowania,
  • sprawdzanie działania drzwi tramwaju w trybie awaryjnym,
  • odbiór Systemu Informacji Pasażerskiej i urządzeń informatycznych.

Zobacz też:

"Rundka" wokół Wrocławia i testowe 100 kilometrów

Po niezbędnych oględzinach tramwaj wyjeżdża w miasto w celu przeprowadzenia testów ruchowych.

- W trakcie takich testów przejeżdża min. 100 kilometrów. Jeśli nie ma żadnych usterek, tramwaj jest protokólarnie odbierany i od tego momentu jest kierowany na regularne linie do obsługi pasażerów - kończą nasi rozmówcy.

Proces odbioru trwa niecały tydzień.

Wkrótce dostawa kolejnych tramwajów

Do końca czerwca do Wrocławia przyjadą ostatnie trzy sztuki Moderusów modelu Gamma. Łącznie zamówiono ich 46. Z kolei w marcu relacjonowaliśmy dostawę pierwszej PESY Twist 146N. Takich tramwajów będzie we Wrocławiu jeździć dokładnie 40.

Flota MPK jest regularnie odmładzana. Już teraz średni wiek tramwajów to dziś 16 lat, przy czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów, według ich producentów, to 30-35 lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska