Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe parkingi we Wrocławiu. Na razie są za darmo

Błażej Organisty
Od dziś we Wrocławiu działają dwa nowe parkingi Park&Ride (parkuj i jedź) - przy ul. Ślężnej (tu kierowcy dostali 36 dodatkowych miejsc) oraz na Oporowie (115 miejsc). W budowie są kolejne miejsca postojowe.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta oficjalnie uruchomił w poniedziałek nowy parking przy ul. Ślężnej pod Wzgórzem Andersa. Już od samego rana parking był oblegany, wolne miejsca można było policzyć na palcach jednej ręki. Miasto buduje takie parkingi, żeby nakłonić kierowców do zostawiania na nich samochodów i przesiadania się do pojazdów komunikacji miejskiej.

Parkingi Parkuj i Jedź powstają we Wrocławiu w pobliżu przystanków tramwajowych, autobusowych i przy stacjach kolejowych. Po wyjściu z ogrodzonego parkingu przy Ślężnej można wsiąść do tramwaju linii 15 i 9 lub do autobusu linii 133 i 134. Z nowej inwestycji zadowoleni są studenci Uniwersytetu Ekonomicznego, którzy zyskali dodatkowe miejsca parkingowe w pobliżu uczelni.

Na parkingu przy Ślężnej przybyło 36 miejsc postojowych. W sumie jest ich tam teraz 186. Budowa parkingu kosztowała ok. 1,4 mln zł.

I choć nowe miejsca ucieszyły kierowców, to niektórzy dopatrzyli się niedoskonałości. Narzekają na to, że parking został ogrodzony oraz na lokalizację dwóch miejsc dla niepełnosprawnych, które wyznaczono najdalej od wejścia. ZDiUM obiecał, że zastanowi się nad lepszym rozwiązaniem, żeby poprawić komfort użytkowników, szczególnie niepełnosprawnych.

Od dziś oficjalnie działa także nowy Parkuj i Jedź przy pętli tramwajowej na Oporowie (drugi, bo jeden już jest) - na 115 miejsc. Ponadto ZDiUM buduje parking dla około 50 aut przy dworcu kolejowym Psie Pole.

– Ten parking powstanie do końca czerwca za 663 tys. zł – zapowiada Ewa Mazur ze ZDiUM.

W ramach zadania „Budowa systemu Parkuj i jedź we Wrocławiu – Etap I” osiem parkingów (555 miejsc) w siedmiu lokalizacjach zbuduje do końca roku spółka Wrocławskie Inwestycje. Parkingi powstaną:

  1. W pobliżu stacji Wrocław Grabiszyn;
  2. Przy przystankach Bardzka - Świeradowska;
  3. Przy przystankach Kosmonautów - Boguszowska;
  4. Przy przystankach Kosmonautów - Fieldorfa;
  5. Przy stacji kolejowej Wrocław Kuźniki;
  6. Przy ul. Opolskiej i Głubczyckiej;
  7. W rejonie skrzyżowania Opolska - Karwińska.

Zmienią się zasady parkowania

Na razie wszystkie parkingi są ogólnodostępne, ale po powstaniu nowego systemu zaparkują na nich wyłącznie kierowcy z biletami MPK. Na parkingach zostaną zamontowane szlabany. Czujniki będą monitorować liczbę wolnych miejsc, którą kierowcy sprawdzą przy pomocy aplikacji na urządzenia mobilne.

- Ułatwi im to stworzenie planu podróży oraz dokonania przesiadki z samochodu na komunikację miejską, a taka jest właśnie idea funkcjonowania tych parkingów - wyjaśnia Ewa Mazur.

Wjazd na parking będzie możliwy dla kierowców posiadających bilet okresowy, czasowy 24-godzinnym lub dłuższy, zapisany na jednym na karcie URBANCARD, zbliżeniowej karcie płatniczej albo na urządzeniu mobilnym do płatności elektronicznej.

ZDiUM szuka na razie wykonawcy dokumentacji projektowej. Jest na to czas do 30 kwietnia. Ewa Mazur informuje, że w drugim inwestor postara się wyłonić wykonawcę, który zrealizuje zadanie.

Plany na przyszłość

Pod koniec 2018 roku, gdy urząd marszałkowski rozplanuje już kolejną transzę unijnych pieniędzy, miasto chce przystąpić do budowy kolejnych siedmiu parkingów. Powstaną przy stacjach kolejowych na Osobowicach, Praczach Odrzańskich, Brochowie, w Łanach (planowana stacja), na Zakrzowie i Świniarach oraz przy pętli tramwajowej przy ul. Kromera. Mają one zapewnić co najmniej 800 miejsc, ale możliwe, że będzie ich więcej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska