Miasto wpompuje dodatkowe dziesiątki milionów w MPK Wrocław

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Tramwaje MPK Wrocław.
Tramwaje MPK Wrocław. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Głosując za poprawkami do tegorocznego budżetu miasta, radni przegłosowali sowite dokapitalizowanie spółki.

Przedstawiciele magistratu i miejskiego przewoźnika przekonują, że dodatkowe miliony pójdą na sfinansowanie zaplanowanych inwestycji. To kolejna wielka kwota przeznaczona na funkcjonowanie MPK Wrocław. Przypomnijmy, ze niedawno spółka zawarła z bankami umowę na wykup obligacji, zadłużając się w ten sposób na dodatkowe blisko pół miliarda złotych.

Jak ujawnił Krzysztof Balawejder prezes MPK, dodatkowe 27 mln złotych z budżetu miasta pójdzie na sfinansowanie modernizacji ponad 40 tramwajów Skoda i Protram. W lipcu prezes z dumą ogłosił, że spółka dogadała się z bankami w sprawie wykupu obligacji na kwotę 457,1 mln zł na - jak poinformował - realizację programu inwestycyjnego realizowanego w latach 2021-2025.

Pieniądze z obligacji, czyli pożyczone na rynku mają pójść na: zakup dodatkowych 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych Moderusów Gamma (ubiegłoroczna umowa zakupu 25 sztuk, zawierała opcję dokupienia 21 kolejnych wagonów), modernizację tramwajów Protram 205 WrAs i Skód 16T, remonty stacji prostownikowych i planowany w kolejnych latach zakup nowych tramwajów, które mają zastąpić najstarsze wagony typu 105N/Nwr. Ponadto pieniądze z bankowych pożyczek i dodatkowe z miejskiej kasy mają pomóc w sfinansowaniu remontów dwóch zajezdni tramwajowych - Borek i Ołbin - tak aby mogły pomieścić większą liczbę wagonów.

Przypomnijmy, że jeszcze niedawno magistrat oraz prezes MPK, forsując podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, argumentowali, że głównym powodem jest konieczność finansowania dużych inwestycji w tym remontów torowisk tramwajowych. Teraz pod tym samym pretekstem pożyczają pieniądze i pompują dodatkowe środki z budżetu miasta.

Jeszcze przed podpisaniem umowy z bankami na emisje obligacji, zadłużenie MPK Wrocław sięgało 173 mln złotych. Warto też podkreślić, że tylko w tym roku, miasto dołoży z budżetu do kasy spółki grubo ponad pół miliarda złotych.

Czas zimowy i letni przez kolejne 5 lat

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mateusz
Do autora - proszę o rzetelność dziennikarską. Poczyniony zarzut, że miasto najpierw uzasadnia podwyżkę biletów kosztem zakupów taboru a potem przekazuje na ten cel pieniądze z budżetu jest oparty na błędnym założeniu, że pieniądze z biletów trafiają do MPK. To jednak nie prawda, bo trafiają one do budżetu miasta. To chyba dobrze, że miasto wywiązuje się z obietnic i przeznacza dodatkowe środki na nowe tramwaje zamiast na inne cele, prawda?
G
Gość
16 września, 21:37, Gość:

Tramwaje są ok, wręcz nowe i komfortowe, muszą być tylko niezawodne. Co prawda nigdy mi się nie zdarzyło żeby tramwaj nie dojechał, ale podobno tak jest, więc warto żeby MPK wyremontowalo torowiska, to przekona tych narzekających.

17 września, 13:09, Gość:

Przecież już się remontują, jakoś nie słychać o codziennych wykolejeniach i gazeta Obajtkowa nie ma o czym napisać. Polityka pienieżną naszego prezydenta odnosi zatem sukces. Zresztą gołym okiem widać ile rzeczy się dzieje w naszym mieście. A pisowcy wyją z zazdrości. Słychać pisowców wycie. Znakomicie!

17 września, 13:25, Gość:

Wczoraj na skrzyżowaniu Kochanowskiego z Kwidzyńską dzwon tramwaju z osobówką. Całe skrzyżowanie zatarasowane, wracałem objadania o 18 godzinę dłużej. Autobus by po prostu zjechał. Nie piszą, bo to już nudne się staje. Nie piszą, bo przy tych prędkościach że na piechotę jest szybciej, sztuką jest tramwaj wykoleić.

17 września, 14:55, Gość:

W takich sytuacjach są przecież podstawiane autobusy za trawmaj. To nie wina motorniczych, ale kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B i badania lekarskie stwierdzające, że są w stanie zauważyć obiekt o wielkości tramwaju.

A po co podstawiać autobusy, skoro Kochanowskiego było zablokowane? Wszystkie autobusy z psiaka jechały objazdami. Średni czas przejazdu na grunwald to 60min.

G
Gość
16 września, 21:37, Gość:

Tramwaje są ok, wręcz nowe i komfortowe, muszą być tylko niezawodne. Co prawda nigdy mi się nie zdarzyło żeby tramwaj nie dojechał, ale podobno tak jest, więc warto żeby MPK wyremontowalo torowiska, to przekona tych narzekających.

