Nowe rondo turbinowe przy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Kierowcy nie dają rady!

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Przykład ronda turbinowego. Każdy wjazd posiada dwa pasy wjazdowe. Na samym rondzie pierwszego i drugiego zjazdu można użyć tylko na zewnętrznym pasie. Wewnętrzny służy do zjechania na drugim, trzecim i czwartym zjeździe. Zdjęcie ilustracyjne
Przykład ronda turbinowego. Każdy wjazd posiada dwa pasy wjazdowe. Na samym rondzie pierwszego i drugiego zjazdu można użyć tylko na zewnętrznym pasie. Wewnętrzny służy do zjechania na drugim, trzecim i czwartym zjeździe. Zdjęcie ilustracyjne OSK LEŚ
Kierowcy mają problem z nowym rondem wschodniej obwodnicy Wrocławia. Wystarczył kwadrans na rondzie przy ulicy Buforowej we Wrocławiu, by zaobserwować kilka niebezpiecznych sytuacji drogowych. Zmiana organizacji ruchu sprawiła kierowcom duży kłopot. Niektórzy twierdzą, że przez jazdę "na pamięć" i brak patrzenia na znaki drogowe.

Na rondzie między Jagodnem i Żernikami Wrocławskimi może być w najbliższych tygodniach większy ruch. Dzięki otwarciu nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia kierowcy mogą objechać centrum trasą z ulicy Grota-Roweckiego i osiedla Ołtaszyn aż do Siechnic i w niedalekiej przyszłości do samej Długołęki.

W związku z otwartym 5 grudnia 2,5-kilometrowym odcinkiem firma Budimex doprowadziła do zmiany organizacji ruchu na rondzie przy ulicy Buforowej. Na jezdni pojawiły się linie poziome uniemożliwiające zmianę pasa. Rondo stało się więc tzw. "turbinowym" i kierowcy powinni zachować ostrożność.

Rondo turbinowe charakteryzuje się tym, że od momentu wjazdu pojazd jest prowadzony jednym pasem ruchu do odpowiedniego zjazdu. Kierunek jazdy jest więc zależny od pasa zajętego przed wjazdem na rondo.

Przykład ronda turbinowego. Każdy wjazd posiada dwa pasy wjazdowe. Na samym rondzie pierwszego i drugiego zjazdu można użyć tylko na zewnętrznym pasie.
Przykład ronda turbinowego. Każdy wjazd posiada dwa pasy wjazdowe. Na samym rondzie pierwszego i drugiego zjazdu można użyć tylko na zewnętrznym pasie. Wewnętrzny służy do zjechania na drugim, trzecim i czwartym zjeździe. Zdjęcie ilustracyjne OSK LEŚ

Przy ul. Buforowej zewnętrzny pas wjazdowy służy z każdej strony wyłącznie do pierwszego zjazdu. Pas wewnętrzny zakłada opuszczenie ronda na pierwszym, drugim i trzecim zjeździe. W dodatku między zjazdami została namalowana strefa wyłączona z ruchu. Na rondzie nie ma więc już dwóch pasów ruchu, a tylko jeden.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Teoria zakłada, że dzięki takiemu rozwiązaniu ruch odbywa się płynniej. Kierowcy muszą się jednak przyzwyczaić do nowych zasad. Kilkoro z nich łamało przepisy i z zewnętrznego pasa wjazdowego nie opuszczali ronda na pierwszym, lecz na drugim zjeździe. To nie tylko blokuje innych czekających na wjazd, ale może też doprowadzać do stłuczek.

Zapytaliśmy kilku kierowców o opinię na temat nowej organizacji ruchu.

  • - Nie ma problemu dla tych, którzy patrzą na znaki. Kierowcy, niestety, jeżdżą na pamięć i powstaje chaos. Trzeba być ostrożnym, zwłaszcza w pierwszych miesiącach funkcjonowania tego ronda. - mówi pan Mirek, zawodowy kierowca, który do Wrocławia wjeżdża od strony Żernik Wrocławskich.
  • - Dopiero za drugim razem zorientowałem się, że trzeba jechać inaczej. Mogłaby się pojawić tabliczka ostrzegająca o zmianie. - mówi pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę Iwiny-Radomierzyce.
  • - Ma nos w telefonie i skąd on ma wiedzieć jak jechać? - pyta retorycznie kierowca busa, który nie przedstawił się.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

OnePlus

OnePlus 10T 5G 16/256GB Czarny

3 381,33 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 12 Pro 128GB Grafitowy Graphite

4 149,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Xiaomi 12 5G 8/128GB Szary

2 499,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Pro Max 128GB Mocny Grafit

5 569,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Mini 128GB Alpejska zieleń

3 290,00 zł

kup najtaniej

Motorola

Motorola G62 4/128GB Szary

895,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Tak chcieliby pomykać przez całe rondo prawym pasem jak wszędzie i wykolejać ideę ronda ! Brawo drogowcy !
G
Gość
7 grudnia, 13:34, aaa aaa:

"- Dopiero za drugim razem zorientowałem się, że trzeba jechać inaczej. Mogłaby się pojawić tabliczka ostrzegająca o zmianie. - mówi pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę Iwiny-Radomierzyce"

Wieśniaku znaki i tablice wielkie stoją przy każdym wjeździe i nie widzisz ich a tabliczkę informującą o zmianach zauważysz?

