Koleje Dolnośląskie biorą kredyt i kupują używane szynobusy

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
19.10.2014 legnica dworzec pkp jubileusz 170 lecia kolei dolnoslasko marchijskiej koleje dolnoslaskie szynobus pociag drezyna gazeta wroclawska piotr krzyzanowski/polskapresse..
19.10.2014 legnica dworzec pkp jubileusz 170 lecia kolei dolnoslasko marchijskiej koleje dolnoslaskie szynobus pociag drezyna gazeta wroclawska piotr krzyzanowski/polskapresse.. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polskapresse
Koleje Dolnośląskie kupią dwa pociągi spalinowe. Składy będą używane, a kupione zostaną na kredyt. Spółka zapłaci za nie 20 mln zł.

Jakie pojazdy wzmocnią tabor Kolei Dolnośląskich rozstrzygnie przetarg, ale jak mówi prezes Piotr Rachwalski najprawdopodobniej będą to składy już znane Dolnoślązakom: SA134 lub SA139.

- Zakup pojazdów innego typu powoduje komplikacje. Maszyniści muszą nauczyć się ich obsługi i wyjeździć odpowiednią liczbę godzin, by przejść autoryzację - wyjaśnia Rachwalski.

Nie będą to jednak pociągi wprost z fabryki a używane, jednak nie starsze niż 3-letnie. Będą wyposażone w udogodnienia znane z już jeżdżących po dolnośląskich torach - m.in. w wi-fi, klimatyzację oraz toalety o zamkniętym obiegu.

- Potrzebujemy tych pociągów, żeby nie zdarzały się sytuacje takie jak jesienią, gdy z powodu awarii nie mieliśmy odpowiedniego taboru zwłaszcza na linii do Trzebnicy. Poza tym pociągi spalinowe są dużo bardziej awaryjne od elektrycznych. Szynobusy, którymi jeździmy mają po 8, a nawet 10 lat, więc i przeglądy trwają dłużej - tłumaczy Piotr Rachwalski. - Przez to, że będą to używane składy sprawi, że znacznie szybciej do nas dotrą - kontynuuje.

Nowe pociągi zostaną kupione na kredyt. Choć ostateczną ceną wskaże przetarg, Koleje Dolnośląskie na każdy ze składów zamierzają przeznaczyć 10 mln złotych.

- Oceniliśmy, że będzie to tańsze niż leasingowanie, a poza tym będziemy właścicielami pojazdów - twierdzi Piotr Malepszak. - Źródłem wkładu własnego będzie m.in. sprzedaż byłej przychodni w Legnicy. Chcemy sprzedać także dwa stojące na bocznicy pojazdy SA109 - tzw. kolzamy, pierwsze polskie szynobusy, których modernizacja byłaby po prostu nieopłacalna - dodaje.

Pojazdy na tory wyjadą najprawdopodobniej w połowie roku - bardzo możliwe, że z czerwcową korektą rozkładu jazdy. Skorzystają z nich pasażerowie na trasach z Wrocławia do Trzebnicy i z Wrocławia przez Świdnicę do Dzierżoniowa.

- Chcemy też wzmacniać połączenia z Wrocławia przez Legnicę do Żagania i Żar i odwrotnie. Ten obszar, choć leży w województwie lubuskim, to mocno ciąży w kierunku Legnicy i przez nią ku Wrocławiowi, a jednocześnie jest wykluczony komunikacyjnie. To ponad 100 tysięcy mieszkańców i potencjalnych klientów - zaznacza Piotr Malepszak, wiceprezes KD.

Docelowo nowe pociągi mają dojechać aż do Bielawy. Najpierw urząd marszałkowski musi jednak przejąć i wyremontować 6-kilometrowy odcinek torów. Na to, jak na razie nie ma zgody obecnego zarządcy - PKP.

- Odmówiono nam przekazania linii we wcześniej zaproponowanym trybie. Mamy na tę inwestycję zabezpieczone pieniądze, chcemy zacząć remont jak najszybciej, ale całą procedurę musimy zacząć od nowa - zaznacza Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

W kolejnych latach KD chcą kupić siedem nowych szynobusów za pieniądze unijne z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Złożyliśmy wniosek, ale jeszcze nie ma rozstrzygnięcia. Jeśli zdobędziemy środki finansowe, to w następnym przetargu będziemy zamawiali już trzyczłonowe szynobusy. Jeśli je dostaniemy, będą jeździły do Świdnicy, a część być może dalej do Wałbrzycha - zapowiada Rachwalski.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 154

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lendersuccess@gmail.com

Czy jesteś zainteresowany uzyskaniem pożyczki? Jestem pożyczkodawcą prywatnym, udzielam pożyczki @ 2% rocznie, oferuję pożyczkę od 10 000 € do 950 000 € ....... uprzejmie wróć do mnie poprzez e-mail ( lendersuccess@gmail.com), jeśli jesteś zainteresowany, abym mógł podać więcej informacji o naszych warunkach wypożyczenia.

T
Turbokibel

Odzyskałeś dostęp do kompa, cioto? Czy cwele w Kolejach Dolnośląskich nie pracują w weekendy. Zlikwidujemy tę waszą spółkę i skończy się wsiocławska patologia w internecie.

1234

Chory wykolejencu, znow kopiujesz moj komentarz i podpisujesz uzytkownikiem rynku kolejowego. Ale wy w tym lwowku macie nasrane. :D Zamiast kolei, choroby psychiczne.

I
Itd

Niech tak dalej rzadza jak teraz to juz w krotce beda brali motorniczych z wrocka nie dbaja o pracownika dla tej firmy liczy sie tylko najemnik przebieraniec

T
Turbokibel

Do Milicza nikt nie jeździł, więc ta linia jest niepotrzebna. Co do pozostałych linii pełna zgoda. Lwówek powinien iść pierwszy do reaktywacji, bo jeszcze do niedawna jeździły tam pociągi. Stronie zostawiamy na koniec (na deser).

M
Małgorzata

Oprócz Lwówka należy wyremontować linie i uruchomić pociągi do Karpacza, Kowar, Świeradowa i Stronia Śląskiego. A do Lwówka cała linia powinna być czynna, w drugą stronę do Legnicy przez Złotoryję też. Złoty Stok niestety zaorany, a co z linią do Milicza?

283

Na linii lwóweckiej mamy wiadukt jeszcze wyższy nad Jeziorem Pilchowickim. Choć na linii z Wałbrzycha do Kłodzka też są piękne. To wstyd, że marszałek województwa i Koleje Dolnośląskie w taki sposób traktują najpiękniejsze linie nie tylko w regionie, ale i w całym kraju.

d
d112

ta linia powinna być reklamą Dolnego Śląska razem z odcinkiem Jelenia Góra - Lwówek Śląski. To jak zbudowano mosty czy wiadukty (polecam zobaczyć wiadukt w Ludkowicach Kłodzkich czy w Nowej Rudzie).

N
Normalny

Linia do Trzebnicy powinna być juz elektryfikowana. Zwiekszy to przepustowość linii, można użyć do obsługi linii pojemniejsze sklady.

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Michalaka, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

T
Turbokibel

Popieram. Jeden lub kilku smarkaczy z okolic Zgorzelca na wszystkich możliwych portalach wylewają swoje hejty na temat Lwówka i obrażają wszystkich dookoła. Nim im się nie podoba - przywrócenie pociągów do Lwówka - źle, bo linia przez doliny i lasy, przebudowa Jeleniej Góry - źle, bo przecież Wrocław ważniejszy i tym podobne kwiatki. Najchętniej zablokowaliby wszystkie inne inwestycje w regionie, dopóki nie ma pociągu do ich miasteczka. A już najbardziej frajerskie zachowanie to wyzywanie mieszkańców Jeleniej Góry od wieśniaków z "Jeleniej Dziury" - tak jakby oni byli wielkimi autochtonami z dziada pradziada. Szkoda słów. Dziwię się, że jeszcze za te obraźliwe słowa nikt ich sobie nie poszukał po IP i nie wytłumaczył dosadnie, co myśli o takim spinaniu się po kablach.

g
greenman1435

zrobiło zgorzeleckie komando w komentarzach. Tutaj jest gazeta WROCŁAWSKA. Nikt nie chce czytać waszych pełnych jadu komentarzy na temat "lwóffka". Wypad na swoje grajdołkowate wioskowe gazetki, tam utyskiwać. Albo piszcie do PolRegio, żeby uruchomiło przewozy, jak KD nie reagują. Ale gdzie, najłatwiej tylko wyzywać. Wszyscy już mają was dość.

g
głos ze Zgorzelca

Jako kącik popijaw dla okolicznych meneli.

w
wrocławianin

Dać wsiokom dworzec, to i tak zrobią z niego chlew. A linię do Sobótki przerobić na piekną ścieżkę rowerową pod Ślężę, a podkłady i szyny zabrać na remont dużo piekniejszej linii Lwóweckiej.

w
wrocławianin

Dać wsiokom dworzec, to i tak zrobią z niego chlew. A linię do Sobótki przerobić na piekną ścieżkę rowerową pod Ślężę, a podkłady i szyny zabrać na remont dużo piekniejszej linii Lwóweckiej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3