17 września, 13:09, Gość:

Przecież już się remontują, jakoś nie słychać o codziennych wykolejeniach i gazeta Obajtkowa nie ma o czym napisać. Polityka pienieżną naszego prezydenta odnosi zatem sukces. Zresztą gołym okiem widać ile rzeczy się dzieje w naszym mieście. A pisowcy wyją z zazdrości. Słychać pisowców wycie. Znakomicie!

17 września, 13:25, Gość:

Wczoraj na skrzyżowaniu Kochanowskiego z Kwidzyńską dzwon tramwaju z osobówką. Całe skrzyżowanie zatarasowane, wracałem objadania o 18 godzinę dłużej. Autobus by po prostu zjechał. Nie piszą, bo to już nudne się staje. Nie piszą, bo przy tych prędkościach że na piechotę jest szybciej, sztuką jest tramwaj wykoleić.

W takich sytuacjach są przecież podstawiane autobusy za trawmaj. To nie wina motorniczych, ale kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B i badania lekarskie stwierdzające, że są w stanie zauważyć obiekt o wielkości tramwaju.

G
Gość
16 września, 21:37, Gość:

Tramwaje są ok, wręcz nowe i komfortowe, muszą być tylko niezawodne. Co prawda nigdy mi się nie zdarzyło żeby tramwaj nie dojechał, ale podobno tak jest, więc warto żeby MPK wyremontowalo torowiska, to przekona tych narzekających.

17 września, 13:09, Gość:

Przecież już się remontują, jakoś nie słychać o codziennych wykolejeniach i gazeta Obajtkowa nie ma o czym napisać. Polityka pienieżną naszego prezydenta odnosi zatem sukces. Zresztą gołym okiem widać ile rzeczy się dzieje w naszym mieście. A pisowcy wyją z zazdrości. Słychać pisowców wycie. Znakomicie!

Wczoraj na skrzyżowaniu Kochanowskiego z Kwidzyńską dzwon tramwaju z osobówką. Całe skrzyżowanie zatarasowane, wracałem objadania o 18 godzinę dłużej. Autobus by po prostu zjechał. Nie piszą, bo to już nudne się staje. Nie piszą, bo przy tych prędkościach że na piechotę jest szybciej, sztuką jest tramwaj wykoleić.

G
Gość
16 września, 21:37, Gość:

Tramwaje są ok, wręcz nowe i komfortowe, muszą być tylko niezawodne. Co prawda nigdy mi się nie zdarzyło żeby tramwaj nie dojechał, ale podobno tak jest, więc warto żeby MPK wyremontowalo torowiska, to przekona tych narzekających.

Przecież już się remontują, jakoś nie słychać o codziennych wykolejeniach i gazeta Obajtkowa nie ma o czym napisać. Polityka pienieżną naszego prezydenta odnosi zatem sukces. Zresztą gołym okiem widać ile rzeczy się dzieje w naszym mieście. A pisowcy wyją z zazdrości. Słychać pisowców wycie. Znakomicie!

G
Gość
17 września, 8:20, Fred:

Taki prezes to dopiero inwestycja ! Usługi Izraelczyków z MOBILISA są drogie i pinidzy ni ma ! Dobrze , że pod ręką są bankierzy i szybko pożycza . Może dowiemy się w końcu gdzie i za ile nas taki prezes Balawajder zadluza ? Bo tego w Sutrykowie nie pilnuje nikt .

Czep się lepiej pisdzielcow którzy zadłużyli wszystkich Polaków w szesc lat o 1/3 całego długu publicznego polski od roku 1990. A kasa polski jest teraz pusta. Nie ma na wypłaty dla medyków, nie ma na wypłaty dla policjantów, dziś zaczęli też strajkować strażacy w jednym z województw. Okradną, zniszczą i zostawia długi dla kolejnej władzy ktora będzie musiała posprzątać po nich ten burd.el. I dać ludziom pieniądze na chleb. Potem cześć tempego społeczeństwa będzie mówić że polskie firmy zostały sprzedane, ale jakoś trzeba będzie spłacić długi i dać ludziom chleb.

G
Gość
17 września, 8:20, Fred:

Taki prezes to dopiero inwestycja ! Usługi Izraelczyków z MOBILISA są drogie i pinidzy ni ma ! Dobrze , że pod ręką są bankierzy i szybko pożycza . Może dowiemy się w końcu gdzie i za ile nas taki prezes Balawajder zadluza ? Bo tego w Sutrykowie nie pilnuje nikt .

Akurat Mobilis wygrał przetarg bo był tani, a kierowcy u nich gwno zarabiają.

F
Fred
Taki prezes to dopiero inwestycja ! Usługi Izraelczyków z MOBILISA są drogie i pinidzy ni ma ! Dobrze , że pod ręką są bankierzy i szybko pożycza . Może dowiemy się w końcu gdzie i za ile nas taki prezes Balawajder zadluza ? Bo tego w Sutrykowie nie pilnuje nikt .
G
Gość
16 września, 20:04, Gość:

Przecież wsiosławianie nie chcą tramwajów. Niech zatem jeżdżą furmankami jak ich przodkowie zza Buga.

16 września, 21:25, Gość:

Wielu tych przodków za sanacji wsiadało na konia po takich jak ty.

16 września, 22:26, Gość:

Chyba pomyliły Ci się ramy czasowe. To za czasów najazdu Mongołów na Europę chanowie mongolscy wchodzili na koń po plecach ruskich kniaziów (przodków waszych).

Przechodząc do meritum. Wrocławscy mieszczanie to jedna z najgłupszych społeczności wielkomiejskich. Gdy już wybiorą prezydenta, z automatu stają się jego wiernymi poddanymi (mentalność parobka) i choćby taki prezydent okazał się najgorszym z najgorszych, ma gwarantowaną wielokadencyjność, bo nie chłoszcze swych poddanych, a jedynie okrada i zaniedbuje. Tak było z Dutkiewiczem, tak jest z Sutrykiem.

Ramy czasowe wcale mi się nie pomyliły. Sanacja to było przedłużenie średniowiecza ( Pan na wsi to był półbóg ), kraj zacofany gospodarczo i mentalnie. Co do głupoty społeczeństwa to się zgodzę ale w całokształcie kraju. Myślenie typu - "Nie lubię tej mendy, wiem że jest zła, ale tamtej gnidy jeszcze bardziej nie lubię. Tego nowego nie znam, z gadki chyba oszołom, na polityce się nie zna wcale bo go wcześniej nie widziałem ( widziałam ). To zagłosuję na tego pierwszego, potem zobaczymy jak będzie." To ce[wulgaryzm]e nasz naród.

W
Wiadrosław Wiadrowski
Tyle "milionuf" wje(ch)bane w te smieszne empeka ktore na czas jest przez przypadek (pomijając awarie codziennie...) a bilety kosztują tyle ze bardziej opłaca sie zamówić bolta ktory daje czesto promki na przejazd bo i te ceny mandatów za ktore można kupić rower, wiec gdzie tu sens ?
G
Gość
A pan prezes powoli przygotowuje się do przymuszania ludzi do szczepienia . Z tego co wiem w MPK zaczyna powoli mowić się o strajku ponieważ 2 z 3 związków zawodowych są zbulwersowane ostatnim wpisem pana prezesa . Myśle że jak tramwaje i autobusy nie wyjadę na ulicę choćby 1 dzień to Krzysiu szybko pójdzie po rozum do głowy .
G
Gość
16 września, 20:04, Gość:

Przecież wsiosławianie nie chcą tramwajów. Niech zatem jeżdżą furmankami jak ich przodkowie zza Buga.

16 września, 21:25, Gość:

Wielu tych przodków za sanacji wsiadało na konia po takich jak ty.

Chyba pomyliły Ci się ramy czasowe. To za czasów najazdu Mongołów na Europę chanowie mongolscy wchodzili na koń po plecach ruskich kniaziów (przodków waszych).

Przechodząc do meritum. Wrocławscy mieszczanie to jedna z najgłupszych społeczności wielkomiejskich. Gdy już wybiorą prezydenta, z automatu stają się jego wiernymi poddanymi (mentalność parobka) i choćby taki prezydent okazał się najgorszym z najgorszych, ma gwarantowaną wielokadencyjność, bo nie chłoszcze swych poddanych, a jedynie okrada i zaniedbuje. Tak było z Dutkiewiczem, tak jest z Sutrykiem.

G
Gość
Tramwaje są ok, wręcz nowe i komfortowe, muszą być tylko niezawodne. Co prawda nigdy mi się nie zdarzyło żeby tramwaj nie dojechał, ale podobno tak jest, więc warto żeby MPK wyremontowalo torowiska, to przekona tych narzekających.
G
Gość
16 września, 20:04, Gość:

Przecież wsiosławianie nie chcą tramwajów. Niech zatem jeżdżą furmankami jak ich przodkowie zza Buga.

Tumanie większość tych ludzi była o niebo lepsza niż taki ćwok jak ty

Prezes Balawajder wydaje sobie kasę na lewo i prawo. Ten człowiek już w Polbusie nabrał mega kredytów. Kto to wszystko spłaci no my Wrocławianie

G
Gość
16 września, 20:04, Gość:

Przecież wsiosławianie nie chcą tramwajów. Niech zatem jeżdżą furmankami jak ich przodkowie zza Buga.

16 września, 20:24, Gość:

Najpierw się niszczy dwie zajezdnie a teraz chce rozbudowywać nowe. Buduje się linie tramwajowe zgodnie ze starymi kierunkami przepływu mieszkańców, tak aby trzeba było ciągle łatać je przy użyciu ciągłych inwestycji. Wydaje się miliardy złotych, a te pieniądze nie poprawiają niczego, co dokładnie widać chociażby na Legnickiej.

Już niewiele zostało wolnego miejsca na budowę nowych linii. Wszystko sprzedano bezmyślnie deweloperom, bez jakichkolwiek planów skomunikowania nowych osiedli. To głownie "zasługa" Dutkiewicza, a Sutryk tylko pogarsza sytuację.

Dodaj ogłoszenie