7 grudnia, 13:57, Gość:

Jak jest zmiana organizacji ruchu, to powinna być oznakowana nie tylko tabliczką, ale także migającym światłem, żeby było ją łatwo zauważyć. Ale taki wsiur, jak ty nie zrozumie tego.

Tak jest, o każdej zmianie muszą informować. Tak jest na całym świecie.

G
Gość
7 grudnia, 8:55, Gość:

No to niech się, k*rwa, ogarną. Przecież to jest prosty układ, jak można nie umieć tego przejechać? Won do tramwajów, kto jest na to za głupi.

7 grudnia, 15:20, JAN:

A tramwaj masz? Może prądu w sieci brakło i wszystkich od głupich wyzywasz?

Nie, tylko przygłupów, którzy nie radzą sobie z prostym oznakowaniem poziomym, oraz tych złamasów, którzy jadą wewnętrznym pasem i z niego skręcają. Bo to przez nich trzeba robić takie ronda turbinowe.

J
JAN
7 grudnia, 8:55, Gość:

No to niech się, k*rwa, ogarną. Przecież to jest prosty układ, jak można nie umieć tego przejechać? Won do tramwajów, kto jest na to za głupi.

A tramwaj masz? Może prądu w sieci brakło i wszystkich od głupich wyzywasz?

J
JAN
7 grudnia, 13:18, Helena:

To rondo to nieporozumienie. Ciarki człowieka przechodzą jak ma na takie coś wjechać. Pytanie dlaczego nie można było budować klasycznych rond.

7 grudnia, 15:08, Gość:

Widać nie jeździsz zbyt często. Na rondach z dwoma okręgami lub jezdnią, która pozwala na jazdę obok siebie dwóch aut, kierowcy mają potężny problem ze zjazdem z ronda. Jeśli jest pas rozdzielający dwa okręgi, to ci z wewnętrznego jadą jakby mieli pierwszeństwo, choć go nie mają. Rondo turbinowe zaś reguluje przejazd pasami tak, że jeśli nie łamiesz notorycznie przepisów to wjeżdżając na początkowo wewnętrzny okrąg i chcąc skręcić w lewy zjazd, przed samym zjazdem będziesz już na zewnętrznym okręgu, bo tak konstrukcja ronda prowadzi. Tym samym nie doprowadzisz do kolizji próbując zjechać z okręgu wewnętrznego na zewnętrzny. A na znaki należy się patrzeć. Mieszkam we Wrocławiu 40 lat, jeżdżę autem ponad 16 lat i nigdy zmiany mnie nie zaskoczyły, a wiele się zmieniło od kiedy zacząłem jeździć. Tyle, że jak nie próbuję ładować się na skrzyżowanie jak nie mogę zjechać, nie ładuję się na przejazdy kolejowe jak jest korek, nie jadę w prawo z pasa lewego jak znaki nie pozwalają, nie zawracam w miejscu do tego nieprzeznaczonym, nie wpadam na skrzyżowanie na czerwonym i zatrzymuję się na strzałce warunkowej. Nie gnam 80km/h w terenie zabudowanym lub 120 na obwodnicy śródmiejskiej i mam czas dojrzeć znaki... Wystarczy interesować się drogą, kiedy się prowadzi, a nie oglądać filmy na komórce lub gadać przez komórkę, zwłaszcza trzymana w ręku, jadąc autem za 400 tys zł, z zestawem wbudowanym... Lub zagadywać pasażerów olewając drogę... Tak niewiele trzeba, żeby jechać bezpiecznie i nie być zaskakiwanym przez "nowe znaki"

Istny anioł, jeszcze dodaj, że jeździsz pojazdem ekologicznym i produkujesz prąd na rzecz MPK. Nie znam we Wrocławiu człowieka, który by chociaż raz nie zgłupiał widząc ustawione znaki drogowe, albo zdążył rozszyfrować podczas jazdy co autor miał na myśli.

G
Gość
7 grudnia, 13:18, Helena:

To rondo to nieporozumienie. Ciarki człowieka przechodzą jak ma na takie coś wjechać. Pytanie dlaczego nie można było budować klasycznych rond.

