Jest szansa na pieniądze na drogę S3 w Polsce i Czechach

Magdalena Kozioł
Piotr Krzyżanowski
Komisja Transportu i Turystyki oraz Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego przyjęły we wtorek dokument, w którym zapisano plan wsparcia finansowego m.in. dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Nowa-Sól - Polkowice - Lubin - Legnica - Jawor - Lubawka - Hradec Kralove.

Trasa S3 może uzyskać dofinansowanie do 40 proc. Obecnie GDDKiA zakończyła projektowanie odcinka Nowa Sól - Legnica. Koszt pierwszego etapu to 3 mld zł, a odcinka Legnica - Lubawka, 4 mld złotych (z najdłuższym w Polsce tunelem prowadzonym pod górami w pobliżu Bolkowa).

- Dla Polski - mówi europoseł Piotr Borys, który składał poprawki do tego unijnego dokumentu - ta inwestycja oznacza połączenie w ramach Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (TEN-T) portów Szczecin - Rijeka przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Chorwację, a dla Dolnego Śląska możliwość rozwoju gospodarczego, tworzenia centrów logistycznych oraz szybszy dojazd do atrakcji turystycznych w Karkonoszach i Górach Izerskich.

Deklaracje możliwości finansowania drogi S3, złożył dwa tygodnie temu na Dolnym Śląsku minister transportu Sławomir Nowak.

- W rozmowie z ministrem udało nam się uzgodnić wpisanie drogi S3 do dokumentów europejskich, jako warunku niezbędnego dla możliwości pozyskania środków na ich realizację - dodaje Borys, który liczy, że realizacja inwestycji może się rozpocząć w 2014 r.

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Ziomal
Decyzja Brukseli oddala nas od wybudowania S3. Na dotychczasowych autostradach i S-kach dofinansowanie unijne sięgało 85 % a i tak wiele rozpisanych przetargów anulowano, bo zabrakło kasy Krajowym Funduszu Drogowym i budżecie na nasze 15 % oraz wykup ziemi i podciągnięcie infrastrukury.
A tear nagle poradimy sobie mając tylko 40 % dofinansowania ? Wolne żarty.
A na połączenie Szczecin - Rijeka i cały ten korytarz (TEN-T) też sobie jeszcze poczekamy, bo Czesi jak zaczynał się kryzys w 2009 r. jako piersze skasowali programy drogowe w tym przedłużenie naszej S-3 , żeby ratować swój budżet.
Dość wciskania kitu !!!
D
Dolnoślązak
Czy "S": Zgorzelec - Jelenia Góra - Wałbrzych - A4 (okolice Opola) miałaby sens po wybudowaniu tego, co jest w planie do wybudowania na Dolnym Śląsku?
D
Dolnoślązak
Jest to dość duże marzenie, ale czy po wybudowaniu tego co jest w planie na Dolnym Śląsku, "S": Zgorzelec - Jelenia Góra - Wałbrzych - A4 (okolice Opola) miałaby sens?
m
mam mapke i jestem krolem
no comment
a
adam
Potrzebna jest droga ekspresowa, która połączy Wrocław z Wałbrzychem i Świdnicą. To jest najpilniejsze i najbardziej potrzebne połączenie drogowe dla naszego regionu.
g
gg
Do tego remont A18 i będziemy mieć rewelacyjnie skomunikowaną zachodnią część kraju. Szkoda tylko płatnej A4 i A18 w późniejszym czasie, ale i tak wszystko zmierza powoli w dobrym kierunku. Czas zabierać się za kolej.
w
wieszcz
Czy droga krajowa nr 8 koniecznie musi być wszędzie drogą ekspresową? Pewnie nie. Tam, gdzie nie ma możliwości zmiany jej klasy ale jest możliwość poszerzenia, wystarczyłoby poszerzyć ją do czterech pasów, bądź - jak to robią austriacy - na tyle poszerzyć dwa pasy, by bez konieczności przekraczania osi jezdni przy wyprzedzaniu w każdym z nich mieściły się dwa samochody osobowe. Tylko, skąd wzięlibyśmy takie jak u nich tablice w kilku językach, przypominające, żeby jechać prawą stroną tych szerokich pasów?
G
Gnomik
Krajowa "trójka", która fragmentami jest S3 jest niezbędna nie tylko z punktu widzenia gospodarki trzech województw ale także dla turystyki. Wrocławianie z pewnością chcieliby szybko dojechać nad morze. W chwili obecnej najgorzej chyba wygląda przejazd przez Jawor. Wąskie ulice, spory ruch no i niezbyt bezpiecznie. Obwodnica Jawora to sprawa konieczna na już.
a
a
Jedna z najciekawszych planowanych dróg w Polsce. Niby tylko S, ale to jednak i tak porządna droga. Bardzo fajny jest odcinek ze Szczecina do Gorzowa, w budowie jest już odcinek od Gorzowa do Sulechowa. Teraz tylko czekać aż w naszym województwie coś ruszy i będziemy mieli wykonaną większość założonego planu. Zostanie tylko południowa jezdnia A18 i S5 do granicy z Województwem Wielkopolskim. Osobiście uważam, że przydałoby się jeszcze coś łączącego Wrocław z Kotliną Kłodzką, ale zdaję sobie sprawę, że taką ekspresową drogę byłoby niełatwo zaprojektować w tamtym rejonie.
t
tymi
olbrzymimi pokladami diamentow ?
j
ja
Obecnie podróż na południe od Wrocławia, to koszmar.
M
Marcinescu
j.w
Dodaj ogłoszenie