Widać nie jeździsz zbyt często. Na rondach z dwoma okręgami lub jezdnią, która pozwala na jazdę obok siebie dwóch aut, kierowcy mają potężny problem ze zjazdem z ronda. Jeśli jest pas rozdzielający dwa okręgi, to ci z wewnętrznego jadą jakby mieli pierwszeństwo, choć go nie mają. Rondo turbinowe zaś reguluje przejazd pasami tak, że jeśli nie łamiesz notorycznie przepisów to wjeżdżając na początkowo wewnętrzny okrąg i chcąc skręcić w lewy zjazd, przed samym zjazdem będziesz już na zewnętrznym okręgu, bo tak konstrukcja ronda prowadzi. Tym samym nie doprowadzisz do kolizji próbując zjechać z okręgu wewnętrznego na zewnętrzny. A na znaki należy się patrzeć. Mieszkam we Wrocławiu 40 lat, jeżdżę autem ponad 16 lat i nigdy zmiany mnie nie zaskoczyły, a wiele się zmieniło od kiedy zacząłem jeździć. Tyle, że jak nie próbuję ładować się na skrzyżowanie jak nie mogę zjechać, nie ładuję się na przejazdy kolejowe jak jest korek, nie jadę w prawo z pasa lewego jak znaki nie pozwalają, nie zawracam w miejscu do tego nieprzeznaczonym, nie wpadam na skrzyżowanie na czerwonym i zatrzymuję się na strzałce warunkowej. Nie gnam 80km/h w terenie zabudowanym lub 120 na obwodnicy śródmiejskiej i mam czas dojrzeć znaki... Wystarczy interesować się drogą, kiedy się prowadzi, a nie oglądać filmy na komórce lub gadać przez komórkę, zwłaszcza trzymana w ręku, jadąc autem za 400 tys zł, z zestawem wbudowanym... Lub zagadywać pasażerów olewając drogę... Tak niewiele trzeba, żeby jechać bezpiecznie i nie być zaskakiwanym przez "nowe znaki"

a
aaa aaa
"- Dopiero za drugim razem zorientowałem się, że trzeba jechać inaczej. Mogłaby się pojawić tabliczka ostrzegająca o zmianie. - mówi pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę Iwiny-Radomierzyce"

Wieśniaku znaki i tablice wielkie stoją przy każdym wjeździe i nie widzisz ich a tabliczkę informującą o zmianach zauważysz?
G
Gość
7 grudnia, 13:18, Helena:

To rondo to nieporozumienie. Ciarki człowieka przechodzą jak ma na takie coś wjechać. Pytanie dlaczego nie można było budować klasycznych rond.

Bo to jest bezpieczniejsze i lepiej się przez nie jeździ.

H
Helena
To rondo to nieporozumienie. Ciarki człowieka przechodzą jak ma na takie coś wjechać. Pytanie dlaczego nie można było budować klasycznych rond.
R
Rumi
Chorzy to są kierowcy którzy jeżdżą na pamięć beż opamiętania i w pośpiechu.
R
Rumi
Tak właśnie widać kto zna przepisy ruchu drogowego. Powinni policjanci stać zatrzymywać i kierować kierowców na kurs od nowa na prawo jazdy.
G
Gość
7 grudnia, 10:19, Andżelika:

To rondo jest chore. Nie wiem kto mógł wpaść na zrobienie tak fatalnego rozjazdu na rondzie.

Przecież wszystko jest proste i czytelne, czego, do cholery, nie rozumiesz?

A
Andżelika
To rondo jest chore. Nie wiem kto mógł wpaść na zrobienie tak fatalnego rozjazdu na rondzie.
J
JAN
Znając zamiłowanie do bycia pierwszym wśród kierowców na takich rondach zawsze będą tarcia pomiędzy kierowcami wynikające z różnych przyczyn. I porównując rondo w Magnicach, też turbinowe, to na pierwszym wjeździe kierujący ma do wyboru praktycznie dwie opcje, ominięcia ronda, lub wjazd z możliwością jazdy w prawo lub na wprost. Przy czym rondo magnickie jest duże, a na Buforowej te decyzje muszą być podejmowane znacznie szybciej, bo brak tych łączników kumuluje ruch bezpośrednio za wjazdem. I prosiłbym tu żeby nie nazywać kierowców idiotami, bo oni chociaż musieli się wykazać jakąś wiedzą na egzaminie państwowym, natomiast patrząc na dzieła projektantów drogowych to wydaje mi się czasami, że jedynym egzaminem jaki zdawali był ten na zakończenie kształcenia przedszkolnego (przepraszam, jeżeli uraziłem przedszkolaki)
G
Gość
Artykuł nieprecyzyjny w słowach "z zewnętrznego pasa wjazdowego nie opuszczali ronda na pierwszym, lecz na drugim zjeździe"

Tam jest układ mieszany, w przypadku wjazdu z Buforowej z zewnętrznego rzeczywiście trzeba zjechać na obwodnicę w stronę Grota, ale już zjeżdżając z obwodnicy zewnętrzny pozwala zjechać na 1 i 2 zjeździe, więc nie od razu na prawo.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie